MUSEUM PEDAGOGICS IN THE CONTEXT OF FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD OF GENERAL EDUCATION (ON THE EXAMPLE OF THE MUSEUM N.A. NICHOLAS ROERICH)
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article focuses on capabilities of museum pedagogy (regulated by the Federal State Educational Standard of General Education)as part of the culture edifying paradigm aimed tocreate a new individual of culture able to perceive personal responsibility for universal cultural and human values, that enable existence, unity, and evolution of humanity and provide the dialog of cultures, epochs, and nations. The article reveals the importance of artistic, literary, and epistolary heritage of a famous Russian artist, public figure, philosopher, and historian of culture – Nicholas Roerich. Artistic heritage of Nicholas Roerich is of particular relevance for modern education, as it points out the spiritual unity of sacred images and symbols of the East and the West, sets international humanitarian and moral values, helps to comprehend the uniqueness of Russian culture and cultures of the East. The author surveys cultural and educational space of the Museum n.a. Nicholas Roerich as part of the complex educational model: the museum educational Program “Dialog between cultures of the East and the West”. Mastering this Program will contribute to: building the basis of museum culture, evolving personal need for interaction with works of art andartefacts in the educational space of the Museum; creating emotional and axiological attitude towards artistic heritage of Nicholas Roerich; accumulating individual cultural experience based on realization of universal human values and cultural symbols; developing historical consciousness based on understanding particular cultural and social evolutional milestones in the history of humanity, which are of evolutionary importance for the future unity of mankind; establishing respectful and caring attitude towards both Russian and Eastern religious and cultural traditions; creating an individual worldview as a system of universal cultural, spiritual and moral values.

Keywords:
museum, heritage of Nicholas Roerich, museum pedagogy, State Standard, dialog betweencultures of the East and the West, universal human values.
Text

На рубеже XX–XXI вв. наблюдался поиск новой образовательной парадигмы, осмысление культуросозидающей функции образования, осознание необходимости принятия феномена культуры в качестве основополагающего в понимании и объяснении педагогических явлений и процессов. Анализ научной литературы показывает, что культурологический подход к образованию, призванный создавать условия для развития человека культуры и обеспечивать ассимиляцию общезначимых ценностей мировой культуры, основывается в работах Б.М. БимБада, Е.В. Бондаревской, В.В. Краевского, Н.Б. Крыловой, Л.Я. Хоронько и других ученых. 

По мысли А.А. Поляковой, новая парадигма образования, имеющая аксиологическую направленность, должна быть ориентирована на формирование человека культуры [6], осознающего ответственность за общезначимые ценности — добро, справедливость, красоту, знание. 

Мы согласны с А.А. Поляковой в том, что главной задачей системы образования в настоящее время является «…формирование нового типа мышления — мышления аксиологического, и также нового типа сознания — сознания ответственности» [6]. Именно познание всеобщего, универсального, философии культуры приведет к созданию универсальной системы познания, призванной решить проблему самосознания человека в современном мире, т.е. проблему выбора в мире ценностей, проблему мировоззрения.

References

1. Aksenova, Yu.A. Simvoly miroustroystva v soznanii detey [World order symbols in children’s consciousness]. Yekaterinburg, Delovaja kniga Publ., 2000. 272 p.

2. Bakushinskiy, A.V. Issledovaniya i stat’i [Researches and articles]. Moscow, Sov. hudozhnik Publ., 1981. 351 p.

3. Berdyaev, N.A. Samopoznanie: Sochineniya [Selfknowledge: works]. Moscow, EXMO-Press Publ.; Harkov, «Folio» Publ., 1997. 624 p.

4. Gessen S.I. Osnovy pedagogiki: Vvedenie v prikladnuyu filosofiyu [Fundamentals of pedagogics: Introduction in applied philosophy]. Moscow, Shkola-Press Publ., 1995. 448 p.

5. Orlova O.V. Culturological approach in education as a way of formation of student’s complete picture of the world and problem of culturological preparation of pedagogical personnel. Sbornik nauchnykh trudov RIK «Obrazovanie v prostranstve kul’tury» [Сollection of scientific works of the Russian institute of cultural science (RIC) «Education in cultural space»]. Moscow, Russian Institute for Cultural Research Publ., 2005, I. 2, pp. 406-411.

6. Polyakova A.A. Aksiologicheskiy dialog kul’tur [Axiological dialogue of cultures]. Moscow, Russian University of Peoples’ Friendship Publ., 2008. 83 p.

7. Rerih N.K. Beregite starinu [Protect the antiquity]. Moscow, Rerih International Centre Publ., 1993. 72 p.

8. Rerih N.K. Vostok-Zapad [East-West]. Moscow, Rerih International Centre Publ., 1994. 104 p.

9. Federal’nyj gosudarstvennyj obrazovatel’nyj standart srednego (polnogo) obshhego obrazovanija [Federal state educational standard of the secondary (full) general education]. Available at: http://www.standart.edu.ru/catalog.aspx?CatalogId=6408 (Accessed 2 March 2014).

10. Fundamental’noe jadro soderzhanija obshhego obrazovanija [Fundamental core of the content of general education]. Available at: http://www.standart.edu.ru/catalog.aspx? CatalogId=2619 (Accessed 2 March 2014).

Login or Create
* Forgot password?