IDENTITY AS A COMMUNICATIVE PROJECT: “NEW MYTHOLOGIES” IN MODERN CULTURE SPACE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article deals with the “identity” concept from the point of view based on cultural science and philosophy of culture, i.e. in a broader meaning of this notion as “sociocultural identity”. The latter is viewed not as a readymade “givenness” (national, ethnic, regional, local etc.) but as a dynamically forming social relations structure. It suggests inclusion into the researcher’s attention field the theory of structuration by Anthony Giddens as well as various forms of constructivism. Along with different approaches authors of mentioned theories have a point in common: the identity concept plays a specific role in political field connecting group integration models with individuals and groups behavior. Therefore “self-identity experience” (according to an initial identity definition in psychology) evolves into a culturological reflection on experience of this kind and formation of “new mythologies” determining “desirable future” (up to I. Young’s idea about delusiveness of any group identity and, as a consequence, a necessity to get rid of identity discourse). That starts in its turn a mechanism of “new mythologies” feedback effect on new identities formation. Among most common ideas of this kind “network identity” reflecting modern communication practices can be mentioned. “High tech society”, e.g. “transparent society” (D. Brin) is viewed by corresponding concepts authors as an ideal pattern, which could help to conform modern values contradictions by placing them into culture space where differences are recognized, where they have their place. Though analysis of each of the pointed out patterns demonstrates that “demand for differences” repressive potential is not less than fixation on one’s own culture and values exceptionalism. Hence the necessity to overcome an uncritical acceptance of new “identity mythologies” and consistent effort for their balanced estimate.

Keywords:
identity, communicative project, “new mythologies”, “transparent society”, identities formation, D. Brin, I. Young, «ontological safety».
Text

Современные теории, описывающие идентичность, можно разделить на несколько основных групп. Каждая из них «генетически» восходит к психологии личности, однако в настоящее время большинство концепций встраивает исходную идею в более широкий социокультурный контекст, исходя из которого идентичность принято определять по отношению к участию личностей и (или) групп в труде, воспроизводстве поколений и осуществлении власти [25, с. 113] с точки зрения принятия ими в процессе внутригрупповой и «внешней» коммуникации тех или иных ценностей. Таким образом, идентичность раскрывается как специфическое обнаружение социальной природы человека, связанное особенностями современных коммуникативных практик и основанное на принятии исторически конкретных моделей группового поведения. Напомним: буквально identification можно перевести как распознавание. В свое время веденное психологом Э. Эриксоном в развитие идей З. Фрейда понятие «эго-идентичность» означало ощущение личностью непрерывности своего «я» при любых изменениях, переживание ею самотождественности [27, с. 54–152]. Такое переживание, разумеется, может быть подвергнуто рационализации, что, собственно, и происходит, когда ведется речь о формировании групповой (например, национально-культурной) идентичности либо об исследовании любых других процессов, которые возможно рассматривать сквозь призму данного понятия. В современном обществоведческом дискурсе именно это и случается чаще всего: социокультурная идентичность понимается предельно широко — как принадлежность к тем или иным социальным группам по тем или иным ценностным признакам [12]. Подобное расширительное толкование, по понятным причинам, породило дискуссии о критериях научности данного термина. Вместе с тем частотность его употребления не позволяет просто отмахнуться от проблем, которые концентрирует связанное с ним семантическое поле.

References

1. Andreeva G.M. Social'naya psihologiya [Tekst] / G.M. Andreeva. - M.: Nauka, 1994. - 324 s.

2. Belova I.S. «Oslablennoe myshlenie» - metafizicheskaya travma sovremennoy kul'tury: po motivam Dzhanni Vattimo [Tekst] / I.S. Belova // Trudy Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv. - 2015. - T. 206. - S. 244-253.

