DIAGNOSTICS OF TECHNICAL UNIVERSITY MANAGEMENT SYSTEM ON THE BASIS OF MODERN MANAGEMENT TOOLS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The aim of this work is to determine strengths and weaknesses of the current management system of a large university as in the case of the Federal State-Funded Educational Institution of Higher Vocational Education “Don State Technical University” (DSTU). The analysis of the appropriate scientific literature, field studies, and the consolidation of the available relevant information on the development of the DSTU management system are used as the research methods. The work undertaken allows getting the full picture of the information campaign features aimed at the engineering education promotion. Its strengths and weaknesses, risks and opportunities are identified. Tools of influence on the target audience are shown. The results of the diagnostics allow describing the problem field of the initial communication situation. At the same time, an important condition for improving information processes is revealed: the communication should not just show the choice advantages, but also raise the subjective safety level under decision making. The performed work leads to the following conclusion. Under current circumstances, the central focus of the management system of the technical university should be the development of new competitive educational services.

Keywords:
management system, management tools, communications, technical university, diagnostics of management system
Text

Введение. В современных условиях при развитии высшего учебного заведения становится очевидной необходимость повышения эффективности его системы менеджмента. С этой целью создается новая структура внутривузовского взаимодействия, которая предполагает, в первую очередь, усиление горизонтальных информационно-коммуникационных связей между сотрудниками и менеджментом. Кроме того, развивается система качества, ориентирующая образовательный процесс не только на требования стандартов, но и на запросы личности, общества и государства. Образование в техническом университете, безусловно, имеет определенные особенности. Во-первых, следует сказать о высокой степени диверсификации и индивидуализации при подготовке и оказании образовательных услуг. Во-вторых, необходима комплексная подготовка обучающегося к изменяющимся условиям профессиональной деятельности. В-третьих, учебная и научная деятельность интегрируются в единый научно-образовательный процесс. На современном этапе одним из важнейших направлений развития экономики является переход к инновационному типу развития. При этом отмечается объективное противоречие между требованиями, предъявляемыми обществом к качеству образовательных услуг, и состоянием систем менеджмента университетов.

References

1. Mesyats, G. A., Pokholkov, Y. P. Rossiyskoe inzhenernoe obrazovanie. Problemy i puti transformatsii. [Russian engineering education. Problems and ways of transformation.] Engineering Education, 2003, iss. 1, pp. 5-10 (in Russian).

2. Bulanov, Е. V. Metody kompleksnogo informatsionnogo obespecheniya innovatsionnoy deyatel´nosti : dis. … kand. ekonom. nauk. [Methods of complex information support of innovation activity: Cand.Sci. (Economics) diss.] Moscow, 2002, 139 p. (in Russian).

3. Reznik, S. D., Filippov, V. M., eds. Upravlenie vysshim uchebnym zavedeniem. [Management of the higher educa-tion institution.] Moscow: Infra-M, 2011, 42 p. (in Russian).

4. Nuteyev, V. V. Prestizh inzhenernogo obrazovaniya zavisit ot investitsiy. [Prestige of engineering education de-pends on investments.] Akkreditatsiya v obrazovanii, 2010, July,19. Available at:http://www.akvobr.ru/prestizh_inzhenernogo_obrazovania_zavisit_ot_investicii.html accessed: 24.03.15) (in Russian).

5. Kuznetsova, I. V. Potrebnost´ cheloveka v emotsional´no-doveritel´nom obshchenii. [Human need in emotional and confidential communication.] Psikhologiya XXI veka: tezisy mezhdunar. mezhvuz. nauch.-prakt. stud. konf. [Psychology of the XXI century: Abstracts Int. Intercollege. Sci.-Pract. Stud. Conf.] St. Petersburg, 1999, p. 45 (in Russian).

6. Vilyunas, V. K. Psikhologicheskie mekhanizmy biologicheskoy motivatsii. [Psychological mechanisms of biologi-cal motivation.] Moscow: Izdatel´stvo MGU, 1986, 208 p. (in Russian).

7. Kovalev, V. I. Motivy povedeniya i deyatel´nosti. [Motives of behavior and activities.] Moscow: Infra-M, 2008, 232 p. (in Russian).

8. Efimov, B. A. Etichnye sistemy predpochteniy na potokakh potrebleniya. [Ethical preference systems on commodity bundles flows.] Economics and Mathematical Methods, 1998, vol. 34, iss. 1, no. 1, pp. 114-131 (in Russian).

9. Weber, M. Economy and Society. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 1978, 1632 p.

10. Agranovich, B. L., Chuchalin, A. I., Solovyev, M. A. Innovatsionnoe inzhenernoe obrazovanie. [Innovative engi-neering education.] Engineering Education, 2003, iss. 1, pp. 11-14 (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?