USING VISUAL ART WORKS AS A MEANS FOR IMPROVING PRIMARY SCHOOL STUDENTS’ SKILLS TO CONNECTED SPEECH
Abstract and keywords
Abstract (English):
Features related to works of visual art use as a tool for junior schoolchildren’ live figurative and coherent speech development are revealed in this paper. Examples of lessons on which subjects related to painting of various genres (landscapes, portraits, still-lives, etc.) become a basis for creation of children´s stories (descriptions, narrations, reasoning) are given.

Keywords:
speech, description, narration, reasoning, lesson scenario.
Text

Окончание. Начало в № 1,2 — 2015.

СОСТАВЛЕНИЕ МИНИ-РАССКАЗОВ ПО НАТЮРМОРТАМ

Среди иллюстративного материала, который использует учитель начальной школы на уроках окружающего мира, литературного чтения, русского языка, натюрморт, как правило, занимает незначительное место. Вместе с тем этот вид изобразительного искусства играет особую роль в развитии речи младших школьников:

  • обогащении их словаря;
  • становлении описания как важнейшей характеристики монолога;
  • формировании способности раскрывать личное отношение к воспринимаемым объектам окружающего мира.

Первичным при рассматривании и описании натюрмортов является создание положительного эмоционального отношения к предметам окружающего мира, художественным образам литературного произведения, языковым объектам.

References

1. Arushanova A.G. Rech’ i rechevoe obshchenie detey [Speech and verbal communication of children]. Moscow, Mozaika-Sintez Publ., 1999.

2. Vinogradova N.F. Ispol’zovanie proizvedeniy izobrazitel’nogo iskusstva dlya razvitiya svyaznoy rechi mladshikh shkol’nikov [Using the works of art for the development of coherent speech of younger schoolboys]. Nachal’noe obrazovanie [Primary education]. 2015, I. 1-2.

3. Vinogradova N.F. Okruzhayushchiy mir v proizvedeniyakh zhivopisi. Metodicheskie rekomendatsii k didakticheskim materialam dlya nachal’noy shkoly [The world around us in the works of art. Guidelines to the didactic materials for the elementary school]. Moscow, Ventana-Graf Publ., 2005.

4. Vinogradova N.F. Okruzhayushchiy mir. Metodika obucheniya. 1-2 kl.; 3-4 kl. [The world. Methods of teaching. 1-2 cl .; 3-4 cl.]. Moscow, Ventana-Graf Publ., 2012-2013.

5. Gromova E.V. Kustodiev [Kustodiev]. Moscow, Olma Media Grupp Publ., 2010.

6. Zolotnitskiy N.F. Tsvety v legendakh i predaniyakh [Flowers in the legends and traditions]. Moscow, Drofa Publ., 2002.

7. Ladyzhenskaya T.A. Zhivoe slovo. Ustnaya rech’ kak sredstvo i predmet obucheniya [Living Word. Speaking as a tool and a subject of study]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1999.

8. Ladyzhenskaya T.A. Metodika razvitiya rechi na urokakh russkogo yazyka [Methods of speech at Russian lessons]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1999.

9. Leont’ev A.A. Psikholingvisticheskie edinitsy i porozhdenie rechevogo vyskazyvaniya [Language, speech, speech activity]. Moscow, Editorial URSS Publ., 2003.

10. Leont’ev A.A. Yazyk, rech’, rechevaya deyatel’nost’ [Methods of teaching of the Russian language in the primary grades]. Moscow, Krasand ISBN Publ., 2010.

11. L’vov M.V., Goretskiy V.G., Sosnovskaya O.V. Metodika prepodavaniya russkogo yazyka v nachal’nykh klassakh [Walking through the woods]. Moscow, Akademiya Publ., 2004.

12. Makhotin S.A. Progulki po lesu [Walking through the woods]. Moscow, Belyy gorod Publ.; OOO «Dar» Publ., 2002.

13. Obukhov V.M. Natyurmort [Still life]. Moscow, AST-Press Publ.; Galart Publ., 2002.

14. Paustovskiy K.G. Isaak Levitan [Isaac Levitan]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1961.

15. Politova N.I. Razvitie rechi uchashchikhsya nachal’nykh klassov na urokakh russkogo yazyka [The development of speech of pupils of initial classes at lessons of the Russian language]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1994.

16. Sergievskaya N.I. Levitan [Levitan]. Moscow, Olma Media Grupp Publ., 2010.

17. Sirotinina O.B. Ustnaya rech’ i tipy rechevykh kul’tur [Speaking of cultures and styles of speech]. Rusistika segodnya [Russian Studies today]. 1995, I. 4, pp. 17-27.

18. Sternin I.A. K teorii rechevykh kul’tur nositeley yazyka [On the theory of speech culture of native speakers]. Voprosy psikholingvistiki [Questions of psycholinguistics]. 2009, I. 7, pp. 22-29.

19. Sternin I.A. Tipy rechevykh kul’tur [Types of speech culture]. Voronezh, Istoki Publ., 2010.

20. Yudina N.V. Russkiy yazyk v XXI veke: krizis? Evolyutsiya? Progress? [Russian language in the XXI century: the crisis? Evolution? Progress?]. Moscow, Gnozis Publ., 2010.

Login or Create
* Forgot password?