The paper suggests methodological comments on how to tap into essential ethical issues after reading and discussing at classes fairy tales and sayings of all sorts of nations concerning compassion, mercifulness and cooperativeness and then unobtrusively, avoiding outright moral maxims, make pupils get insights in simple truths, underpinning universal human values. The recommendation are appropriate and desirable for fourgrade classes at the lessons of “The religious cultures and secular ethics” course, as well as at lessons of the “World around us” course and at Literature reading lessons.
kindliness, to offer tender loving care, fairy-tale heroes, folk sayings.
Ветер был задорным и быстрым. Он разгуливал по полям и лугам, большим дорогам и маленьким тропкам. Заглядывал в большие города и маленькие поселки, но там ему становилось грустно и неинтересно: шуметь и веселиться мешали тесно стоявшие дома, окруженные высокими заборами. Однажды ветер залетел в небольшую деревушку, стоящую на берегу речушки. Ему было скучно, он искал настоящее дело.