FEATURES OF FORMING OF UNIVERSAL COMPETENCIES IN THE VOCATIONAL EDUCATION SYSTEMS OF FOREIGN COUNTRIES
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article describes the common features and specifi cs of the practice of formation of universal competences in foreign systems of professional education. The authors present the evolution of the methodological tools from the methods of case study, projects, gaming technology, to the development and assessment of generic competences through social networks, based on simulations by means of virtual technologies; by means of augmented and mixed reality.

Keywords:
external evaluation, case study method, project method, educational technologies, professional qualifi cation, system of professional education, universal competences.
Text

В XXI в. на мировых рынках труда заметно вырос спрос на универсальные компетенции. Этот факт отражается в статистике реализации программ дополнительного профессионального образования. По данным Организации экономического сотрудничества и развития, более 60% обучения взрослых приходится на освоение общих знаний и навыков, а в Европе эта доля достигает 90% [22]. Одну из причин данного явления исследователи связывают с закономерностями трансформаций рыночной конъюнктуры: в периоды быстрых технологических изменений отдача на универсальные компетенции возрастает, а на специализированное образование — снижается [14, 16]. Ряд экспертов указывают на то, что высокий уровень развития универсальных компетенций персонала предприятий дает более выраженное приращение производительности труда по сравнению со специальными профессиональными компетенциями, которые востребованы в достаточно узких границах [4, 7]. К универсальным компетенциям относится в том числе способность к самоуправлению деятельностью и общением
(планирование, самоорганизация, самооценка), а также готовность к поиску и переработке информации. Очевидно, что эта часть общего человеческого капитала в определенной степени влияет на освоение и реализацию специфических профессиональных навыков работника. Большинство определений понятия «компетенция», которыми пользуются за рубежом, располагается между двумя полюсами: компетенция как тип грамотности и компетенция в терминах индивидуальных способностей, которые проявляются только в контексте деятельности. Универсальные компетенции рассматриваются в качестве готовности (способности) к осуществлению способа деятельности, независимо от области, в которой он применяется. Для обозначения универсальных компетенций в зарубежных публикациях в одном синонимическом ряду используются термины «universal skills», «basic skills», «core competencies», «interdisciplinary skills», «cross-disciplinary skills», «cross-curricular skills», «key competencies», «transversal skills», «soft skills», «general capabilities», «literacy» и др. [10, 13, 17, 18, 20, 23]. В аналитическом дискурсе универсальные компетенции подразделяются на несколько классов (кластеров). Наиболее часто встречающимся вариантом является декомпозиция универсальных компетенций на «…три широкие категории: 1) инструментальные компетенции, 2) межличностные компетенции, 3) системные компетенции» [1]. Характерно, что длительное время присутствующая в списках универсальных компетенций «компетенция разрешения проблем» (problem solving) в настоящее время все чаще рассматривается не как интеллектуальная (ментальная) готовность профессионала, а скорее в качестве социального навыка. Как указывают эксперты, готовность к разрешению проблем в современном контексте все чаще связывается с ситуациями группового взаимодействия [6].

References

1. Bergan S. Kvalifi katsii - osmyslenie ponyatiya [Qualifications - understanding of the concept]. Moscow: «AVANGLION-PRINT» Publ., 2012.

2. Grass T.P. Formirovanie kul’tury predprinimatel’stva podrastayushchikh pokoleniy v razvitykh angloyazychnykh stranakh (na materiale Velikobritanii, SShA i Novoy Zelandii). Dokt. Diss [Formation of a culture of entrepreneurship of the younger generations in the developed English-speaking countries (on the material of Great Britain, the USA and New Zealand). Doct. Diss]. Moscow, 2017.

3. Indikatory tsifrovoy ekonomiki [Indicators of the digital economy]. Moscow: NIU VShE Publ., 2017.

4. Razvitie navykov dlya innovatsionnogo rosta v Rossii: doklad Vsemirnogo banka [Developing skills for innovation growth in Russia: World Bank report]. Moscow: «Aleks» Publ., 2015.

5. Uvarov A. Ob opisanii kompetentsiy XXI veka [About the description of the competencies of the XXI century]. Obrazovatel’naya politika [Educational Policy]. 2014, I. 4 (66), pp. 13-30.

