MONITORING EDUCATIONAL PROCESS QUALITY AT A MEDICAL HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Medical education and training of a future doctor or a medical officer are strongly influenced by changes taking place in society. The reform process aimed at forming new approaches to teaching methods, monitoring, evaluation of educational activities and the development of corrective actions. Federal State Educational Standard of Higher Professional Education (FSES of HPE) requires the implementation of competence-based approach in the training of future health service expert that requires regular monitoring of the learning process. In higher medical education monitoring of the learning process has a significant role. Monitoring of the education quality includes the complexity of actions: organization, data collection, processing and information on results of the activities in the educational process to ensure continuous monitoring of the condition and forecasting its development. The analysis results of the satisfaction with the quality of the educational process of the department of psychology and pedagogy within the quality management system in medical university are presented, the concept of "quality", "satisfaction with the quality", "customer satisfaction", "pedagogical monitoring" is revealed, psychological and pedagogical conditions of educational activities affecting the education quality are described.

Keywords:
quality management system, psychological and pedagogical conditions, quality management of the educational process.
Text

Современные образовательные тенденции, актуализирующие проблемы качества образования, направлены на личностно-ориентированное обучение. В образовательных практиках внедрение инноваций связано с определенными сложностями, что предполагает усиление внимания к личности студента и отношение к обучающемуся как к высшей социальной ценности. Преобразования, происходящие в социуме, оказывают существенное влияние на медицинское образование и профессиональную деятельность будущего врача. Следует отметить постепенный процесс перехода образования с позиций передачи знаний на формирование различных навыков, общекультурных и профессиональных компетенций. В связи с переменами увеличивается роль студенчества в образовательной среде, в том числе в сфере оценки качества образования.

Оперируя терминами системы менеджмента качества (СМК), обучающиеся являются потребителями образовательных услуг, предоставляемых вузом. «Удовлетворенность потребителя» ранее не учитывалась при инспектировании качества образовательной деятельности вуза. В настоящее время обучающиеся — активные и равноправные участники образовательного процесса. Сегодня категория «удовлетворенность потребителя» используется при мониторинге качества образования и является важным признаком оценки качества образовательного учреждения, ключевым элементом в международных стандартах качества (International Standard Organization — ISO), а также в системе всеобщего управления качеством (Total Quality Management — TQM). При этом процедура мониторинга качества обучения находится в процессе совершенствования.

References

1. Noskova M.V., Shikhova E.P. Razvitie kommunikativnoy kul´tury budushchego vracha posredstvom samostoyatel´noy raboty: psikhologo-pedagogicheskie aspekty [Development of communicative culture of the future physician through independent work: psychological and pedagogical aspects]. Alma-mater. 2014, I. 12, pp. 66-71.

2. Novye modeli obrazovaniya dlya ekonomiki XXI veka [New models of education to the economy of the XXI century]. Delovoy zavtrak Sberbanka RF, 23 maya 2014 g. Peterburgskiy mezhdunarodnyy ekonomicheskiy forum, Sankt-Peterburg, 22-24 maya 2014 g [Business Breakfast Sberbank of Russia, May 23, 2014 St. Petersburg International Economic Forum, St. Petersburg, 22-24 May 2014]. Available at: http://www.vestifinance.ru/videos

3. Zakon ob obrazovanii RF ot 21.12.2012 g [The Law on Education of the Russian Federation of 21.12.2012]. Available at: http://minobrnauki.rf

4. Selezneva N.A. Kachestvo vysshego professional´nogo obrazovaniya kak ob"ekt sistemnogo issledovaniya. Lektsiya doklad [Quality of higher education system as an object of research. Lecture report]. Moscow, 2001, p. 11.

5. Danyushenkov V.S. Monitoring kak neobkhodimoe uslovie dostizheniya obrazovatel´nykh rezul´tatov v sel´skoy shkole [Monitoring as a Necessary Condition for Achieving Academic Results at Rural School]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and Monitoring in Education]. Moscow, 2014, V. 2, I. 4, pp. 8-17. DOI:https://doi.org/10.12737/5868

Login or Create
* Forgot password?