The article presents a modern interpretation of the «Klimov’s triad» that reflects the social and cultural attitudes of youth to the career choice. Depending on what kind of socio-cultural setting (or combination of settings) dominated in the upbringing and development of the growing human, he has formed one or the other strategy of professional self-determination.
professional self-determination.
Жизнь человека на земле - борьба не столько за существование, сколько за свой самобытный лик.
Владимир Чугунов
Есть идеи, которые при всей их кажущейся простоте на поверку оказываются подобны не то шляпе волшебника, не то ящику Пандоры. Среди них - знаменитая «триада профориентации» Е.А. Климова: «Хочу - Могу - Надо».
Полвека, прошедшие с тех пор, как впервые появились работы Е.А. Климова, посвященные профессиональной ориентации, в корне изменили российское общество. Это дает нам некоторое право предложить обновленную версию трактовки профориентационной триады, адекватную современным реалиям.
Первый тезис: «Хочу», «Могу» и «Надо» представляют собой символы трех различных социокультурных пространств, которые находятся между собой в отношениях альтернативности, а нередко и прямого противостояния. В этом находит свое выражение мировоззренческое измерение социальной неоднородности современного российского общества.
1. Buneeva M.V. Teoreticheskie osnovy analiza obshchestva potrebleniya [The theoretical framework for the analysis of consumer society]. Vestn. Mosk. un-ta. Ser. 6. Ekonomika [Bulletin of Moscow University. Series. 6. Economy.]. 2011, I. 4, pp. 53-57.
2. Vasil’ev B.L. Universitetskie vstrechi: Sbornik vystupleniy [University of the meeting: the Collection of speeches]. St. Petersburg, SPbGUP Publ., 2001, p. 29.
3. Vishnevskiy A.G. Serp i rubl’: Konservativnaya modernizatsiya v SSSR [Sickle and Ruble: Conservative Modernization in the USSR]. Moscow, OGI Publ., 1998. 432 p.
4. Gromyko Yu.V. Styki. Kak pereyti iz odnoy sistemy obshchestvennykh otnosheniy v druguyu: Opyt religiozno-nauchno-metodologicheskogo samoopredeleniya [How to move from one system to another public relations: Experience the religious and the scientific and methodological self-determination]. «Russia-2010». Independent methodological University. Moscow, 1993. 88 p.
5. Lupanova N.A. Professional’noe samoopredelenie kak pedagogicheskaya kategoriya [Professional self-determination as a pedagogical category]. Izvestiya PGPU im. V.G Belinskogo [Bulletin of Penza State Pedagogical University named after VG Belinsky]. 2011, I. 24, pp. 702-711.
6. Materialy po preobrazovaniyu sredney shkoly, peredannye iz Ministerstva Narodnogo prosveshcheniya v Uchenyy Komitet [1902-1903] [Materials for the transformation of high school, transferred from the Ministry of National Education in the Scientific Committee [1902-1903]]. RGIA Publ., f. 734, op. 5, d. 64. p. 184.
7. Novikov A.M. Postindustrial’noe obrazovanie [Post-industrial education]. Moscow, Egves Publ., 2008, 136 p.
8. Nordstrem K.A., Ridderstrale Y. Biznes v stile fank. Kapital plyashet pod dudku talanta [Funky Business. Capital dancing to the tune of talent]. St. Petersburg, Stockholm School of Economics in St. Petersburg Publ., 2005. 279 p.
9. Pryazhnikov N.S. Psikhologiya elitarnosti [Psychology of elitism]. Moscow, MPSI Publ., Voronezh, MODEK Publ., 2000, 512 p.
10. Rodichev N.F. Obosnovanie kontseptsii pedagogicheskoy podderzhki professional’nogo samoopredeleniya shkol’nikov [Study of the concept of pedagogical support of professional self schoolchildren]. Novye tsennosti obrazovaniya [New values of education]. 2006, I. 1-2, pp. 234-251.