PSYCHOLOGICAL, PEDAGOGICAL AND TECHNOLOGICAL ASPECTS OF IT-TEACHER’S READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The implementation of the introduction of the federal state educational standard radically changes the perception of the goals and priorities of general education and focuses on achieving new educational outcomes, which leads to the need to improve the structural and functional components of the educational system and the appropriate adjustments in the content of components of teacher´s professional activity. In this aspect, the article examines the development of technologic, psychological and pedagogical components of professional work of IT-teacher.

Keywords:
modernization of education, educational outcomes, the components of the professional work of the teacher of computer science, the means of information and communication technologies (IСT), information and communication educational environment.
Text

В условиях смены образовательной парадигмы (информатизация образования, реализация ФГОС) кардинально меняются представления о целях и ценностях общего образования и, следовательно, о том, что должны представлять соб ой современные образовательные результаты на всех ступенях непрерывного образования. Принципиальное значение приобретает разработка и реализация содержания образования, способствующего становлению целостной личности человека. Формирование индивидуальных особенностей, мотивов и ценностных ориентаций каждого обучаемого учитель может обеспечить в условиях комплексного применения средств ИКТ в образовании при наличии вариативных образовательных стандартов, учебных программ и возможности выбора специальностей, при общей ориентированности на синтез новых научных знаний и методологий и т.д.

Таким образом, необходимым компонентом практической готовности учителя информатики к профессиональной деятельности становятся алгоритмы инновационной деятельности в условиях новой ИКОС. При этом необходимо подчеркнуть, что новая интеллектуальная среда «обучаемый — ИКОС — преподаватель» позволяет реализовать на практике принцип «образование через всю жизнь», т.е. идею опережающего образования на фоне других факторов развития общества.

Современное содержание профессиональной и методической подготовки учителя информатики недостаточно ориентировано на формирование готовности к профессиональной деятельности в условиях развития новой ИКОС, поскольку в должной мере не учитывает новую роль и назначение учителя информатики [2]. В связи с этим процесс формирования умений и навыков внедрения и развития средств ИКТ должен «…целенаправленно осуществляться в контексте будущей профессиональной деятельности учителя с учетом перспектив развития содержания компонентов профессиональной и педагогической деятельности» [1].

References

1. Abdurazakov M.M., Teoreticheskie aspekty podgotovki budushchego uchitelya informatiki k professional´noy deyatel´nosti [Theoretical aspects of training of the future teacher to professional work]. Vestnik MGUKI [Bulletin MGUKI].2009, I. 5 (31), pp. 127-133.

2. Abdurazakov M.M., Mukhidinov M.G. Razvitie komponentov gotovnosti uchitelya k professional´noy deyatel´nosti [The development of the components of preparedness teachers to the profession]. Informatika i obrazovanie [Informatics and education]. 2013, I. 5, pp.84-88.

3. Demin V.A. Professional´naya kompetentnost´ spetsialista: ponyatie i vidy [Professional competence of the expert: the concept and types]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2002, I. 4, pp. 34-42.

4. Kontseptsiya modernizatsii rossiyskogo obrazovaniya na period do 2010 goda [The concept of modernization of Russian education for the period until 2010]. Available at: http://www.ug.ru/02.31/t45.htm

5. Kuznetsov A.A. Realizatsiya trebovaniy novogo FGOS v praktike shkol´nogo obrazovaniya [Implementation of the requirements of the new GEF practice schooling]. Informatika i obrazovanie [Informatics and education]. 2014, I. 5.

6. Kuznetsov E.I. Obshcheobrazovatel´nye i professional´noprikladnye aspekty izucheniya informatik i vychislitel´noy tekhniki v pedagogicheskom institute. Dokt. Diss. [General education and vocational and applied aspects of the study of computer science and computer engineering at the Pedagogical Institute. Doct. Diss.]. Moscow, 1990.

7. Lapchik M.P. IKT-kompetentnost´ pedagogicheskikh kadrov [ICT competence of teaching staff]. Omsk, OmGPU Publ., 2007

8. Lebedev O.E. Kompetentnostnyy podkhod v obrazovanii [Competence approach in education]. Shkol´nye tekhnologii [School tehnologii]. 2004, I. 5, pp. 3-12.

9. Metodicheskie kommentarii k obshcheobrazovatel´nomu kursu informatiki v kontekste Federal´nogo gosudarstvennogo obrazovatel´nogo standarta [Methodological comments to general education courses of computer science in the context of the federal state educational standards]. Moscow, Publisher Academy of Education Institution «Institute of content and teaching methods», 2014, pp. 29-34.

10. Mukhidinov M.G. Faktory, vliyayushchie na razvitie soderzhanie komponentov professional´noy uchitelya informatiki [Factors affecting the development of components of professional teacher]. Informatika i obrazovanie [Informatics and education]. 2014, I. 6, pp.84-87.

11. Mukhidinov M.G., Nazarova D.Kh. Model´ podgotovki k informatsionno-upravlencheskoy deyatel´nosti budushchego pedagoga [Model preparation for information and administrative activity of the future teacher]. Informatika i obrazovanie [Informatics and education]. 2010, I. 8, pp. 79-82.

12. Kuznetsov A.A. Osnovy obshchey teorii i metodiki obucheniya informatike [The general theory and methods of teaching science]. Moscow, BINOM. Laboratoriya znaniy Publ., 2010. 207 p.

Login or Create
* Forgot password?