MONITORING AS A NECESSARY CONDITION FOR ACHIEVING ACADEMIC RESULTS AT RURAL SCHOOL
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents classical systems of academic monitoring displaying didactic, educational, social and psychological, administrative, and material aspects of academic process on the basis of the analysis of the set of approaches to definition of the concepts of «pedagogical monitoring» and «quality of education». The actualmodification of monitoring system for rural school is analysedwith regard tomultiple aspects of understanding the category of «quality of education». The conclusion is drawn on existing problems in organization of pedagogical monitoring associated with various approaches to understanding the essence of educational quality, classical inclination of pedagogy to traditional knowledge criteria of monitoring, need of developing new indicators with regard to humanistic orientation of contemporary school and weak measuring and monitoring framework. Considering these factors and specifics of modern rural school authors present a model of social and pedagogical monitoring for rural educational organizations and provide an example of education monitoring in one of the rural schools of the Kirov region, displaying elements of a competence and activitybased paradigm.

Keywords:
rural school, microsociety of the rural school, traditional paradigm of education, competence and activity based model of education, pedagogical diagnostics, quality of education, pedagogical monitoring, monitoring criteria and indicators.
Text

В данной работе мы хотели бы продемонстрировать разработанную нами системную модель мониторинга для компетентностнодеятельностного режима развития сельской школы.

Сначала выявим сущность категории «педагогический мониторинг».

Мониторинг — система сбора, хранения и анализа небольшого количества ключевых (явных или косвенных) признаков описания объекта для вынесения суждения о состоянии данного объекта в целом, т.е. для вынесения суждения об объекте в целом на основании анализа небольшого числа характеризующих его признаков.

Мониторинг параметров — наблюдение за какими-либо параметрами. Результат мониторинга параметров представляет собой совокупность измеренных значений параметров, получаемых на неразрывно примыкающих друг к другу интервалах времени, в течение которых значения параметров существенно не изменяются [7].

Педагогический мониторинг является элементом системы информационного обеспечения управленческих и педагогических решений и рассматривается как один их эффективных познавательных методов педагогического процесса [9]. Под мониторингом понимается также метод исследования, в реализации которого группой исследователей осуществляется нормативная контрольно-аналитическая деятельность на основе совершенствования ее инструментария, а также его основы — педагогической диагностики.

References

1. Girba Е.Y. Monitoring of the quality of the process of the pedagogical activity, Moscow, Perspektiva Publ., 2010, p. 152. (in Russian)

2. Galmukova I. A. Pedagogical monitoring in the content of the pedagogic and didactic. Fundamental΄nye issledovaniya [Fundamental studies]. 2005, I. 3, pp. 84-85. Available at: www.rae.ru/fs/?section=content&op=show_article&-article_id=5888 (Accessed 04 December 2013).

3. Kritskiy М.А. Pedagogical monitoring of the experimental study as a factor of the development of the innovative school: Available at: http://www.dissercat.com/content/pedagogicheskii-monitoring-opytno-eksperimentalnoi-raboty-kak-faktor-razvitiya-innovatsionno.

4. Мayorov А.N. The monitoring of the regional educational system and effectiveness of the realization of the social projects, Moscow, Poligraf servis Publ., 1999, pp. 29-33. (in Russian)

5. Мayorov А.N. Monitoring of the social effectiveness and conditions of the educational systems activity. Shkol΄nye tekhnologii [Educational technology]. 1999, I. 5, pp. 84-115.

6. Mitina О.А. A comparative survey of the systems of monitoring in education. Shkol΄nye tekhnologii [Educational technology]. 2002, I. 4, pp. 69-75.

7. Мonitoring - Wikipedia. Available at: http://ru.wikipedia.org/wiki/Мonitoring

8. Оsmolovskay I.М. Didactic, Moscow, Akademiya Publ., 2008. 240 p. (in Russian)

9. Pedagogical monitoring. Available at: http://www.do.ipk.edu.ru/library/337/ped_monitor.htm?aicc

10. Russian Federation. Laws. Federation law «About education in Russian Federation». Moscow, Omega-LPubl., 2013, 134 p. (in Russian)

11. Tolpinets S.V. The system of value of the teaching´ quality in conditions of rural school. Available at: http://nsportal.ru/shkola/administrirovanie-shkoly/library/sistemaoceni-kachestva-obucheniya-v-usloviyah-selskoy.

12. Fomenkov A.I. Social-pedagogical monitoring in management of modern educational institution. Available at: http://www.smolsoc.ru/index.php/2010-09-02-19-38-25.

Login or Create
* Forgot password?