Moskva, Moscow, Russian Federation
In this paper are considered such innovative methods for real estate advertizing as non-conventional types of outdoor advertizing ("ambient media") and advertizing on devoted to real estate special Internet portals. Two categories of real estate market’s participating organizations forming the offer are considered – construction and investment companies, and real estate agencies. Distinctions between them in advertizing budget volume and, therefore, in a choice of concrete forms of advertizing when planning the advertizing campaigns are specified. A conclusion about the increasing role of innovative methods for advertizing as less expensive in comparison with the main traditional methods is drawn. A review of largest Internet portals related to real estate, with indication of main features for each of them is provided. Examples of non-conventional forms for outdoor advertizing in the domestic real estate market are pointed out. The main tendencies related to the attitude of real estate market participants to innovative methods of advertizing are revealed and these tendencies’ possible reasons are specified.
real estate market, innovative methods for advertizing, construction and investment companies, real estate agencies, outdoor advertizing, ambient media, internet marketing, real estate portals.
Высокий уровень доходности компаний, осуществляющих свою деятельность на рынке недвижимости, приводит к быстрому росту конкуренции в данной сфере. Не имея широких возможностей снижения себестоимости предлагаемых товаров и услуг, компании делают ставку в конкурентной борьбе на повышение эффективности маркетинговой деятельности и, в первую очередь, на использование рекламных инноваций. В рамках развития инновационных рекламных технологий в сфере недвижимости могут быть выделены две основные тенденции: рост вложений в нетрадиционные виды наружной рекламы (называемые в западной литературе «эмбиент медиа» [15]), а также повышение роли открытых электронных баз данных объектов недвижимости и специализированных веб-ресурсов, посвященных отдельным предложениям компании.
Рассмотрим структуру рынка недвижимости с точки зрения применения рекламных инноваций. В рамках структуры рынка могут быть выделены две основные группы организаций: инвестиционно-строительные и риэлторские компании (агентства недвижимости).
Продуктом, предлагаемым на рынке инвестиционно-строительными компаниями, являются непосредственно объекты недвижимости: городские и загородные, жилые и нежилые объекты, недвижимость эконом- и премиум-класса. Большой объем маркетингового бюджета позволяет инвестиционно-строительным компаниям использовать в своей деятельности даже самые дорогостоящие рекламные решения.
1. Agentstva nedvizhimosti Moskvy na OSAN. Ob"edinennyy server agentstv nedvizhimosti [Real Estate Agencies in Moscow at Osan. Server consolidation of real estate agencies]. Available at: http://www.osan.ru/ (accessed 07 November 2014).
2. Baza dannykh nedvizhimosti v Moskve i Podmoskov´e [Database estate in Moscow and Moscow region]. Available at: http://www.realto.ru/ (accessed 07 November 2014).
3. Baza dannykh nedvizhimosti Navigator - edinaya baza po prodazhe i arende ob"ektov nedvizhimosti v Moskve i Podmoskov´e dlya sobstvennikov i rieltorskikh agentstv [Property Database Navigator - a unified framework for the sale and rental of real estate in Moscow and Moscow region for property owners and real estate agencies]. Available at: http://www.navpro.ru/ (accessed 07 November 2014).
4. Baza nedvizhimosti Sob.ru - Ob"yavleniya po prodazhe i arende kvartir, komnat, domov i uchastkov [Property for sale Sob.ru - Announcements on sale and rent apartments, rooms, houses and plots]. Available at: http://sob.ru/ (accessed 07 November 2014).
5. Baza WinNER - krupneyshaya baza nedvizhimosti [Base Win-NER - the largest database of real estate]. Available at: http://www.baza-winner.ru/ (accessed 07 November 2014).
6. Bovin A.A., Cherednikova L.E., Yakimovich V.A. Upravlenie innovatsiyami v organizatsii [Managing Innovation in Organizations]. Moscow, Omega-L Publ., 2011.
7. Gorlevskaya L.E. Issledovanie innovatsiy kak osnovnoy faktor pri modelirovanii razvitiya sub"ektov reklamnogo rynka Rossii v XXI veke. Kand. Diss. [Study of innovation as a major factor in the modeling of the subjects of Russian advertising market in the XXI century. Cand. Diss.]. Moscow, 2008.
8. Nedvizhimost´ v Moskve IZ RUK V RUKI | ob"yavleniya o prodazhe, arende nedvizhimosti [Real estate in Moscow Hand in Hand | classifieds, real estate rentals]. Available at: http://irr.ru/real-estate/ (accessed 07 November 2014).
9. Nedvizhimost´ - kupit´ kvartiry, komnaty, zemlyu - tseny na kommercheskuyu nedvizhimost´, doma i dachi v Moskve na Avito [Real Estate - Buy Apartments, land - prices for commercial real estate, houses and villas in Moscow Avito]. Doska besplatnykh ob"yavleniy - Avito. Chastnye ob"yavleniya i predlozheniya [Free classified ads - Avito. Private ads and offers]. Available at: https://www.avito.ru/moskva/nedvizhimost (accessed 07 November 2014).
10. Ponomarev V.G. Klassifikatsiya innovatsiy na rynke nedvizhimosti i v rieltorskoy deyatel´nosti [Classification of innovations on the real estate market and real estate activity]. Kachestvo. Innovatsii. Obrazovanie [Quality. Innovation. Education]. 2012, i. 5, pp. 57-63.
11. Khomeriki K.V. Upravlenie innovatsionnoy deyatel´nost´yu v reklame. Kand. Diss. [Innovation management in advertising. Cand. Diss.]. Moscow, 2009.
12. TsIAN - Edinaya baza dannykh - predlozheniya so vsey Rossii ob arende i prodazhe zhiloy, kommercheskoy i zagorodnoy nedvizhimosti [Qian - single database - offers from all over Russia to lease and sale of residential, commercial and suburban real estate]. Available at: http://www.cian.ru/ (accessed 07 November 2014).
13. Shemyakina T.F. Sistema upravleniya innovatsionnoy deyatel´nost´yu predpriyatiya [The system of innovation management company]. Moscow, “Flinta” Publ., 2007.
14. LiveInternet @ Statistika i dnevniki, pochta i poisk [LiveInternet @ Statistics and blogs, post and search for]. Available at: http://www.liveinternet.ru/ (accessed 07 November 2014).
15. Rosser M. Precision Marketing, 2002. Vol. 14, issue 37, p. 11.