Abstract and keywords
Abstract (English):
Under the conditions of information society special importance is attached to a systematic and consistent study of the news texts, which are regarded as the pinnacle of all media discourse, its basic structure around which all media content is organized. At present the study of news texts applies a wide range of different methods traditionally used for the analysis of socially and culture bound discourse – linguistic, sociological, discursive, contentanalysis etc. However the method specifically designed for the analysis of the news has not been fully described yet. To fill in this gap the author offers to use “the information model” that was designed within the framework of media linguistics – a relatively new but already firmly established branch of language studies. The article focuses on the use of information model for the analysis of news discourse, specifically dealing with all its elements – selection of facts, interpretation, shaping images, forming stereotypes and cultural-ideological context.

Keywords:
media discourse, news discourse, information model, information picture of the world, cultural and ideological context.
Text

В современных условиях информационного общества, характеризующегося все возрастающим влиянием СМИ на все стороны жизни, понимание технологий формирования новостной картины мира, развитие навыков критической оценки противоречивого и нередко идеологизированного медиаконтента является необходимым условием успешного развития. Особое значение приобретает системное изучение и всесторонний анализ новостных текстов, являющихся стержневым компонентом массмедийного дискурса, несущей опорой, вокруг которой структурируется весь остальной медиаконтент.

Чтобы убедиться в ключевом значении новостных текстов, достаточно просто взглянуть на программы телевизионного и радиовещания, на организацию содержания интернет-сайтов, где новости всегда являются обязательным элементом, занимают устойчивую позицию и играют ключевую роль в пространственно-временном расположении остальных медиаматерилов. Доминирующее значение новостных текстов в общем корпусе массмедийного дискурса естественно отражает одну из основных функций массовой коммуникации — информационную. Именно поэтому всестороннее изучение и системный анализ новостных текстов представляется особенно актуальным.

References

1. Annenkova I.V. Mediadiskurs XXI v. Lingvofilosofskiy aspect yazuka SMI [Media discourse of the XXI century. Linguophilosophical aspect of media language]. Moscow, Moscow University Publ., 2011.

2. Dobrosklonskaya T.G. Medialingvistika: sistemniy podhod k izucheniyu yazuka SMI [Medialinguistics: systematic approach to the study of media language]. Moscow, Flinta-Nauka Publ., 2008.

3. Dobrosklonskaya T.G. Metodologiya analiza mediateksta kak informazionno-kommunikativnogo produkta [Methodology of the analysis of media texts as a communicative product]. V sbornike “Massovo-kommunikazionnuye prozessy v sovremennoy Rossiyi” [In a book “Mass communication processes in contemporary Russia”]. Moscow, RAGS Publ., 2008, pp. 78-92.

4. Dobrosklonskaya T.G. Voprosy izucheniya mediatekstov [Studying media texts]. Moscow, URSS Publ., 2005.

5. Dobrosklonskaya T.G. Meediadiskurs kak obyekt lingvistiki i mezhkulturnoy kommunikazii [Media discourse as the object of linguistics and intercultural communication]. Vestnik Moskovskogo Universiteta [Bulletin of Moscow University]. I. 2, 2006, pp. 20-33.

6. Zemlyanova L.M. Zarubezhnaya kommunikativistika v preddverii informazionnogo obshestva [Foreign communication studies in information society]. Moscow, MSU Publishing House, 1999.

7. Kalmykov A.A., Kohanova L.A. Internet-zhurnalistika [Internet Journalism]. Moscow, Yuniti Publ., 2005.

8. Luman N. Realnost mass media [The reality of mass media]. Moscow, 2005.

9. Lingvisticheskiy enziklopedicheskiy slovar [Encyclopedia dictionary of Linguistics]. Moscow, 1990.

10. Polonskiy A.V. Sozialno-kognitivnaya morfologiya kommunikazii [Socio-cognitive morphology of communications]. Global Media Journal, 2011, I. 1.

11. Teun van Dijk. Yazuk. Poznaniye. Kommunikaziya [Language. Cognition. Communication]. Moscow, Progress Publ., 1989.

12. Analysing media texts. Ed. By M.Gillespie and J.Toynbee. Oxford, OUP, 2006.

13. Bell A. Approaches to Media Discourse. London, Sage, 2001.

14. Carter R. Introducing Applied Linguistics. London,1993.

15. Mass Communication Research Methods. London, 1998.

16. Teun van Dijk. Ideology: multidisciplinary approach, SAGE, 1998.

Login or Create
* Forgot password?