OPPORTUNITIES FOR INVESTMENTS IN RUSSIAN ENERGY SECTOR: POLITICAL RISKS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article covers some problems of political risks impact on international energy companies, who operate in Russia. Political risk definition in investment activity gives in brief. Nowadays to traditional political risk-factors we can add one more. This kind of risk is quite specific, but international investors have to take it into account. We talk about sanction policy that on Washington advice Brussel decides to support. Sanctions as political risk arises not inside the country but in external world. So sanction policy is initiated by those governments whose business invests in Russia, creating additional barrier between governance and national companies. Consequences of negative occurrences are analyzed in the context of sanction policy. Moreover, political risks in current situation are described for Russian and for international energy companies. Various examples of political risks realization and its consequences for major world oil companies that take place this autumn are indicated. The problem of import substitution subsidy in energy sector is under special attention. In addition authors raise the issue about future service support of well drilling perspectives for Russian oil and gas companies like Rosneft and LUKOIL.

Keywords:
energy sector, government support, investment project, policy makers, political risks, political sanctions, risk-factor, uncertainty.
Text

Россия в 2014 г. столкнулась с новым явлением — политикой применения странами Запада санкций против ряда отраслей и персоналий, которое способно привести к разбалансировке экономики в целом и нанести сокрушительный удар по ее инвестиционной составляющей. Однако любой кризис — это своего рода шанс обратить потери в прибыль. Не является исключением и текущий период — на санкциях можно и нужно извлечь выгоду.

Исследование нынешней ситуации проходит при негативном конфронтационном политическом фоне, когда просчитать все возможные политические последствия можно только предположительно, сделав прогноз о развитии ситуации, о реалистичности которого можно судить лишь со временем. Однако новые политические рамки ставят и новые ориентиры. Большинство исследований влияния политических рисков на инвестиционные процессы описывают теперь только прошлую реальность, возврат к которой практически невозможен. Социально-экономико-политическая система является и инерционной, и адаптивной, что ставит сегодняшнее состояние инвестиционной сферы в России в классификацию неустойчивой политической разбалансировки, с непредсказуемой глубиной негативных последствий [1, с. 12].

В самом общем виде политический риск можно определить как возможность наступления неблагоприятных событий, возникающих в результате принятия и реализации политических решений социальными акторами под воздействием внешних и внутренних факторов. Он есть специфическая характеристика деятельности социального актора в условиях неопределенности и ситуации политического выбора.

Если рассматривать политические риски в области международных отношений, их изучение отражает интерес при управлении экзогенными факторами, которые могут оказывать влияние на рыночные условия. Как заметил Левелин Д. Ховел, «…политический риск есть возможность того, что политические решения или события в стране повлияют на бизнес-климат таким образом, что инвесторы либо потеряют деньги, либо получат меньше ожидаемой доходности, когда инвестиции уже будут сделаны» [2, с. 14]. Для Левелина Д. Ховела это означает анализ исторических и текущих событий, которые могут привести к прогнозированию обстоятельств, из-за которых возникает ущерб. Целью таких прогнозов служит подготовка инвесторов к преодолению таких рисков.

References

1. Howell L.D. The handbook of country and political risk analysis (3rd edition). EastSyracuse. NY: The PRS Group, 2006.

2. Eskindarov M.A., Mirkin Ja.M. Riski finansovogo krizisa v Rossii: stsenarii i politika protivodeystviya [Risks of financial crisis in Russia: scenarios and counteracting policy]. Vestnik Finansovogo universiteta [Vestnik of Financial University]. Moscow, 2008, I. 2, pp. 10-21.

3. Brink Charlotte H. Measuring political risk: risks to foreign investment. Published by Ashgate Publishing Ltd., 2012. 200p.

4. Seul´skaya Konventsiya 1985 goda ob uchrezhdenii Mnogostoronnego agentstva po garantiyam investitsiy. OON ot 11 oktyabrya 1985 [Seoul Convention of 1985 on the establishment of the Multilateral Agency investment guarantees. UN dated October 11, 1985]. Available at: http://docs.cntd.ru/document/1900505 (Accessed: 15 December 2014).

5. Simonov K.V. Energeticheskaya sverkhderzhava [Energy superpower]. Moscow, Algorithm Publ., 2006. 272 p.

6. Gazeta.Ru. Gaz popal pod sanktsii [Gas has got under sanctions]. Available at: http://www.gazeta.ru/business/2014/09/23/6232329.shtml (Accessed: 23 September 2014).

7. GolovkinaE.Yu. Politicheskie riski v investitsionnoy otsenke neftegazovykh proektov [Political risks in the investment appraisal of oil and gas projects]. Nauchno-analiticheskiy zhurnal Obozrevatel´-Observer [Scientific-analytical journal Obozrevatel-Observer]. 2013, I. 2 (277), pp. 21-29.

8. MIG Interfax. Sanktsii poka ne zatronuli rabotu Shell v Rossii [Sanctions have not yet affected the work of Shell in Russia]. Available at: http://www.interfax.ru/business/397692 (Accessed 19 September 2014).

9. Shatilov A.B. Innovatsionnyy proekt modernizatsii Rossii i pozitsiya vlastnoy elity [Innovative project of Russia’s modernization and the position of the ruling elite]. Vlast´ [Authority]. 2013, I. 9, pp. 16-20.

Login or Create
* Forgot password?