The article discusses the history of vocational education in Russia and the modern trends of its development. There is a detailed analysis of how different profiles were built in vocational education, how expanding the list of profiles form the concept of «individual profile». Vocational education is considered in the context of three types of learning outcomes: subject-oriented, interdisciplinary and personal. Special attention is paid to organizational forms (multi-discipline educational organization, preuniversitario) and to organization of vocational training. The paper provides integration technology of subject oriented training and project methods of education.
projecting, professional identification, individualization, activity, preuniversitario, meaning-making, subject-oriented, interdisciplinary and personal results.
Каждый человек, хоть однажды в жизни столкнувшись с проблемой профессионального выбора (касалось ли это его лично или своего ребенка), понимает, насколько порой непрост этот выбор. Профессиональное самоопределение личности — длительный, сложный и порой неоднозначный процесс. Его эффективность детерминирована множественностью факторов. Один из них — степень согласованности психологических установок человека и требований последующей профессиональной деятельности. Другой фактор напрямую связан со способностью человека адаптироваться к быстро изменяющимся современным условиям профессиональной жизнедеятельности. Это сложная личностная компетенция. Важную роль играет глубина и уровень подготовки человека к данной профессии. Содержание и качество профильного обучения, позволяющего определить индивидуальный вектор дальнейшей жизнедеятельности школьника — сложная система, выстроенная с учетом потребностей общества, склонностей и интересов ребенка, возможностей и заинтересованностей различных институтов оказывать профориентационные услуги, знанием перспектив развития различных профессиональных сфер.
1. Kontseptsiya profil’nogo obucheniya na starshey stupeni obshchego obrazovaniya. Prikaz Ministra obrazovaniya RF № 2783 ot 18.07.2002 [The concept of Special Education at the senior level of general education. Order of the Minister of Education of the Russian Federation of 18.07.2002 № 2783]. Moscow, 2002. (in Russian)
2. Alekseev N.G. Proektirovanie usloviy razvitiya refleksivnogo myshleniya [Design conditions for the development of reflective thinking]. Moscow, MPGU Publ., 2002.
3. Alekseeva L.N. Problema samostoyatel’nosti i smysloobrazovanie [he problem of self-reliance and smysloobrazovanie]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psihologicheskaya Science and education]. 2013, I. 1, pp. 50-56.
4. Andreev A.A. Pedagogika vysshey shkoly. Novyy kurs [Pedagogy of higher education. New Deal]. Moscow, Moscow International Institute of Econometrics, Informatics, Finance and Law Publ., 2002. 264 p.
5. Gromyko Yu.V. Proektnoe soznanie [Project consciousness]. Moscow, Institute of textbook «Paideia» Publ., 1997.
6. Davydov V.V. Problemy razvivayushchego obucheniya [Problems developing training]. Moscow, Pedagogika Publ., 1986. Moscow, Academia Publ., 2004.
7. Martynova V.V. Obrazovatel’nye reformy, ikh nauchnoe obespechenie [Educational reforms, their scientific support]. Uchitel’skaya gazeta [Teacher’s Newspaper], 2013.
8. Novikova T.G. Modernizatsiya obrazovaniya za schet privlecheniya obshchestvennosti k upravleniyu shkoloy v zarubezhnykh stranakh [Modernization of education at the expense of public involvement in school management in foreign countries]. Zhurnal rukovoditelya upravleniya obrazovaniem [Journal of Head of management education]. 2008, I. 3.
9. Slobodchikov V.I. Ocherki psikhologii obrazovaniya [Essays on educational psychology]. Birobidzhan, 2005.
10. Shchedrovitskiy G.P. Problemy metodologii sistemnogo issledovaniya [Problems of systems research methodology]. Moscow, 1964. 48 p.
11. Available at: http://www.profile-edu.ru/proektirovanie-soderzhaniya-profilnogo-obrazovaniya-naosnove-yelektronnoj-modeli.html