THE PROBLEM OF PERSONAL ENHANCEMENT OF UPPERCLASSMEN THE CONTEXT OF THE NEW FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD IMPLEMENTATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper concerns the problem of how to ensure personal enhancement of school students in the context of implementation of the new Federal State Educational Standard in the general schools practice. Discussed are the essence of the “personality” concept and how it evolves in the course of social and cultural changes. It is emphasized that personal development occurs through activities, communications and self-cognition against the effects of certain factors. Challenges of transition to the personality-oriented paradigm are outlined. Also shown are the links between personal enhancement and the educational environment, socialization and sociability. The author highlights the most efficient methods to ensure personal enhancement of students in the course of the educational process.

Keywords:
personality, enhancement, upperclassmen, general education standard, environment, education, sociability.
Text

Вопросы развития личности актуализируются в нашей стране в силу современных тенденций демократизации, становления гражданского общества и социального государства, ускорения экономических процессов. Человек как отдельная личность — это важнейший генератор становления нового общества. Как известно, в переходные периоды, когда «прошлое умерло, а будущего нельзя вообразить» (Дж. Оруэлл) — время востребованности индивидуализма. В силу усложнения требований рынка труда к уровню культуры и подготовки будущих работников, на общее образование возложена задача формирования личности с новыми компетентностными характеристиками. Образ этой личности отражен в портрете выпускника среднего (полного) общего образования. Личность — это конкретный человек, наделенный сознанием, индивидуальностью, сложившийся в процессе социального развития. В широком смысле под личностью понимается индивид как субъект социальных отношений и сознательной деятельности. В узком смысле личность, обладающая системным качеством, определяется включенностью в общественные отношения, формируемые в совместной деятельности и общении [5].

References

1. Abul’khanova K.A., Berezina T.N. Vremya lichnosti i vremya zhizni [Time and time the person lives]. St. Petersburg, Aleteyya Publ., 2001.

2. Aksin’eva M.A. Pedagogicheskaya podderzhka kak sovremennaya obrazovatel’naya tekhnologiya [Pedagogical support a modern educational technology / MA Aksineva]. Rostov-on-Don, RGKRIPT Publ., 2004, pp. 47.

3. Erasov B.S. Sotsial’naya kul’turologiya [Social Cultural Studies]. Moscow, AO «Aspekt Press» Publ., 1994. 384 p.

4. Zorin V.I. Evraziyskaya mudrost’ ot a do Ya [Eurasian wisdom from A to Z»]. Almaty, «Sozdik-Slovar’» Publ., 2002.

5. Mardakhaev L.V. Sotsial’naya pedagogika [Social pedagogy]. Moscow, Gardariki Publ., 2005. 269 p.

6. Mudrik A.V. Sotsial’naya pedagogika [Social pedagogy]. Moscow, Akademiya Publ., 2009. 223 s.

7. Petrovskogo A.V., Yaroshevskogo M.G. Psikhologicheskiy slovar’ [Psychological Dictionary]. Moscow, Politizdat Publ., 1990. 494 p.

8. Rubinshteyn S.L. Osnovy obshchey psikhologii [Fundamentals of general psychology]. St. Petersburg, Piter Publ., 2002. 720 p.

9. Gritsanov A.A. Sotsiologiya: Entsiklopediya [Sociology: An Encyclopedia]., 2003

10. Tomas U., Znanetskiy F. Metodologicheskie zametki [Methodological Notes]. Amerikanskaya sotsiologicheskaya mysl’ [American sociological thought]. Moscow, 1994.

11. Frolov S.S. Sotsiologiya [Sociology]. Moscow, Gardariki Publ., 2004. 344 p.

12. Shevchenko N.I. Sotsializatsiya vypusknikov obshcheobrazovatel’noy organizatsii: pedagogicheskiy aspect [Socialization graduate educational organization: pedagogical aspect]. Yaroslavl’, Moscow, Izdatel’stvo «Kantsler» Publ., 2013. 252 p.

Login or Create
* Forgot password?