STRUCTURE AND SUBJECT OF «FOREIGN LANGUAGE» COURSE OF FSES SPE OF THE THIRD GENERATION ON THE EXAMPLE OF «INFORMATION SYSTEMS» PROGRAM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article specifies the concept of the content "Foreign language" coursedescribes its optimal structure and provides a detailed analysis of requirements to academic results of the general professional educational program according to new Federal state educational standards of secondary professional education. Development of the content for "Foreign language" course is exampled on the 230401 "Information systems" program and developedon the basis of the principles and selection criteria of the content of education, particularly international experience framework. Results of the research experimental inspection carried out in the First Moscow Educational complex of "Information systems" program serve as confirmation for author’s conclusions. Achievements of the second year trainees are displayed by the comparative histogram.

Keywords:
content of training, foreign language, Federal State Educational Standard of Secondary Professional Education, general and professional competences, training module.
Text

В данной статье рассматривается один из наиболее значимых компонентов системы обучения иностранному языку (ИЯ) в системе профессионального образования (СПО) – содержание обучения. Интерес к данной теме вызван тем, что в течение 2012/2013 и 2013/2014 учебных годов в образовательных организациях СПО Российской Федерации началось широкое внедрение положений и требований новых ФГОС в практику. Анализ первых итогов показывает, что в некоторых специальностях наблюдается противоречие между содержанием обучения и новыми требованиями ФГОС СПО.

Напомним, что новеллами ФГОС СПО третьего поколения, в частности, стали:

  • появление основных профессиональных образовательных программ (ОПОП);
  • разделение всех ОПОП ФГОС СПО на базовую и углубленную формы подготовки, в зависимости от присваиваемой квалификации и сроков обучения;
  • требования к структуре ОПОП в виде набора циклов (предметы общего гуманитарного и социально-экономического циклов (ОГСЭ);
  • предметы математического и естественнонаучного циклов (ЕН); общепрофессиональные дисциплины (ОП) и профессиональные модули (ПМ)) с указанием максимальной учебной нагрузки по предметам с выделением часов, отведенных на обязательные учебные (аудиторные) занятия;
  • ƒвведение требований к результатам освоения ОПОП в виде общих (ОК) и профессиональных компетенций (ПК);
  • ƒƒгосударственная итоговая аттестация, в том числе в форме выпускной квалификационной работы.
References

1. Babanskiy, Yu.K. Izbrannye pedagogicheskie trudy [Teaching Favourites Proceedings]. Moscow, Pedagogika Publ., 1989. 560 p.

2. Polat E.S. Distantsionnoe obuchenie v profil´noy shkole [Distance learning in profylnoy school]. Moscow, Publishing House «Akademia», 2009. 208 p.

3. FGOS SPO 230401 «Informatsionnye sistemy» [Federal State Educational Standard of vocational education 230401 «Clearing System»]. Available at: http://www.edu.ru/db-mon/mo/Data/d_10/prm688-1.pdf

4. Otten, H., Ohana, Y. The eight key competencies for lifelong learning. Available at: http://www.ikab.de/reports/Otten_Ohana_8keycompetence_study_2009.pdf

Login or Create
* Forgot password?