The paper examines essential characteristics of the school of thought specific to higher educational institution, and in particular, the phenomenon of continuity of generations in academic science. Special attention is given to increased mobility of academic staff, as well as to benefits and challenges inherent to this phenomenon. Further, the paper considers ways to involve students with Science by means of organizing and arranging for the students’ scientific research activities (NIRS). Criteria to evaluate efficiency of NIRS are presented; the structure of students’ research papers competition within the State University of Management is analyzed as well as students’ motivations to engage in scientific research. For the purposes to enhance innovative component of academic schools of thought and to involve students with Science, the paper examines problems, encountered by innovative small businesses set up at universities, and also perspectives of the project on organizing the so-called “Research companies” in the Armed Forces of the RF (being developed in collaboration with the RF Ministry of Defense). Recommendations are provided on how to improve capacity of NIRS and of postgraduate training.
academic school of thought, continuity of generations, students’ scientific research activities (NIRS), mobility of academic staff, innovative small business, “research companies” in the Armed Forces, NIRS efficiency, evaluation criteria.
Вузовская научная школа обычно формируется на базе отдельной кафедры или на межкафедральной основе. Уникальность вузовской научной школы заключается в оптимальном сочетании образовательного и научного процессов, что создает благоприятные условия для формирования будущих исследователей и ярко выраженной преемственности поколений. Другими словами, вузовская научная школа обеспечивает эффективную передачу концептуальных знаний, специальных исследовательских навыков, форм научного поиска, этических норм и традиций от старшего поколения к младшему. В зависимости от срока существования научно-образовательной школы иерархия поколений может содержать несколько уровней (например, основатель — последователи — ученики).
Научная школа представляет собой не только направление исследований в определенной сфере знаний, но и коллектив единомышленников с четкой организационной структурой, функциональным и ролевым распределением участников. Преемственность поколений — это не только объединение ученых на основе общей научной концепции, но и на основе единства мировоззрения, нравственных ценностей, доверия. Достигается это путем «выращивания» своих научных кадров из студентов, аспирантов, докторантов.
Преемственность поколений в научной школе можно проследить по количеству обучающихся аспирантов, защищенных кандидатских и докторских диссертаций в продолжение тематики исследований основателя школы, в том числе в междисциплинарных направлениях. Другой показатель — количество ученых в составе научной школы в возрасте до 35 лет. Он является критерием для участия научного коллектива в конкурсе на право получения грантов президента Российской Федерации для государственной поддержки ведущих научных школ страны.
1. The geniuses in the ranks. The country´s first scientific rota serve the motherland. Argumenty i fakty [Arguments and Facts]. 2013, I. 36, p.19. (in Russian)
2. Dezhina I.G., Kiseleva V.V. Tendentsii razvitiya nauchnykh shkol v sovremennoy Rossii [Trends in the development of scientific schools in Russia today]. Moscow, IEPP Publ., 2009, p. 88.
3. Itogi federal´nogo statisticheskogo nablyudeniya v sfere oplaty truda otdel´nykh kategoriy rabotnikov za 2013 god [Results of the federal statistical observation of pay of certain categories of employees for 2013] Available at: http://www.gks.ru
4. Kol´tsov A.V., Fedorkov V.F., Zharova G.V., Kraynova S.A., Fedorova Yu.V. Analysis of the activities of economic entities created budget scientific and educational institutions of higher professional education. Innovatika i ekspertiza: Nauchnye truda FGBNU «Nauchno-issledovatel´skiy institut - Respublikanskiy issledovatel´skiy konsul´tatsionnyy tsentr ekspertizy» [Innovation and Expertise: Scientific Labour FGBNU "Research Institute - Federal Research Consultional Center of Expertise"]. 2013, I. 1(10), p. 163.
5. Kuz´minov Ya. The academic community in Russia - the gap effective contract. Poisk [Search]. 2010, I. 47, p. 6. (in Russian)
6. Lokhanova V.N. Modern approaches to the research work of students. Vestnik Universiteta (Gosudarstvennyy universitet upravleniya) [University Bulletin (State University of Management)]. 2010, I. 24. (in Russian)
7. Federal Law of August 2, 2009 № 217-FZ "On Amendments to Certain Legislative Acts of the Russian Federation on the establishment of budget scientific and educational institutions, business entities for purposes of practical application (implementation) of the results of intellectual activity". Rossiyskaya gazeta [Russian newspaper]. 2009, Aug. 4. (in Russian)
8. Ustinova D Organization of scientific work at the university. Problemy teorii i praktiki upravleniya [Problems of theory and practices management]. 2013, I. 2. (in Russian)
9. S&TRF. Nauka i tekhnologii RF [S&TRF. Science and Technology of the Russian Federation]. Available at: http://www.strf.ru/material.aspx?CatalogId=223&d_no=41450
10. Informatsionnyy portal (Information portal). Available at: http://finam.info/news/pervie-nauchnie-roti-otpravilisotdavat-dolg-rodine/