INTERACTION OF THE SOCIAL WORKER WITH THE INSTITUTE OF FAMILY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The author of the article focuses attention on the important functions of social work: development of social communication, prevention of interpersonal tensions, conflicts and strengthening of family ties In recent decades, the dramatic changes in socio-political and economic conditions of life of Russia’s society, the a turn to market relations have produced a negative impact on the development of the modern family. Along with the deepening of the spiritual world of the modern individual, one can observe degradation of the demographic situation, new challenges in educational process and a higher than ever before percentage of children with deviant behavior. That entails the necessity to prepare specialists with a well-developed communicative competence which lets them interact with risk-group families. The article provides a definition of the essence and contents of underprivileged family and risk-group family in modern conditions of society: a category of families which, owing to certain circumstances, is subject to negative external influence from society and its criminal elements. The author underlines the important role of the social worker in rendering assistance to such family.

Keywords:
social communication, interaction, social worker, risk-group family, underprivileged family, needy family, behavior, homelessness, crisis situation, assistance and support to a family.
Text

Одна из важных функций социальной работы — развитие социальных коммуникаций, ликвидация межличностной напряженности, конфликтов, сплочение членов семьи. Важные изменения социальнополитических, экономических условий жизни российского общества, развитие рыночных отношений оказали во многом негативное влияние на преобразование современной семьи: ухудшение демографической ситуации; усложнение воспитательных задач и рост числа детей с девиантным поведением; усложнение психологического, эмоционального, духовного мира современного человека, рост его потребностей. «В этих условиях потребность в специалистах, владеющих коммуникативной компетенцией, значительно возрастает. Государство в лице его органов и служащих должно адекватно отвечать на вызовы и проблемы современности» [4, с. 55–57].

Сегодня процесс воспитания детей стал более длительным и сложным, что обусловлено действием многих факторов, главными из которых являются усложнение самой социально-политической и общественной жизни, а также удлинение периода детства. Данные факторы оказали влияние и повлекли за собой необратимые негативные метаморфозы современной семьи, получившей название «неблагополучная семья» или «семья группы риска». Социальному работнику приходится коммуницировать с различными типами семей. Первоочередная задача специалиста в работе с семьей — это разрешение кризисных ситуаций, где не обеспечиваются условия для развития каждого ее члена. Понятие «семья группы риска» употребляется довольно часто в педагогике и психологии, это та категория семей, которая в силу определенных обстоятельств подвержена негативным внешним воздействиям со стороны общества и его криминальных элементов, что является причиной дезадаптации детей и взрослых.

References

1. Kapterev P.F. O semeynom vospitanii [About family education]. Moscow, Akademia Publ., 2008.

2. Galaguzova T.I. Metodika i tekhnologiya raboty sotsial’nogo pedagoga [Methods and technology of social educator]. St. Petersburg, Neva Publ., 2011.

3. Pavlenok P.D. Osnovy sotsial’noy raboty [Methods and technology of social educator]. Moscow, Infra-M Publ., 2010.

4. Romanenko N.M. Osnovnye podkhody k formirovaniyu kommunikativnoy kompetentsii munitsipal’nogo sluzhashchego [The main approaches to formation of communicative competence of the municipal employee]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and development. Modern communications studies]. 2013, v. 2, i. 1, pp. 55-57. DOI:https://doi.org/10.12737/182.

5. Romanenko N.M. Sotsial’no-psikhologicheskie i eticheskie problemy v sem’e [Socio-psychological and ethical problems in the family]. Uchenye zapiski Rossiyskogo gosudarstvennogo sotsial’nogo universiteta [Proceedings of the Russian State Social University]. 2010, i. 3, pp. 63-67.

6. Romanenko N.M., Egorova E.V. Sovershenstvovanie protsessa formirovaniya semeynykh tsennostey u molodykh lyudey [Improving the process of formation of family values in young people]. Molodezh’ i obshchestvo. Sb. nauch. statey [Youth and society. Collection of scientific articles]. Moscow, 2013, pp. 90.

Login or Create
* Forgot password?