GLOBALIZATION AND THE TASK OF UPDATING SPIRITUAL VALUES OF THE RUSSIAN SOCIETY
Rubrics: PHILOSOPHY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the issues of updating the underlying spiritual values of the Russian society in the deployment of world-historical process of globalization. The author provides a critical analysis of the reasons for the failure of the reforms of the 90-ies and their consequences. It is shown that the “Chicago boys” and Pro-Western oriented representatives of the Russian offshore aristocracy have made maximum efforts to undermine the ideas and feelings of patriotism, respectful relationships between generations in the Russian society. As a result many social and moral values were devalued, and the introduction of the new, asocial ones was rejected by the bulk of the citizens, there arose a value vacuum, the source of instability of society, the formation of corruption and criminalization, creation of marginalized bottom. The author emphasizes the necessity of forming a system of humanistic values: patriotic ideology, social ideals, and the national idea as the core identity of the Russians. The wording of the national idea is proposed: one country, one destiny, prosperity for all. The national idea is aimed at social and spiritual consolidation of the Russians, it mobilizes citizens to implement a fair society project, gives an optimistic hope for a promising future. The article stresses that for approval of socially significant patriotic values it is important to use not only the heroic and tragic events of the historical past of Russia. A significant and positive role is to be played by an optimistic model (image) of the new Russia as a fair, world- respected state, which the citizens are proud of, consider it their home and are ready to plan a life only in it for a long term. In the context of globalization there are important problems of demographic security of the state. With good reason the author pays attention to such core values as a family, the need to revive the values and moral prestige of the family in the Russian society, family-centrism, childcentrism, and the system of family sciences - familistics. In conclusion, the article specifies that the updates to the underlying spiritual values are a fundamental socio-cultural factor in the formation of a civil society and a democratic state in Russia.

Keywords:
family, basic spiritual values, environmental safety, globalization, justice, national idea, patriotism, society, value vacuum.
Text

Статья подготовлена по результатам исследований, выполненных за счет бюджетных средств по Государственному заданию Финансового университета 2014 г.

Создание универсальных духовных ценностей является исключительной привилегией рода человеческого. Ценности имеют сложную типологию, выступают как фундаментальные категории самосознания человека, регуляторы его деятельности во всех сферах жизни общества. В современных условиях роста динамизма общественного развития, усиления противоречивого воздействия всемирно-исторических процессов глобализации и информатизации на идентичность народов разных стран вопрос о сущности и функциях духовных ценностей приобретает первостепенное значение.

Духовные базовые ценности представляют собою исторически сложившуюся систему фундаментальных элементов (социокультурных, этических, религиозных) социокода, обладающего интегративными функциями и определяющего в значительной степени стабильность функционирования общественного организма, перспективы его развития. Принятие и освоение гражданами страны базовых духовных ценностей, достижение консенсуса в их отношении является важнейшим условием ее процветания, о чем свидетельствуют современные Швеция, Финляндия, Норвегия, Япония, Сингапур. Сохранение базовых духовных ценностей, идентичности как устойчивых социокультурных, национальных параметров, способности к самоотождествлению, доминантного фактора культуры позволяет пережившим тяжелые катастрофы народам вновь воспрянуть.

Так, народ, проигравший войну Японии, опирался на патриотический принцип: «Мы проиграли войну, но не потеряли себя». Японский народ не потерял своей идентичности, исторически сложившиеся ценностные ориентации — «свое лицо». Именно этот «генетический социокод» дал японскому народу возможность сохранить веру в себя после тяжелейшего поражения, создать «экономическое чудо», стать второй державой в послевоенном мире [1, с. 45].

Проблема формирования и обновления базовых духовных ценностей приобрела для переживающего сложные и противоречивые социокультурные и экономические преобразования российского общества первостепенное значение.

Это обновление связано с рядом серьезных трудностей.

Во-первых, Россия является сверхсложной социокультурной системой. В развитии многих регионов имеют место весьма значительные социальные, экономические, духовные, географические различия: полиэтничность (более ста наций, народностей, этнических групп); поликонфессиональность (более 60 религиозных конфессий); различия в социальной структуре, уровне экономического развития.

Во-вторых, осуществление в России в 90-е годы реформ в виде шоковой терапии, обвальной приватизации госсобственности привело к тому, что, по определению лауреата Нобелевской премии по экономике Дж. Стиглица, Россия получила наихудшее из всех возможных состояние общества, при колоссальном упадке и огромном росте неравенства [2, с. 188].

References

1. Litvak B.G. Yaponiya: upravlencheskiy proryv [Japan: managerial breakthrough]. Moscow, Economica Publ., 2009. 127 p.

2. Stiglitz J. Globalizatsiya: trevozhnye tendentsii [Globalization: disturbing trends]. Moscow, Муsl Publ., 2003. 302 p.

3. Sergeeva O.A., Platonov G.V., Osobennosti khozyaystvenno-ekonomicheskoy deyatel´nosti i mentalitet naroda [The features of economic activity and the mentality of the people]. Vestnik Mosk. un-ta. Ser. 7. Philosophia [Bulletin of Moscow University. Ser. 7. Philosophia]. 2007, I. 2, pp. 101-116.

4. Lepskiy V.E. Refleksivno-aktivnye sredy innovatsionnogo razvitiya [Reflective-active environment of innovative development]. Moscow, Cogito Center Publ., 2010. 253 p.

5. CaritasinVeritate. Moscow, Publishing House of the Franciscans Publ., 2009. 112 p.

6. Yu Lee Kuan. Iz tret´ego mira-v pervyy. Istoriya Singapura (1965-2000) [From the third world to the first. History Of Singapore (1965-2000)]. Moscow, Mann, Ivanov and Ferber Publ., 2014. 564 p.

7. Alber M. Kapitalizm protiv kapitalizma [Capitalism against capitalism]. St. Petersburg, School of Economics Publ., 1998. 293 p.

8. Barlybaev H.A. Struktura soznaniya i identichnost´ [Structure of consciousness and identity]. Ufa, Academy of science of RB Publ., Gilem, 2011. 256 p.

9. Weizsäcker, E., Lovins E., Lovins A. Faktor chetyre. Zatrat - polovina, otdacha - dvoynaya: Novyy doklad Rimskomu klubu[Factor four. Cost - half, return - double: a new report to the Rome club]. Moscow, 2000. 399 p.

10. Antonov A.I., Sorokina, S. A. Sud´basem´i v Rossii XXI veka [The fate of the family in Russia of the XXI century]. Moscow, Graal Publ., 2009. 416 p.

11. Patriotizm kak ideologiya vozrozhdeniya Rossii [Patriotism as the ideology of Russia´s revival]. Moscow, RISR Publ., 2014. 258 p.

12. Muravykh A.I. Ekologicheskayabezopasnost´ Rossii [Ecological safety of Russia]. Moscow, Publishing house of the RAGS Publ., 1999. 61 p.

Login or Create
* Forgot password?