3. Berger P. Obschestvo v cheloveke [Tekst] / P. Berger // Sociologicheskiy zhurnal. - 1995. - № 2. - S. 162-180.

4. Burd'e P. O simvolicheskoy vlasti [Tekst] / P. Burd'e. Sociologiya social'nogo prostranstva. - M.: In-t eksperimental'noy sociologii; SPb.: Aleteyya, 2007. - S. 87-96.

5. Vasina E. Samoprezentacii individa v seti: osobennosti yazykovyh igr [Tekst] / E. Vasina // Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki. - 2016. - T. 30. - № 14. - Vyp. 30. - S. 61-66.

6. Vattimo Dzh. Prozrachnoe obschestvo [Tekst] / Dzh. Vattimo. - M.: Logos. 2003. - 128 s.

7. Vershinina I.A. Vliyanie kapitalizma na process urbanizacii: sociologiya goroda Richarda Senneta [Tekst] / I.A. Vershinina // Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 18 «Sociologiya i politologiya». - 2013. - № 1. - S. 172-183.

8. Voyskunskiy A.E. Al'ternativnaya identichnost' v social'nyh setyah [Tekst] / A.E. Voyskunskiy, A.S. Evdokimenko, N.Yu. Fedulina // Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seriya 14 «Psihologiya». - 2013. - № 1. - S. 66-83.

9. Voyskunskiy A.E. Setevaya i real'naya identichnost': sravnitel'noe issledovanie [Tekst] / A.E. Voyskunskiy, A.S. Evdokimenko, N.Yu. Fedulina // Zhurnal Vysshey shkoly ekonomiki. - 2013. - T. 10. - № 2. - S. 98-121.

10. Giddens E. Posledstviya moderna [Tekst] / E. Giddens; per. s angl. G.K. Ol'hovnikova, D.A. Kibal'chicha. - M.: Praksis, 2011. - 352 s.

11. Giddens E. Ustroenie obschestva: ocherk teorii strukturacii [Tekst] / E. Giddens. - 2-e izd. - M.: Akademicheskiy prospekt, 2005. - 528 s.

12. Glagolev V.S. Nematerial'nye faktory v mezhdunarodnyh otnosheniyah / V.S. Glagolev // Sovremennaya nauka o mezhdunarodnyh otnosheniyah za rubezhom; pod obsch. red. I.S. Ivanova. - M.: RSMD, 2015. - S. 10-18.

13. Glagolev V.S. Cennost' lichnosti i ee tvorcheskiy potencial [Tekst] / V.S. Glagolev // Vestnik MGIMO Universiteta. - 2014. - № 2. - S. 229-234.

14. Dal' R. Demokratiya i ee kritiki [Tekst] / R. Dal'. - M.: Rossiyskaya politicheskaya enciklopediya (ROSSPEN), 2003. - 567 s.

15. Krichevskiy R.L. Social'naya psihologiya maloy gruppy: ucheb. posobie dlya vuzov [Tekst] / R.L. Krichevskiy, E.M. Dubrovskaya. - M.: Aspekt Press, 2001. - 318 s.

16. Kozyrev Yu.N. Diskursivnost' social'nyh identichnostey [Tekst] / Yu.N. Kozyrev, P.M. Kozyreva // Sociologicheskiy zhurnal. - 1995. - № 2. - S. 23-42.

17. Luman N. Chto takoe kommunikaciya? [Tekst] / N. Luman // Sociologicheskiy zhurnal. - 1995. - T. 3. - S. 114-125.

18. Luman N. Social'nye sistemy. Ocherk obschey teorii [Tekst] / N. Luman; per. s nem. I.D. Gazieva; pod red. N.A. Golovina. - SPb.: Nauka, 2007. - 648 c.

19. Leng R.D. Raskolotoe «Ya» [Tekst] / R.D. Leng; per. s angl. - SPb.: Belyy krolik, 1995. - 352 s.

20. Matuzkova E.P. Kul'turnaya identichnost': k opredeleniyu ponyatiya [Tekst] / E.P. Matuzkova // Vestnik Baltiyskogo federal'nogo universiteta im. I. Kanta. Seriya «Filologiya, pedagogika, psihologiya». - 2014. - № 2. - S. 62-68.

