INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF «TECHNOSPHERE SAFETY» PROGRAM
Rubrics: EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The notion of innovation in education is presented.The application of information and communication technologies in the educational process is reviewed and methodological qualities are given. Personalpractice of of information technology application in the preparation of bachelors and masters in "Technosphere safety" is summarized. The experience of the information technology application is exemplified on the curriculum of "Noxology" and «Information technology in Occupational Safety", students’ research process, their independent work, and scientific conferences.

Keywords:
innovation, information technology, independent work of students, scientific and research work of students, scientific-practical conference.
Text
Publication text (PDF): Read Download

В последнее время возрастает значение качественной подготовки специалистов в сфере обеспечения безопасности [1]. С 2011 г. началась подготовка бакалавров по направлению «Техносферная безопасность», преподаватели высшей школы разрабатывают новые педагогические технологии, позволяющие создать условия для реализации компетентностного подхода [2, 3]. Это требует применения новых инновационных подходов к организации образовательного процесса. Сегодня преподаватель высшей школы должен не только выполнять функцию транслятора научных знаний, но и уметь использовать современные образовательные технологии, создавать условия для творческого процесса, для самостоятельной работы [4]. Термин «инновация» происходит от латинского «novatio», что означает «обновление» (или «изменение»), и приставки «in», которая переводится с латинского как «в направлении», если переводить дословно «Innovatio» — «в направлении изменений» [5]. В чем собственно могут состоять изменения в процессе преподавания в современных условиях? Это, прежде всего, широкие возможности использования информационных технологий [6]. Под информационной технологией понимается совокупность методов и технических средств сбора, обработки и передачи информации для получения новых сведений об изучаемом объекте.

В современном понимании информационная технология обучения — это педагогическая технология, использующая специальные способы, программные и технические средства (кино-, аудио- и видеосредства, компьютеры, телекоммуникационные сети) для работы с информацией. Информационные технологии с точки зрения деятельности преподавателя — это создание новых возможностей передачи и проверки знаний, с точки зрения студента — восприятия знаний и всестороннего развития личности в ходе учебно-воспитательного процесса [7].

References

1. Devisilov V. A. Noksologic Сulture as the Sustainable Development Factor in a Risk Society. Alma mater. Vestnik vysshey shkoly [Bulletin of the higher school]. 2010, I. 11. pp. 25-29 (in Russian).

2. Devisilov V.A. Content and technology of planning main educational programs at higher school (by the example of .Safety in techno sphere.). Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2010, I. 5, pp. 44-57 (in Russian).

3. Devisilov V. A. The principles of educational programs and Teaching technologies for Safety in Technosphere. Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2010, I. 6, pp. 54-62 (in Russian).

4. Devisilov V. A. Portfolio and method of projects as pedagogical technology of motivation and personally focused training at the higher school. Vysshee obrazovanie segodnya [The higher education today]. 2009, I. 2, pp. 29-34 (in Russian).

5. Aktivnye i interaktivnye obrazovatel´nye tekhnologii (formy provedeniya zanyatiy) v vysshey shkole: uchebnoe posobie [Active and interactive educational technologies (form of carrying out occupations) at the higher school: manua]. Nizhniy Novgorod, NNGASU Publ., 2013. 97 p (in Russian).

6. Kuklev V. A. Experience of development of electronic educational resources: from the computerized textbooks through network technologies to mobile education. Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2006, I. 3, pp. 54-56 (in Russian).

7. Golovko M.E. Application of information and communication technologies of willows process of training of students in the direction of preparation "Technosphere safety". Vestnik NTs BZhD [The NTs BZhD Bulletin]. 2013, I. 4 (43), pp. 49-70 (in Russian).

8. Aleksandrov А.А., Devisilov V.A ,. Simakova E.N Drafts of Federal State Educational Standards related to Higher Education in Technosphere Safety Direction. Bezopasnost´ v tekhnosfere [Safety in Technosphere]. 2013, I. 3, pp. 54-56 (in Russian).

9. Timofeeva S.S., Timofeev S.S. Innovative approaches in training bachelors in the Technosphere safety direction. Far East spring - 2014. Materials of the 12th international scientific and practical conference on environmental problems and safety (Komsomolsk-on-Amur, Russia, May 15, 2014). pp. 56-59 (in Russian).

10. Devisilov V.A Theoretical principals of noxological education. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and Monitoring in Education]. 2010, I. 3, pp. 16-21 (in Russian).

11. Kubrushko. P.F., Devisilov V.A Conceptually-didactic bases of national system of the nocsological education. Vestnik FGOU VPO MGAU. Teoriya i metodika professional´nogo obrazovaniya [FGOU VPO MGAU bulletin. Theory and technique of professional education]. 2010, I. 3(42), pp. 11-15 (in Russian).

12. Devisilov V.A. System Noxological education as a safety factor in the society of risk. Bezopasnost´ truda v promyshlennosti [Safety of work in the industry]. 2010, I. 5, pp. 55-61 (in Russian).

13. Devisilov V.A. Tools for qualimetry of competences and diagnostics of knowledge (By example of noxological competences and discipline "Life Safety"). Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and Monitoring in Education]. 2011, I. 1, pp. 3-10 (in Russian).

14. Timofeeva S.S. Noksologiya [Noksologiya] Moscow, FORUM; INFRA-M, 2014. 160 p (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?