Abstract and keywords
Abstract (English):
The article explores the trends in TV broadcasting of recent decades. Special attention is given to the latest period starting December 2013. The conclusion is made that TV producers and authors are set to pull audience with content spilling aggression and violence while talk shows and personals serve as an alternative to the dark side of life. The author investigates the telecommunication on the basis of academic views of national (M. Bakhtin, S. Bulgakov, J. Lotman) and foreign researchers (N. Luhmann, J. Habermas). Western thinkers from a new angle articulated ideas generated by the Russian philosophers and scholars who preached consensus in considerations and debates on the human spirit. The linguistic performance of the spirit should not develop by the way of surface formalization, just for show but should go along augmentation of spiritual significance of being. Much attention is given to analyzing the shift of attitude towards social and political journalism as a tramline in journalism. This is due to the fact that the value criteria in reflecting the objective reality are being lowered in TV media products both at home and overseas.

Keywords:
publicism, telecommunication, glamour, hedonism, aggression, moral values, commercialization of broadcast, essence and bounds of pronouncement, linguistic analysis, linguistic performance, communication competence.
Text

К такой постановке проблемы склонила мысль Н. Лумана, высказанная им в книге «Реальность масс-медиа»: «Смысл развлечения состоит именно в том, чтобы не искать и не находить повода для ответа коммуникацией на коммуникацию. Вместо этого наблюдатель может сосредоточиться на мотивах и переживаниях описанных в тексте лиц» [7, с. 92]. Действительно, зачем усложнять и без того сложную, связанную со многими проблемами жизнь? Лучше уйти от нее, от проникновения во все новые и новые ее смыслы, от рефлексии и корректировки собственных решений и поступков.

Однако новые социальные реалии должны рождать и новые социальные смыслы бытия, новые социальные идеалы. Но с началом эпохи российской либерализации, характерной, в основном, совокупностью самых различных, порой диаметрально противоположных ценностей и истин, из научного оборота исследовательской мысли в области теории СМИ и МК постепенно ушли понятия «справедливость», «общественное благо и общественный идеал», «добролюбие и эстетическая гармония» как структурообразующие принципы теории познания. Восторжествовали принципы индивидуализма и прагматизма, культ потребительства и гедонизма, приводящие к нравственной, правовой и эстетической вседозволенности, оправдываемой в целом лозунгом свободы личности.

Теоретики СМИ в этих условиях столкнулись с необходимостью или оправдывать теоретически новые ценностные ориентации журналистики, дабы те или иные газеты, журналы, телеканалы могли выжить в условиях коммерциализации, либо уйти в оппозицию к официальной журналистике, продолжать исповедовать прежние идеи и принципы, сохранив социалистическое ядро (в его общечеловеческом понимании) личностного мировоззрения.

References

1. Bakhtin M.M. Literaturno-kriticheskie stat’i [Literary critiques]. Moscow, 1986.

2. Bulgakov S.N. Geroizm i podvizhnichestvo [Heroism and selfless devotion]. Moscow, 1992, p. 344.

3. Vartanov A. Aktual’nye problemy televizionnogo tvorchestva. Na televizionnykh podmostkakh [Actual problems of television creativity. On television stage]. Moscow, 2003.

4. Zatvornik F. Chto est’ dukhovnaya zhizn’ i kak na nee nastroit’sya? [What is the spiritual life and how to tune it?]. Chelovek. Mysliteli proshlogo i nastoyashchego o ego zhizni, smerti i bessmertii. XIX vek [Man. Thinkers of the past and present of his life, death and immortality. XIX century]. Moscow, 1995.

5. Zvereva V.V. «Nastoyashchaya zhizn’» v televizore. Issledovaniya sovremennoy mediakul’tury [«True Life» on TV. Studies of modern media culture]. Moscow, 2012, pp. 15-16.

6. Lotman Yu. Semiosfera [Semiosphere]. St. Petersburg, 2000.

7. Luman N. Real’nost’ massmedia [Reality media]. Moscow, 2005.

8. Pronin E. I. Tekstovye faktory effektivnosti zhurnalistskogo vozdeystviya [Text efficiency factors journalistic influence]. Moscow, 1981.

9. Slobin D., Grin Dzh. Psikholingvistika [Psycholinguistics]. Moscow, 1976.

10. Solov’ev V.S. Obshchiy smysl iskusstva: Sochineniya [The general sense of Art: Works]. Moscow, Raritet Publ., 1994.

11. Khabermas Yu. Moral’noe soznanie i kommunikativnoe deystvie [Moral consciousness and communicative action]. St. Petersburg, 2000.

12. Khokkhaymer M., Adorno T.V. Dialektika prosveshcheniya. Filosofskie fragmenty [Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments]. Moscow; St. Petersburg, 1997.

13. Shul’ts V. Filosofiya Yu. Khabermasa [Philosophy Habermas]. Moscow, Nauka Publ., 2005.

Login or Create
* Forgot password?