21. Megatrendy: Osnovnye traektorii evolyucii mirovogo poryadka v XXI veke / Pod red. T.A. Shakleinoĭ i A.A. Baĭkova. - M.: Aspekt press, 2013. - 448 s.

22. Merton R. Social'naya struktura i anomiya [Tekst] / R. Merton // Sociologiya prestupnosti (Sovremennye burzhuaznye teorii); per. s franc. E.A. Samarsk oy; red. perevoda M.N. Greckiy. - M.: Progress, 1966. - C. 299-313.

23. Smirnova P.V. Samoprezentaciya i formirovanie social'nogo kapitala v delovyh social'nyh setyah [Tekst] / P.V. Smirnova, A.A. Cyplakova // Naukovedenie. - 2016. - T. 8. - № 6 [Elektronnyy resurs]. - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samoprezentatsiya-i-formirovanie-sotsialnogokapitala-v-delovyh-sotsialnyh-setyah (data obrascheniya: 16.09.2018).

24. Sennet R. Kapitalizm v bol'shom gorode: globalizaciya, gibkost', bezrazlichie [Tekst] / R. Sennet // Logos. - 2008. - № 66. - S. 95-107.

25. Chernysh M.F. Nacional'naya identichnost': osobennosti evolyucii [Tekst] / M.F. Chernysh // Sociologicheskiy zhurnal. - 1995. - № 2. - S. 110-113.

26. Shilova E.S. Social'naya set' kak osobyy vid Internet-kommunikacii [Tekst] / E.S. Shilova // Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki. - 2018. - № 5. - Ch. 1. - S. 191-194.

27. Erikson E. Identichnost': yunost' i krizis [Tekst] / E. Erikson. - M.: Flinta, MPSI, Progress. 2006. - 352 s.

28. Alruwaili T.O. Self-Identity and Community Through Social Media: the Experience of Saudi Female International College Students in the United States. Dissertation. USA. 2017. 169 p. [Elektronnyy resurs]. URL: https://digscholarship.unco.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1399&context=dissertations/

29. Back M.D. and al. Facebook profiles reflect actual personality not self-idealization // Psychological Science. 2010. № 21. R. 372-374.

30. Brin D. The Transparent Society: Will Technology Force Us To Choose Between Privacy And Freedom? Paperback. N.-Y.: Perseus Books, 1996. 378 r.

31. Exnerova V. Introducing transnationalism studies to the field of public diplomacy // The Journal of International Communication. Vol. 23. No 1. P. 1-14 / Published online: 19 Sep 2017. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/13216597.2017.1375419/ R. 1-3. (accessed 16 September 2018).

32. Giddens A. Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press. 1991. 256 r.

33. Glagolev V.S. Cooperation of Technologic and Scientific Knowledge in Development of European Culture / European Science and Technology materials of the VI International research and practice conference. 2013. Pp. 171-174.

34. Gündüz U. The Effect of Social Media on Identity Construction // Mediterranean Journal of Social Sciences. 2017. Vol. 8. No. 5. R. 85-92.

35. Hajnal Z. The Impossible Trinity of Security, Freedom and Privacy // Securitologia. 2016. No. 2. Rp. 131-145.

36. Meijer A. Understanding modern transparency // International Review of Administrative Sciences. 2009. Vol. 75. No. 2. Pp. 255-269.

37. Meijer A. Understanding the complex dynamics of transparency // Public Administration Review. 2013. Vol. 73. No. 3. Pp. 429-439.

38. Etzioni A. Is transparency the best disinfectant? // Journal of Political Philosophy. 2010. Vol. 18. No. 4. Pp. 389-404.

39. Young I.M. Justice and the Politics of Difference. Princeton, New Jercey: Princeton University Press, 1990. 286 r.

Login or Create
* Forgot password?