MONITORING STUDENTS´ KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN THE SIBERIAN BRANCH OF RANEPA
Abstract and keywords
Abstract (English):
This paper considers theconcept of qualityeducationand modern ways ofitsdiagnosis,such asthe Unified State Examination (GPA) and the FederalInternet- based Exam in vocational education. The dynamics of the GPA on mathematics in Russia and Novosibirsk Region during last two years are analyzedin order to estimate the effectiveness of using GPA as a knowledge quality indicator.The paper delivers results of assessment of residual school mathematical knowledge based on the entrance test results among incoming first-year students (specialties: Public and Municipal Administration, Human Resource Management) of Siberian Branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (Siberian Branch of RANEPA). Empirical material of the main sections of school Mathematics is provided and the correlation between the entrance test results and the results of the Unified State Examination is assessed. The conclusion is drawn that the results of the Unified State Examination arenot objective indicators of the incoming first-year students’ knowledge of Maths. It is shownthat the FederalInternet-based Examin vocational educationhasa number of disadvantages, removal of whichwill affect itsobjectivity. The authors discussandanalyze the results ofthe FederalInternet-based Exam on Mathematics of studentsof Siberian Branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (Siberian Branch of RANEPA). The hypothesis regarding possible reasons of current situation is put forward and steps to be taken for improving student assimilation of Mathematics and Natural Science of Bachelor’s Degree programs are described.

Keywords:
quality of education, residual knowledge, results of the Unified State Examination, monitoring, mathematical training, Federal Internet-based Exam, Unified State Examination GPA, the Federal State Educational Standards, competence-based approach, case.
Text

Государство и общество XXI в. предъявляют современному образованию очень строгие требования и ожидают от него высокого качества. Активно меняющиеся экономические, социальные, политические и культурные процессы оказывают огромное влияние на развитие педагогической мысли, теории и практики. «Необходимо не просто понять, что мы живем в период глобальных изменений системы образования, что эти изменения идут не в отрыве от изменений общества, а следуют им и одновременно направляют их» [4].

В новом Федеральном законе от 29 декабря 2012 г. № 273-Ф3 «Об образовании в Российской Федерации» качество образования определено как «комплексная характеристика образовательной деятельности и подготовки обучающегося, выражающая степень их соответствия федеральным государственным образовательным стандартам, образовательным стандартам, федеральным государственным требованиям и (или) потребностям физического или юридического лица, в интересах которого осуществляется образовательная деятельность, в том числе степень достижения планируемых результатов образовательной программы» [5].

В.Н. Пугач, К.А. Кирсанов, Н.К. Алимова рассматривают качество образования с позиции неочевидности и неосязаемости. Авторы считают, что «…представления многих о качестве образования архаичны и чрезмерно прагматичны» [4].

По данным Госкомвуза РФ, важнейшими факторами, определяющими качество образования, являются:

  • уровень профессиональной подготовки преподавателей;
  • ƒотношение студентов к образовательному процессу;
  • ƒƒкачественный состав абитуриентов;
  • ƒƒучебная литература;
  • ƒƒметодика обучения;
  • ƒƒкачество образовательных программ;
  • ƒƒтехнические средства обучения.
References

1. Novosibirskiy institut monitoringa i razvitiya obrazovaniya [Novosibirsk Institute of Monitoring and Education Development]. Available at: http://nimro.ru/

2. Ofitsial´nyy informatsionnyy portal Edinogo gosudarstvennogo ekzamena [Official Information Portal of the Unified State Exam]. Available at: http://www.ege.edu.ru

3. Portal FGOS VPO [Portal of Federal State Educational Standard of Higher Professional Education]. Available at: http://fgosvo.ru/

4. Pugach, V.N. Kachestvo obrazovaniya: priglashenie k razmyshleniyu [Quality of education: an invitation to reflection]. Moscow, Dashkov i Ko Publ., 2012. 312 p. Available at: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&;id=229298

5. Federal´nyy zakon ot 29 dekabrya 2012 g. № 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» [Federal Law of 29 December 2012 № 273-FZ «On Education in the Russian Federation»]. Available at: http://minobrnauki.rf

6. Federal´nyy portal Rossiyskoe obrazovanie [The federal portal of Russian education]. Available at: http://www.edu.ru

7. FEPO: retrospektiva i perspektivy [Federal online exam in vocational education: retrospective and perspectives]. Akkreditatsiya v obrazovanii [Accreditation in Education]. 2012, I. 55, pp. 14-16. Available at: http://www.akvobr.ru/fepo_retrospektiva_perspektivy.html

Login or Create
* Forgot password?