Abstract and keywords
Abstract (English):
Current affairs of modern art education are considered in this paper. Methodological approaches and possibilities for educational process updating taking into account new pedagogical technologies, and also educational process design with preservation of national traditions are analyzed. The critical task of education, integration of ethno and art culture into the contents and technology of expertdesigner training in a higher educational institution is considered. A problem related to formation of bases of the graphic competence relying on experience related to art’s historical development, as well as on academic education system preservation is discussed. Modern society needs the expert capable to professional self-development. It is this in a great measure trains a young man for life and work in the modern fast-changing society. Certainly, the search of innovative conceptual approaches providing the efficiency of educational programs assimilation on the basis of national traditions is urgent. The training of highly qualified personnel is possible on the basis of the science latest developments by means of innovative pedagogical technologies, when strengthening competitiveness, successful activity, need for graduates in the labor market.

Keywords:
art education, design, education, formation of culture, educational technologies, cultural heritage.
Text

Дизайн в современном социокультурном пространстве занимает прочные позиции, создавая мир материальной и духовной культуры. Дизайнер своей деятельностью не только оказывает влияние на эстетическую, профессиональную, духовную и художественную сферы жизнедеятельности, но и выполняет весьма значимую роль в формировании личности подрастающих поколений.

Все это непосредственно относится и к системе профессиональной подготовки будущих дизайнеров, поскольку существующая структура не соответствует требованиям современного общества: события, происходящие в общественной жизни, изменили как потребности заказчиков, так и методы работы самих дизайнеров.

Таким образом, актуальность данной проблемы определяется, во-первых, методологическими задачами компетентного подхода в условиях реализации требований стандартов нового поколения, во-вторых, повышением требований общества к уровню культуры дизайнера в контексте создаваемых произведений и, безусловно, недостаточной разработанностью инновационных методов обучения и методологических процедур по формированию культуры будущих дизайнеров и художников.

Исходя из идеи социальной и профессиональной значимости работников творческих специальностей, следует отметить необходимость проектирования учебного процесса нового типа, формирование иных межпредметных связей, создание других отношений между всеми участниками профессиональной подготовки.

References

1. Ermolaev A. Slovar´ dizaynera dlya raboty v XXI veke [A Dictionary Yermolaev designer to work in the XXI century]. Moscow, 1998.

2. Chernevich E., Baburina I., Anikst M. Russkiy graficheskiy dizayn [Russian graphic design]. Moscow, VNEShSIGMA Publ., 1997.

3. Gershuyskiy B.S. Filosofiya obrazovaniya dlya XXI veka [Philosophy of Education for the XXI century]. Moscow, Sovershenstvo Publ., 1998.

4. Tagunova I.A. Razvitie natsional´nogo obrazovaniya v usloviyakh globalizatsii mirovogo prostranstva [Development of national education in a globalized world space]. Teoreticheskie i prakticheskie problemy psikhologii [Theoretical and practical problems of psychology]. 2008, i. 1, pp. 76-84.

Login or Create
* Forgot password?