In this article the author has tried to disclose and justify the content of the principle of polytechnic learning and its use in the in middle school classes. Polytechnic principle of technology learning in school is considered in the aspect of modern innovation processes in education. The emphasis is made on the formation of technological literacy of students as a condition and result of Polytechnic learning. The Article reveals the essence of the principle of polytechnic learning through teaching school children manual labour. The experimental part of the work shows the necessity of forming students’ technological literacy as a condition and result of polytechnic learning. The experimental results make it possible to pave the trajectory for further research into the study of the conditions necessary for increasing the level of technological literacy of learners.
polytechnic principle of learning, polytechnic teaching, technological literacy, hand-labour training.
Введение предмета «Технология» в 90-х гг. XX в. осуществлялось в острой полемике со сторонниками трудового обучения. Они, несмотря на ремесленный характер такого обучения, отстаивали свои консервативные теории, нередко основанные на технократическом подходе. Анализируя достоинства и недостатки трудового обучения, важно основываться на опыте производственного обучения и обучения ручному труду предыдущих поколений.
Именно этот опыт должен показать путь, ведущий к ответам на вопросы, которые встают сегодня перед педагогами-исследователями политехнического образования. Технологическая подготовка школьников должна опираться на политехнический принцип, что подчеркивали такие педагоги-исследователи, как П.Р. Атутов, Н.М. Скаткин, С.М. Шабалов, А.Г. Калашников и др. Область применения политехнического принципа обучения в современной школе очень широка.
Малоизученность проблемы организации политехнического обучения с учетом основ ручного труда на современном этапе делает актуальной данную работу.
Целью данной работы является демонстрация взаимосвязей принципа политехнического обучения и принципов ручного труда на уроках технологии. Рассмотрим на примере уроков технологии, каким должно быть политехническое обучение, его связь с ручным трудом в современной инновационной школе.
1. Bim-Bad B.M. Pedagogicheskij jenciklopedicheskij slovar´. [Pedagogical encyclopedia], Moscow, 2002. (in Russian).
2. Etsuo Jokojama, Kotrjahov N.V. Manual labor in educational institutions in Russia, Moscow, 2003, i. 10, pp. 73-80 (in Russian).
3. Kairov I.A. Pedagogicheskaja jenciklopedija [Pedagogical encyclopedia]. Moscow, 1966, v. 2. (in Russian).
4. Kal´nej V.A., Matveeva T.M., Mishchenko E.A., Shishov S.E. Struktura i soderzhanie proektnoj deyatel´nosti [The structure and content of the project activities and monitoring]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards in Education]. 2004, i. 4, pp. 21-26.
5. Shishov S.E., Kal´nej V.A. Monitoring kachestva obrazovaniya v shkole [Monitoring the quality of education in schools]. Moscow, 1997.
6. Shishov S.E. Kachestvo obrazovaniya kak ob"ekt monitoringa v informacionnom obshchestve [The quality of education as the object monitoring the Information Society]. Obrazovanie i nauka [Education and science]. 2008, i. 5, pp. 33-44.