6. Adults, computers and problem solving: What’s the problem? (2015) / OECD Skills Studies. Paris: OECD Publishing.

7. Ballot G., Fakhfakh F., Taymaz E. Who Benefi ts fromTraining and R&D: The Firm or Workers? A Study of Panels of French and Swedish Firms. ERMES Working Paper. - Paris, 2004.

8. Behrens J.T., Mislevy R.J., DiCerbo K.E. & Levy R. (2010). An evidence centered design for learning and assessment in the digital world. (CRESST Report 778). - Los Angeles, CA: University of California, National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing (CRESST).

9. De Nooy W., Mrvar A. & Batagelj V. (2005). Exploratory social network analysis with Pajek. - Cambridge, UK: Cambridge University Press.

10. European Commission / EACEA / Eurydice, 2012. Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Offi ce of the European Union [Elektronnyy resurs] // URL: https://webgate.ec.europa.eu/fpfi s/mwikis/eurydice/index.php/ (data obrashcheniya: 22.08.2018).

11. European Commission / EACEA / Eurydice, 2015. Assuring Quality in Education: Policies and Approaches to School Evaluation in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Offi ce of the European Union.

12. Examination and Assessment Reform: an Overview of Experiences in Central and Eastern Europe. July 2005. [Elektronnyy resurs] // URL: www.osi.hu/esp (data obrashcheniya: 22.08.2018).

13. Forecasting Future Skill Needs in Northern Ireland. Oxford Economics, FGS Consulting. April 2009. [Elektronnyy resurs]. // URL: http://www.delni.gov.uk/del_future_skill_needs_fi nal_report_june_09 _v4_ no_links.pdf (data obrashcheniya: 22.08.2018).

14. Galor O., Tsiddon D. (2000) Technological Progress, Mobility, and Economics Growth // The American Economic Review. - № 87(3). - R. 363-382.

15. Gee J.P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. - New York, NY: Palgrave / Macmillan.

16. Gimpelson V., Kapelyushnikov R., Lukyanova A. Skills Shortages and Training in Russian Enterprises // IZA Discussion Paper. - 2007. - № 2751.

17. Guthrie H. (2009). Competence and competency based training: What the literature says. - Adelaide: NCVER.

18. Kennedy D. Writing and Using Learning Outcomes: a Practical. - Guide, 2007.

19. Levy R. & Mislevy R.J. (2004). Specifying and refi ning a measurement model for a computer-based interactive assessment // International Journal of Testing. - № 4. - Pp. 333-369.

20. Literacy for life: EFA Global Monitoring Report 2006. - Summary: UNESCO, 2005.

21. New Vision for Education: Fostering Social and Emotional Learning through Technology // The Boston Consulting Group. - March 2016.

22. OECD (2004). Employment Outlook - Improving Skills for More and Better Jobs: Does Training Make a Diff erence. - Paris.

23. OECD (2010). PISA 2009 Framework: Key competencies in reading, mathematics and science. - Paris: OECD.

24. Redecker Ch. The use of ICT for the assessment of key competences // European Commission. - 2013.

25. Schleicher A. Universal Basic Skills - What Countries Stand to Gain. Published on May 13, 2015, London [Elektronnyy resurs] // URL: http://www.slideshare.net/OECDEDU/universal-basic-skills-what-countries-stand-to-gain (data obrashcheniya: 22.08.2018).

26. Study on policies promoting innovative pedagogies that are eff ective in tackling low achievement in basic skills. Final report. ANNEXES . Prepared by Allison Dunne, Rakhee Patel, Manuel Souto Otero. ICF Consulting Services Ltd / DG EAC // European Union. - 2014.

27. Wolf A. (2011). Review of Vocational Education - The Wolf Report (Report commissioned by the Secretary of State). - London: Department for Education and Department for Business, Innovation, and Skills, United Kingdom.

28. Internet-sayt Tuning project [Internet site Tuning project]. («Tuning educational structures in Europe») Available at: http://odur.let.rug.nl/TuningProject.

Login or Create
* Forgot password?