COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF NEW AND OLD GENERATIONS OF BASIC GENERAL EDUCATION STANDARDS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article proves relevance of basic general education transition to the Standard of new generation. Main characteristics of the Federal state educational standard of basic general education are listed. The author attempts to analyze shortcomings of the traditional education system and advantages of the second generation Standard. The comparative characteristics of new and old generations of basic general education standards is carried out on the basis of the following indicators: responsibility of a teacher, teaching objectives, structure of the concept "education", the content of education, transfer of knowledge, the relation of parents to school, results of training, material equipment of the educational organizations, the last stage of occupation, documentary maintenance of a lesson, differentiation is more whole than training, the used methods of training, a form of the organization of cognitive activity of pupils. Definitions of following concepts are revealed: "personal results", "metasubject results", "subject results", "universal educational actions" (informative, regulatory, communicative)", "an educational task", "educational actions". The role of the teacher in an education system is exposed to change. Today, the teacher stops being an information source. The role of teacher extends. The modern teacher is the researcher, the consultant, the manager, the project manager, the navigator of effective work with knowledge, the tutor. The main task of the teacher is creation and organization of the conditions initiating independent educational activity of school students leading to educational results. By results of studying of this problem conclusion is drawn that essential distinctions of standards of old and new generation are already noticeable. However the greatest difference can be seen comparing identities of the pupils prepared according to old and new standards. It will be possible to estimate efficiency of the Federal state educational standard of the main general education only after its universal introduction.

Keywords:
Federal State Educational Standard, expected results, primary school, student, teacher.
Text

Сегодня Российская Федерация осуществляет поэтапный переход на обучение по стандарту второго поколения — Федеральному государственному образовательному стандарту основного общего образования (ФГОС ООО).

Однако в процессе введения и реализации ФГОС ООО у практикующих учителей и администрации образовательных организаций возникает множество вопросов, например:

  • В чем актуальность данного стандарта?
  • ƒВ чем отличие стандарта нового поколения от старого стандарта?
  • Как работать по новому стандарту?

Ответы на эти и некоторые другие вопросы представлены в настоящей статье.

Актуальность перехода системы образования на новый стандарт обуславливается возникшей необходимостью. Реальность такова, что в настоящее время меняются технологии производства товаров, политическая система, экономическая система, меняются даже границы государства. Кардинально меняется среда, которая становится более мобильной и информационной. Соответственно, меняется и общество. Причем изменения общества наиболее заметны, если сравнить детей 1980–90-х гг. и детей «эпохи нулевых» и позже. Современные дети практически с пеленок отлично ориентируются в информационных технологиях, для них не составляет труда открыть Интернет и найти любую интересующую их информацию, они легко приспосабливаются к внешней среде, легко усваивают новую информацию (с учетом того, что она им интересна) и т.д.

References

1. Federal state educational standard. Available at: http://standart.edu.ru/catalog.aspx?CatalogId=230 (Accessed 5 June 2014). (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?