PRODUCTION AND SALES’ VOLUME PLANNING BASED ON MARGINAL DATA ANALYSIS
Abstract and keywords
Abstract (English):
Logical and convenient methods of economic theory often remain unclaimed in the area of management accounting and analysis. For example an obstacle to the use of marginal revenue and marginal cost comparison method may be difficulties associated with the assembly of these indicators’ equations. This paper contains an example of using regression analysis for separation the cost related to constant and variable components, for assembly of marginal data equations in order to determine the optimum volume of output.

Keywords:
regression analysis of variable and fixed costs, total, average andmarginal data, demand and supply equations, production and sales’ optimalvolume.
Text

Сохраняющаяся ограниченность в применении положений экономической теории, в частности теории издержек, в рамках управленческого учета сдерживает развитие его инструментария. Приведенный ниже расчетный пример призван проиллюстрировать возможности использования приемов и методов микроэкономики и статистики в аналитических процедурах с целью разработки рекомендаций для принятия управленческих решений. Информационной базой для построения уравнений спроса и предложения на продукцию трикотажной фабрики могут быть результаты маркетингового исследования и данные внутренней отчетности предприятия [1].

Исследование спроса покупателей на производимые фабрикой футболки осуществлено посредством 10% бесповторного выборочного наблюдения. В результате обработки данных опроса 50 покупателей для каждого значения цены получена величина объема спроса, определены среднее число и дисперсия покупок (табл. 1).

References

1. Averina T.N., Voskresenskaya L.N., Melay E.A., Sergeeva A.V. Business games on economic disciplines. Scenarios. Tula, TSU Publ, 2014, 149 p. (in Russian).

2. Bondarenko V.A., Polikarpova A.A. The application of marginal values in the economy. Sovremennye naukoemkie tekhnologii. [Modern high technologies], 2014, I. 5, рp. 142-143 (in Russian).

3. Mokhov V.G. The technique of marginal analysis of the businessman. Vestnik Yuzhno-Ural´skogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Ekonomika i menedzhment [Bulletin of the South Ural State University. Series: Economics and Management], 2012, I. 9. рp. 79-83 (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?