Object. Object of St. Tommaso´s Teaching social doctrine, theology and moral virtues, the doctrine of the spiritual development of the person, the doctrine of social justice, economic doctrine, the doctrine of man and society, political doctrine. Subject of the Study. The social doctrine of St. Tommaso. Moral norms of regulating behaviour. Spiritual perfection through good deeds of personality manifesting natural abilities. Human nature directs his moral actions. Theological virtues: faith, hope and charity. Mercy as the highest theological virtue. Tommaso´s teaching on social justice. The rule of the common good over the good of individuals. Justice as the highest virtue. Means of ensuring justice - right. Justice in the legislative sphere - its formalized version. Private property as the basis of order and responsibility. A free human being is that who gives up what he has in abundance. This is the foundation of charity. Wealth as a source of human misconceptions about his influence and authority. Extravagance as a defect does not give due importance to material things. St. Tommaso on the obligation to create social, economic and political conditions for a virtuous life of citizens. Equitable distribution in economic relations. Usury as immoral activities. Peace – The World - the result of mercy. Tommaso´s Christian reformism: society - a hierarchically constructed unity of social and professional organizations; corporativism - an alternative to individualism; the best form of political organization and pious life, a constitutional monarchy. Purpose. Systematization of St. Tommaso spiritual legacy in correlation with the problems of present-day society, education, social, economic and political structure of society and social relations.
rational development, wisdom, education, prudence, the theological virtues, social justice, positive rights, fair price, liberal economic concepts, usury, financial capital, a constitutional monarchy
Социальное учение св. Томмазо имеет всеобъемлющий характер, поскольку моральные нормы, регулирующие поведение людей, согласно этому учению должны быть регуляторами в области экономики и политики, а также в социальной сфере. Сложившийся в Средние века общественный строй был разрушен в XVIII—XIX вв., в качестве разрушительных сил следует назвать национализм, капит ализм, промышленную революцию, а также Французскую революцию.
В результате повсеместно усилились эксплуатация рабочих и крестьян, были подорваны устои семьи и политическая стабильность, возникли острые социальные проблемы. Церковь, озабоченная обострением этих проблем и поисками адекватных решений, обратилась к св. Томмазо. В период с конца XIX в. вплоть до II Ватиканского собора его идеи служили нам в качестве ориентиров. Как и «ангельский наставник» (так называли Томмазо его современники), папы нового времени считают, что социальные проблемы относятся к духовной сфере.
1. Aquinas Thomas. Catena aurea in quatuor evangelia. Ed. 7. T. II. Taurini, 1915.
2. Aquinas Thomas. Opuscula omnia / Ed. P. Mandonnet. T. 1. Opuscula genuina philosophica. P., 1927.
3. Akvinskiy Foma. Summa teologii. Ch. I / Per. S.I. Eremeeva, A.A. Yudina. Kiev, 2002. 559 s.
4. Akvinskiy Foma. Summa teologii. Chast´ vtoraya. Voprosy LXXVII-LXXVIII / Per. N.V. Kalmychkovoy. Mirovaya ekonomicheskaya mysl´. Skvoz´ prizmu vekov: V 5 t. T. 1. Ot zari tsivilizatsii do kapitalizma. M., 2004.
5. Akvinskiy Foma. Summa protiv yazychnikov. Kn. 1 / Per. i prim. T.Yu. Boroday. M., 2004.
6. Akvinskiy Foma. Summa protiv yazychnikov. Kn. 2 / Per. i prim. T.Yu. Boroday. M., 2004.
7. Akvinskiy Foma. Uchenie o dushe / Per. s lat. K.V. Bandurovskogo, M. Geyde. SPb., 2004.
8. Bandurovskiy K.V. Problemy etiki v «Summe teologii» Fomy Akvinskogo. Voprosy filosofii. 1997. № 9. S. 156-162.
9. Boroday T.Yu. Vopros o vechnosti mira i popytka ego resheniya Fomoy Akvinskim. Intellektual´nye traditsii antichnosti i srednikh vekov (Issledovaniya i perevody). M.: Krug´´, 2010.
10. Gaydenko V.P., Smirnov G.A. Zapadnoevropeyskaya nauka v srednie veka. M.: Nauka, 1989.
11. Gertykh V. Svoboda i moral´nyy zakon u Fomy Akvinskogo. Voprosy filosofii. 1994. № 1.
12. Gretskiy S.V. Problemy antropologii v filosofskikh sistemakh Ibn Siny i Fomy Akvinskogo. Dushanbe, 1990.
13. Dzikevich E.A. Filosofsko-esteticheskie vzglyady Fomy Akvinskogo. M., 1986.
14. Zhil´son E. Izbrannoe: T. 1. Tomizm. Vvedenie v filosofiyu sv. Fomy Akvinskogo / Per. s frants. G.V. Vdovinoy. M.; SPb., 2000. 495 s.
15. Zhil´son E. Filosof i teologiya. M., 1995.
16. Istoriya filosofii: Entsiklopediya. Mn.: Interpresservis; Knizhnyy Dom. 2002.
17. Kalmychkova E.N. Foma Akvinskiy. Mirovaya ekonomicheskaya mysl´. Skvoz´ prizmu vekov: V 5 t. T. 1. Ot zari tsivilizatsii do kapitalizma. M., 2004. S. 114-120.
18. Koplston F.-Ch. Akvinat: Vvedenie v filosofiyu velikogo srednevekovogo myslitelya / Per. s angl. V.P. Gaydenko. Dolgoprudnyy, 1999.
19. Lupandin I.V. Aristotelevskaya kosmologiya i Foma Akvinskiy. Voprosy istorii estestvoznaniya i tekhniki. 1989. № 2.
20. Lyashchenko V.P. Filosofiya. M., 2007.
21. Mariten Zh. Filosof v mire. M., 1994.
22. Neretina S. Antologiya srednevekovoy mysli. Teologiya i filosofiya evropeyskogo Srednevekov´ya. - SPb.: Amfora, 2008.
23. Raboty E. Zhil´sona po kul´turologii i istorii mysli. Referativnyy sbornik. Vyp. I. M., 1989.
24. Svezhavski S. Svyatoy Foma, prochitannyy zanovo. Simvol. 1995. № 33.
25. Sovremennye zarubezhnye issledovaniya po srednevekovoy filosofii. Sbornik obzorov i referatov. M., 1979.
26. Sredinskaya N.B. Traktat Fomy Akvinskogo «O pravlenii gosudarey». Politicheskie struktury epokhi feodalizma v Zapadnoy Evrope (VI-XVII vv.) L., 1990.