COMPREHENSIVE MONITORING AS A FACTOR TO ENSURE THE QUALITY OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers approaches to assessing the quality of additional professional programs (APP), including in the framework of the concepts of effectiveness and relevance. The problem of timely software update and confirmation of their quality is considered from the standpoint of modern legislation in the field of continuing professional education (CPE). Quality education is presented as a key feature of the system of additional professional education. the validity of introducing the concept of "comprehensive monitoring" is displayed, internal and external factors of CPE /APP quality are revealed. Components of quality management: compliance with APP regulations and needs of students and employers; qualified teachers, quality of APP, teaching materials and facilities allowing to implement innovative technologies and learning path; quality and management efficiency. additional professional education portal is analyzed From the point of view of new approaches to the creation of a modern APP bank. the importance of the institutional model of CPE quality assurance is Substantiated.

Keywords:
additional professional programs, quality of education, monitoring, effectiveness, relevance.
Text

Одной их приоритетных задач в развитии образовательной системы Российской Федерации является задача обеспечения растущих потребностей работников образования в постоянном повышении квалификации и в переподготовке (при необходимости) в течение всего периода профессиональной деятельности. Дополнительное профессиональное образование (ДПО) — особый вид образования, который призван сопровождать человека на протяжении всей жизни. Подлинная роль и ценность ДПО заключается в том, что оно направлено на совершенствование профессиональной компетентности человека как субъекта деятельности, и это обусловливает его потенциальную востребованность на рынке труда. Система повышения квалификации педагогов с ее функциями: вспомогательной, адаптационной, реквалификационной, инновационной, специализирующей — является наиболее гибкой и вариативной частью системы ДПО. В условиях, когда происходит модернизация образования и вводится профессиональный стандарт «Педагог», роль ДПО особенно возрастает, а его концепция призвана кардинально меняться — ориентироваться на обучение педагога, пригодного к работе в условиях современных требований к образованию.

References

1. Kravtsov S.S., Sergomanov P.A. Instituty povysheniya kvalifikatsii rabotnikov obrazovaniya: funktsii, zadachi, zona blizhayshego razvitiya [Institutes of improvement of professional skill of workers of education: functions, tasks, zone of the nearest development]. Obrazovatel’naya politika [Educational policy], 2012, I. 2 (58), pp. 7-15

2. Krutova O.E., Kuznetsova T.M. Nekotorye podkhody k postroeniyu sovremennoy modeli dopolnitel’nykh professional’nykh programm rabotnikov obrazovaniya [Some approaches to the construction of modern models of additional professional programs of education workers]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2014, I. 5, pp. 34-42. DOI:https://doi.org/10.12737/5938

3. Pricot O.G. Nepreryvnoe dopolnitel´noe professional´noe obrazovanie: novye modeli i pravovoe pole [Continuous professional education: new models and legal framework]. Chelovek i obrazovanie [Person and education], 2012, I. 3, pp. 8-13.

Login or Create
* Forgot password?