RESEARCH POTENTIAL OF SCHOOLCHILDREN IN TERMS OF UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIVITIES
Abstract and keywords
Abstract (English):
The author considers the use of universal educational activities stipulated in new State Educational Standard for high school classes as a didactic field of modelling innovative technologies of inquiry-based learning of high school students. Correlation of universal educational activities (UEA) with separate indicators of schoolchildren’s research potential enables a teacher to plan, to conduct and to measure its development precisely. In terms of UEA indicators of schoolchildren’s motivation to research (cognition) are considered as individual learning outcomes, indicators of their scientific way of thinking, creativity and technological readiness for research — as meta-objective learning outcomes.

Keywords:
research potential, schoolchildren, universal educational activities, standard, personal learning outcome, meta-objective learning outcome.
Text

Мировая система образования, в том числе система образования в России, переживает глубокий кризис, связанный с отставанием в перестройке образовательных систем в соответствии со стремительно развивающейся социокультурной ситуацией, с глубокими изменениями в информационной, технико-технологической и экономической сферах. Приоритетным в школьном образовании становится не усвоение устоявшихся традиций, не воспроизводство готового опыта, а развитие у школьников готовности к конструированию культуры, открытию мира впервые, созданию собственных культурных произведений.

Генерирование нового на основе развития проективного характера понимания, развитие опережающего мышления призваны обеспечить новые образовательные стандарты общего образования, построенные в контексте системно-деятельностного подхода, так как они направлены на формирование универсальных учебных действий (УУД), универсальных способов познания и освоения мира [17]. Ведущие педагоги страны рассматривают их формирование как «магистральный путь» совершенствования образовательного процесса (А.Г. Асмолов, Г.В. Бурменская, И.А. Володарская и др.) [1].

Учитывая факт прямой корреляции между уровнем сформированности учебной деятельности и уровнем развития личности [2], возникает необходимость соотнесения составляющих исследовательского потенциала школьника как одного из важнейших результатов школьного образования с рядом универсальных учебных действий. Исследовательский потенциал личности школьника определен нами как динамичный ресурс, включающий единство развитых природных задатков (интеллект, сензитивность к новизне ситуации, исследовательская активность, коммуникативность), ценностно-смыслового отношения к результатам исследования, обобщенных знаний о Вселенной, живой природе, об обществе и о человеке, умений использовать научные методы познания окружающего мира, который в разной мере актуализируется в виде диапазона и величины проявлений школьником себя в качестве исследователя в ходе целенаправленного получения им результатов познания (понимание себя, других людей, мира) и обеспечивает эффективную перестройку направления и содержания познавательной деятельности, творческую продуктивность, личностное самоопределение и творческое саморазвитие.

References

1. Asmolov A.G. Planning universal educational actions in high school. Natsional’nyy psikhologicheskiy zhurnal [National psychological journal]. 2011, I. №1(5), pp. 104-110. (in Russian)

2. Asmolov A.G. System-activity approach to the development of a new generation of standards. Pedagogika [Pedagogy]. 2009, I. 4, pp. 18-22. (in Russian)

3. Bordovskaya N.V. The methodological status of the definition “research potential of a student”. Novoe v psikhologo-pedagogicheskikh issledovaniyakh [New in psychological and educational research]. 2012, I. 2 (26), pp. 119. (In Russian).

4. Voronkova I.V. Features of educational motivation and intellectual development of the senior schoolchild trained in different teaching systems. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education]. 2003, I. 4, pp. 80-88. (In Russian).

5. Vygotskiy L.S. Myshlenie i rech’ [Thinking and speech]. V. 2. Moscow, Pedagogika Publ., 1982, p. 254.

6. Gal’perin P.Ya. Metody obucheniya i umstvennoe razvitie rebenka [Teaching methods and mental development of the schoolchildren]. Moscow, MGU Publ., 1985. 85 p.

7. Gordeeva T.O. Motivational preconditions of cleverness: from G.Renzulli model to the integrative motivation model. Psikhologicheskie issledovaniya [Psychological research]. 2011, I. 1(15). Available at: http://psystudy.ru (Accessed 28 April 2014).

8. Davydov V.V. Teoriya razvivayushchego obucheniya [The theory of developmental education]. Moscow, INTOR Publ., 1996. 544 p.

9. Isaev I.F., Makotrova G.V. Uchebno-issledovatel’skaya kul’tura kak faktor tvorcheskogo samorazvitiya starsheklassnika v profil’nom obuchenii [Teaching and research culture as a factor of creative self-development of high school students in profile training: monograph]. Belgorod, State University Publishing House Publ., 2007. 236 p.

10. Makotrova G.V. The Use of the Internet in situations of cultural development of research qualities of the senior pupil’s personality. Obrazovanie i obshhestvo [Education and Society]. 2012, I. 1, pp. 45-50. (in Russian)

11. Makotrova G.V. Research potential of schoolchildren: culture genetic approach. Narodnoe obrazovanie [Folk education]. 2014, I. 5, pp. 171-179. (in Russian)

12. Makotrova G.V. Expert estimation of educationalresearch culture of schoolchildren. Issledovatel’skaya rabota shkol’nikov [Research of students]. 2008, I. 1, pp. 33-41. (in Russian)

13. Makotrova G.V. Electronic resources in teaching practice of development of high school students’research potential. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in Education], 2013. no.6, pp. 47-56. DOI:https://doi.org/10.12737/1995 (in Russian)

14. Markova A.K., Matis T.A., Orlov A.B. Formirovanie motivatsii ucheniya [Formation of learning motivation]. Moscow, Prosveshhenie Publ., 1990. 192 p.

15. Sevryukova A.A. Model development of research potential of the teacher in system of additional professional education. Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal [Siberian pedagogical journal], 2010, I. 9, pp. 163-169. (in Russian)

16. Seleverstova E.N. Cognitive activity of schoolchild in the conditions of implementation of the GEF: from adoption to the study. Materialy VIII materialy Vos’moy Mezhdunarodnoy zaochnoy nauch.-prakt. konf., posvyashchennoy pamyati I.Ya.Lernera «Razvitie pedagogicheskikh predstavleniy o sushchnosti i rezul’tativnosti obucheniya v kontekste protsessov standartizatsii obrazovaniya» [Materials of the Eighth International correspondence scientific-practical. Conf., dedicated to the memory I.Ya.Lernera “Development of pedagogical ideas about the nature and impact of learning in the context of standardization of the education”]. Vladimir, 2014, pp. 122-136. (in Russian)

17. Fundamental’noe yadro soderzhaniya obshchego obrazovaniya [The fundamental core of general education content]. Moscow, Prosveshhenie Publ., 2011, p. 7.

Login or Create
* Forgot password?