PROVIDING DISCIPLINES OF MATHEMATICAL CYCLE FOR ECONOMICS AND MANAGEMENT WITH A FOREIGN LANGUAGE SUPPORT
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents arguments in favour of an interdisciplinary approach to training at a non-linguistic university, namely, the importance of English language support for teaching mathematical disciplines. The authors consider the interaction between “Foreign languages” and “Mathematics” departments in case analysis and preparing students for Case-Championships. The authors describe techniques of implementing a foreign language professionalization through quasi-professional activity.

Keywords:
discipline of mathematical cycle, mathematical toolkit, foreign language training, professional orientation, quasi-professional activity, case analysis, project technologies.
Text

Междисциплинарный подход, как «взаимосвязанное и согласованное формирование коммуникативной (лингвистической) и профессиональной компетенций», является неотъемлемой частью эффективного профессионально ориентированного обучения иностранному языку в неязыковом вузе [11]. В данной статье рассматриваются возможности, которые предоставляет сотрудничество кафедр «Математика» и «Иностранные языки» при обучении бакалавров экономики и менеджмента математическим дисциплинам на примере Финансового университета при Правительстве РФ. 

В условиях жесткой конкуренции на рынке труда требования к выпускникам финансовоэкономических вузов с каждым годом увеличиваются. Существенную часть подготовки современного экономиста и финансиста составляют математические дисциплины. В Концепции развития математического образования в Российской Федерации отмечается, что математика занимает особое место в науке, культуре и общественной жизни, являясь одной из важнейших составляющих мирового научно-технического прогресса. Изучение математики играет системообразующую роль в образовании, развивая познавательные способности человека, в том числе к логическому мышлению, влияя на преподавание других дисциплин. К сожалению, констатируется в Концепции, сегодня математическое образование в образовательных организациях высшего образования оторвано от современной науки и практики, его уровень падает, что обусловлено отсутствием механизма своевременного обновления его содержания, недостаточной интегрированностью российской науки в мировую [10].

References

1. Verbitskiy A.A. Problemy razvitiya professional’nogo obrazovaniya s pozitsiy teorii kontekstnogo obucheniya [Problems of professional education development from the viewpoint of the contextual learning theory]. Initsiativy XXI veka [Initiative of the XXI century]. 2009, I. 1, pp. 37-40.

2. Dubinina G.A. Mezhdistsiplinarnoe vzaimodeystvie pri obuchenii inostrannomu yazyku v neyazykovom vuze [Interdisciplinary collaboration in teaching a foreign language in not language high school]. Teoriya i praktika obucheniya inostrannym yazykam v neyazykovom vuze: traditsii, innovatsii, perspektivy [Theory and practice of teaching foreign language in not language high school: the traditions, innovations, perspectives]. Moscow, Finansovyy universitet Publ., 2014, pp. 85-92.

3. Dubinina G.A. Kontseptual’naya osnova podgotovki k prepodavaniyu uchebnykh distsiplin na inostrannom yazyke. Gumanitarnye nauki [The conceptual framework of preparation for the teaching of the discipline in a foreign language. Humanities]. Vestnik Finansovogo universiteta [Bulletin of the University of Finance]. 2012, I. 4 (8), pp. 83-87.

4. Dubinina G.A. Organizatsiya prepodavaniya uchebnykh distsiplin na inostrannom yazyke. Nauchno-metodicheskie osnovy formirovaniya innovatsionnoy sistemy yazykovoy podgotovki v neyazykovom vuze [The organization of training courses in foreign language teaching. Scientifi cally-methodical bases of formation of an innovative system of language training in not language high school]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta. Ser. «Pedagogicheskie nauki» [Bulletin of Moscow State Linguistic University. Ser. “Pedagogical Sciences”]. 2014, I. 12 (698), pp. 158-165.

5. Dubinina G.A. Tekhnologiya primeneniya keys-analiza v podgotovke po inostrannomu yazyku bakalavrov. Innovatsionnye podkhody v obuchenii inostrannym yazykam [Technology application of case analysis in the preparation of bachelors on a foreign language. Innovative approaches to teaching foreign languages]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta. Ser. «Pedagogicheskie nauki» [Bulletin of Moscow State Linguistic University. Ser. “Pedagogical Sciences”]. 2010, I. 12 (591), pp. 81 - 90.

6. Kondrakhina N.G., Petrova O.N. Angliyskiy yazyk dlya matematikov [English for mathematics]. Moscow, Finakademiya Publ., 2010. 88 p.

7. Konnova L.P., Rylov A.A., Stepanyan I.K. Ispol’zovanie metoda proektov dlya nachal’nogo obucheniya resheniyu keysov [The use of projects for initial training in solving cases]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring for education]. V. 3, I. 3, pp. 23-27. DOI:https://doi.org/10.12737/11848

8. Konnova L.P., Rylov A.A., Stepanyan I.K. Ob opyte ispol’zovaniya keys-tekhnologiy pri izuchenii ekonomicheskikh prilozheniy matematicheskogo analiza [On the experience of the use of case-based technologies in the study of the economic applications of mathematical analysis]. Materialy Vserossiyskoy nauchno-metodicheskoy konferentsii «Sovremennaya matematika i kontseptsii innovatsionnogo matematicheskogo obrazovaniya» [Proceedings of All-Russian Scientifi c Conference “Contemporary Mathematics and innovative concept of mathematical education”]. - Moscow, MFO Publ., 2015, pp. 107-113.

9. Popova N.V. Mezhdistsiplinarnaya paradigma kak osnova formirovaniya integrativnykh kompetentsiy studentov mnogoprofi l’nogo vuza (na primere distsipliny inostrannyy yazyk). Dokt. Diss. [An interdisciplinary paradigm as the basis for the formation of a multidisciplinary integrative competence of students of high school (for example, subjects foreign language). Doct. Diss.]. St. Petersburg, 2012. 45 p.

10. Rasporyazhenie pravitel’stva Rossii ot 24.12.2013 № 2506-r «O kontseptsii razvitiya matematicheskogo obrazovaniya v Rossiyskoy Federatsii» [Order of Russian Government from 24.12.2013 № 2506-r “On the Concept of development of mathematics education in the Russian Federation”]. Available at: Минобрнауки.РФ/документы/3894/файл/2730/Концепция%20развития%20математического%20образования%20в%20РФ.pdf/

11. Khaleeva I.I. Lingvisticheskoe obrazovanie v Rossiyskoy Federatsii v usloviyakh ustoychivogo razvitiya: ekologo-sotsial’nyy podkhod [Linguistic education in the Russian Federation in the context of sustainable development: ecological and social approach]. Moscow, MGLU Publ., 2013. 31 p.

Login or Create
* Forgot password?