INTERRELATION BETWEEN INNOVATIVE DEVELOPMENT STRATEGIES OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND GRADUATES’ QUALITY OF EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Innovations in the educational sphere is a matter of wide talk everywhere. Yet these discussions deal with the only issue of innovative forms of education in the first place, especially the so-called distance learning and intersubject communications. Also much discussed is the issue of education quality control, while the recently adopted Law of the Russian Federation On Education has become a subject of extensive and loud discussions. However, there is an evident lack of examination and research on the issue of management in education, whereas it is essential for creating a solid basis for improving the graduates’ quality of knowledge. The good news is that the importance of managing educational processes is already grasped, which is confirmed by the fact that a new major course for “management in education” profession is established. The use of such a term, as management, proves that educational institutions are considered now as commercial organizations, just as towns and cities in recent years are meant to be corporations and as such are qualified as subjects of exchange relations. Accordingly, such a stance may also be extended by analogy on educational process, which may well result in special treatment of managing such kind of education. The author considers the whole issue to be determined by unavoidable imperative of our time.

Keywords:
innovative development of higher education institution, quality of education, innovations in higher education institutions.
Text

Понятие инноваций в образовании

Превращение высшего научного заведения из чисто образовательной структуры в совокупность коммерческой, научной и образовательной сред (а в идеале — в их симбиоз) призвано адаптировать вуз к результату — выпуску на рынок труда высококвалифицированного специалиста по определенной специальности. В рамках этой статьи мы не будем говорить о том, что вуз зачастую имеет договоренности о стажировке (а иногда и о трудоустройстве) своих выпускников с различными организациями. Эти связи вуза — предмет отдельной статьи. Для начала необходимо рассмотреть те стратегии, которые вуз реализует в условиях сегодняшних реалий для более эффективного функционирования.

Стратегии любой организации сегодня базируются на инновациях: кто не внедряет в свою работу достижения науки, техники, управленческие разработки — тот не просто стоит на месте, нет! — он откатывается назад!

Говоря об инновациях в менеджменте образовательных учреждений, нужно отметить, что существуют 2 основных вида инноваций: директивные и местные (рис. 1).

Директивные инновации представляют собой инновации, внедренные руководством на уровне всего учебного заведения.

Местные, напротив, применимы на отдельных уровнях управления и служат для оптимизации работы отдельных звеньев.

На появление тех или иных видов инноваций в образовательном учреждении влияет большое количество факторов, которые можно условно объединить в две группы:

  • факторы научно-технического прогресса (это в основном внешние факторы);
  • факторы конкурентные (это факторы, которые уже положительно зарекомендовали себя, будучи внедренными у конкурентов).

Внедрение директивных инноваций в управлении вузом проходит три стадии (рис. 2).

References

1. Bogacheva O.V. Sotsial´noe partnerstvo kak odna iz form vzaimodeystviya biznesa i uchrezhdeniy vysshego professional´nogo obrazovaniya [Social partnership as a form of interaction between business and higher education institutions]. Rossiyskoe predprinimatel’stvo [Russian Entrepreneurship]. 2007, V. 8, I. 2 (96), pp. 142--146. Available at: http://www.creativeconomy.ru/articles/12069/

2. Federal’nyy zakon ot 29.12.2012 № 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» , odobrennyy Sovetom Federatsii 26 dekabrya 2012 goda, vstupivshiy v silu 1 sentyabrya 2013 goda [The Federal Law of 29.12.2012 № 273-FZ “On Education in the Russian Federation”, approved by the Federation Council on 26 December 2012, entered into force on 1 September 2013]. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?