This article discusses aspects of the application of modern information technologies in professional work of math teacher. Implementation of programs, defined by standard, in practice puts the task to develop guidelines on the use of various ICT tools, collections of sample plans of lessons and assignments for students during the lessons, using mathematical modeling and experiment. In addition, there is a need to build a new model of training teachers in the system of additional vocational training. This work is carried out on the training courses under the program for teachers engaged in a gradual transition to the Federal State Educational Standard as soon as available. The authors explore the questions: What is the general level of ICT competence of math teachers today; is it possible to build a system of training for math teachers to acquire modern ICT competences.
competency of a mathematics teacher in information and communication technologies, IT in professional activities of a mathematics teacher.
Современный учитель математики имеет дело с целым комплексом компьютерных средств, различным цифровым оборудованием, а также программным обеспечением.
У каждого ученика в наше время есть, как минимум, мобильный телефон, который одновременно является и мобильным компьютером, способным решать ряд следующих задач:
- осуществлять работу с офисными приложениями;
- делать геометрические построения;
- записывать и воспроизводить звук и видео;
- осуществлять качественную фотосъемку;
- производить цифровые измерения и др.
У многих школьников имеются также небольшие планшетные компьютеры, с помощью которых можно решать более сложные задачи.
Почему современный учитель математики не только может, но и должен проектировать свой урок с применением информационных технологий? Какие темы наиболее эффективно осваивать с использованием этих технологий?
Ответы на эти и другие вопросы дают нам материалы Федеральных государственных стандартов и профессионального стандарта «Педагог» [4].
ФГОС основного общего образования предъявляет следующие требования к предметным результатам образовательной области «Математика и информатика»: «Предметные результаты изучения предметной области “Математика и информатика” должны отражать: “…исследования построенной модели с использованием геометрических понятий и теорем…”» [7].
1. Atanasyan, L.S. Butuzov V.F. Geometriya 7-9 [Geometry. 7-9 grades]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2014.
2. Atanasyan, L.S. Butuzov V.F. Geometriya: rabochaya tetrad´ dlya 8 klassa obshcheobrazovatel´nykh uchrezhdeniy [Geometry: workbook for 8th grade educational institutions]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2014
3. Gavrilova N.F. Pourochnye razrabotki po geometrii: 8 klass [Job development in geometry: Grade 8]. Moscow, VAKO Publ., 2014.
4. Prikaz Ministerstva truda i sotsial´noy zashchity Rossiyskoy Federatsii ot 18.10. 2013 N 544n «Ob utverzhdenii professional´nogo standarta "Pedagog (pedagogicheskaya deyatel´nost´ v sfere doshkol´nogo, nachal´nogo obshchego, osnovnogo obshchego, srednego obshchego obrazovaniya) (vospitatel´, uchitel´)"» [Order of the Ministry of Labour and Social Protection of the Russian Federation 18.10.2013 N 544n "On approval of the professional standard" Teacher (teaching activities in the field of preschool, primary general, basic general, secondary education) (tutor, teacher)"]. Available at: http://www.rg.ru/2013/12/18/pedagog-dok.html
5. Rabinovich E.M. Zadachi i uprazhneniya na gotovykh chertezhakh 7-9 klass [Exercises on finished drawings of 7-9 class]. Moscow, Ileksa Publ.
6. Struktura IKT-kompetentnosti uchiteley: rekomendatsii YuNESKO [The structure of the ICT competence of teachers: UNESCO recommendations]. Available at: http://ru.iite.unesco.org/publications/3214694/
7. Federal´nyy gosudarstvennyy obrazovatel´nyy standart osnovnogo obshchego obrazovaniya (FGOS OOO): utverzhden Prikazom Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 17.12.2010 № 1897 [Federal State Educational Standard of basic education (GEF Ltd.) approved by the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of 17.12.2010 № 1897]. Moscow, 2010. 50 p.
8. Shabat G.B. Zhivaya matematika: uchebno-metodicheskiy komplekt [Live mathematics: teaching kit]. Moscow, KEY CURRICULUM PRESS Publ..
9. GeoGebra, Dinamicheskaya matematika i nauka dlya izucheniya i obucheniya [GeoGebra, Dynamic mathematics and science for study and learning]. Available at: http://www.geogebra.org/