CRITERIA AND INDICATORS OF THE DEVELOPMENT OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL COMPETENCE OF YOUNG SPECIALISTS IN THE EDUCATION SYSTEM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article analyzes the approaches to the defi nition of the concept of “the formation of psychological and pedagogical competence of young professionals”, the structure of psychological and pedagogical competence of young teachers is presented, and the criteria for the development of psychological and pedagogical competence of young specialists in the regional education system are developed on its basis: the emotional value criterion revealing the features motivational-value sphere of the young teacher and manifested in an emotional attitude to diff erent sides of the professional activities; cognitive-content test, refl ecting the presence in young teachers of basic psychological and pedagogical knowledge and their justifi ed application in pedagogical practice of the teacher; an activity-behavioral criterion that includes the features of the psychological and pedagogical competence of young teachers through practical skills in the implementation of professional activities and behavior.

Keywords:
formation, psychological and pedagogical competence, young teachers, criteria for the development of psychological and pedagogical competence of young specialists (emotional-value, cognitive-content, activity-behavioral).
Text
Publication text (PDF): Read Download

Одним из ключевых требований к педагогу в ситуации реализации федеральных государственных образовательных стандартов общего образования является обеспечение образовательной динамики каждого обучающегося в соответствии с его образовательными возможностями, потребностями и запросами. Это предъявляет высокие требования к психолого-педагогической компетентности педагога, которые сформулированы в профессиональном стандарте педагога (воспитателя) через описание трудовых действий. Данная компетентность включена в перечень исследуемых компетентностей в рамках новой модели аттестации учителей на основе использования единых федеральных оценочных материалов [9, 12, 13]. Сложность ситуации молодых педагогов заключается в том, что, с одной стороны, они недостаточно готовы к реализации новых профессиональных задач в ситуации меняющихся
требований к педагогической деятельности, с другой стороны, им необходимо продуктивно разрешить ситуацию профессиональной адаптации. В силу вышесказанного назрела необходимость поиска и обоснования путей обеспечения становления психолого-педагогической компетентности молодых педагогов, способствующей их «закрепляемости» в профессии. Для качественной организации данного процесса необходимо разработать критерии, позволяющие оценить как сам процесс становления психолого-педагогической компетентности молодых педагогов, так и его результат. Для решения данной задачи в рамках нашей статьи необходимо определиться с рабочими
понятиями. Исследуемая психолого-педагогическая компетентность является частью профессиональной компетентности, которая обеспечивает готовность педагога решать профессиональные задачи (результативно осуществлять педагогическую деятельность), учитывая изменчивость ситуации, разные контексты. На основании проведенного теоретического анализа, опираясь на сделанные в этой области системные обобщения, выделим три компонента в структуре профессиональной компетентности, нашедшие свое отражение в теориях разных авторов: мотивационно-ценностный (аксиологический), деятельностный (практический, операциональный, коммуникативный), когнитивный (гностический) компоненты. Строя понимание структуры психолого-педагогической компетентности, мы предлагаем их рассматривать как ключевые.

References

1. Vypryazhkina I.B. Psikhologo-pedagogicheskaya kompetentnost’ uchiteley gimnazicheskikh klassov: dinamika, razvitie, otsenka pri attestatsii. Kand. Diss [Psychological and pedagogical competence of teachers of gymnasium classes: dynamics, development, assessment during certification. Cand. Diss]. Moscow, 2004. 186 p.

2. Gorelova G.G. Kul’tura i lichnostnyy stil’ pedagogicheskoy deyatel’nosti [Culture and personal style of pedagogical activity]. Pedagogika [Pedagogy]. 2002, I. 6, pp. 61-66.

3. Zeer E.F. Psikhologiya professiy [Psychology of professions]. Moscow: Akademicheskiy proekt; Fond «Mir» Publ., 2008. 336 p.

4. Kudryavtsev T.V. Psikhologiya professional’nogo obucheniya i vospitaniya [Psychology of vocational training and education]. Moscow, 1985. 108 p.

5. Luk’yanova M.I. Psikhologo-pedagogicheskaya kompetentnost’ uchitelya. Diagnostika razvitiya [Psychological and pedagogical competence of the teacher. Diagnosis of development]. Moscow: TTs Sfera Publ., 2004. 144 p.

6. Markova A.K. Psikhologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscow: Mezhdunarodnyy gumanitarnyy fond «Znanie» Publ., 1996. 312 p.

7. Mitina L.M. Psikhologiya truda i professional’nogo razvitiya uchitelya [Labor psychology and teacher professional development]. Moscow: Akademiya Publ., 2004. 320 p.

8. Mitrofanov K.G. Sovremennye instituty i tekhnologii professionalizatsii uchitelya v sisteme nepreryvnogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Modern institutes and technologies of teacher professionalization in the system of continuous pedagogical education]. Krasnoyarsk, 2012. 316 p.

9. Model’ attestatsii uchiteley na osnove ispol’zovaniya edinykh federal’nykh otsenochnykh materialov [Model of certifi cation of teachers based on the use of unifi ed federal assessment materials]. Available at: https://admin.minobrnauki.rf/media/events/f iles/41d6c5be-9f976020a135.pdf (accessed 06 July 2018).

10. Popova E.V. Psikhologo-pedagogicheskaya kompetentnost’ uchitelya kak uslovie povysheniya pedagogicheskoy kul’tury. Dokt. Diss [Psychological and pedagogical competence of the teacher as a condition for improving the pedagogical culture. Doct. Diss]. Rostov-on-Don, 1996. 206 p.

11. Potashnik M.M. Upravlenie professional’nym rostom uchitelya v sovremennoy shkole [Management of professional growth of teachers in the modern school]. Moscow: Pedagogicheskoe soobshchestvo Rossii Publ., Tsentr pedagogicheskogo obrazovaniya Publ., 2011. 448 p.

12. Prikaz Mintruda Rossii ot 18.10.2013 N 544n (s izm. ot 25.12.2014) «Ob utverzhdenii professional’nogo standarta «Pedagog (pedagogicheskaya deyatel’nost’ v sfere doshkol’nogo, nachal’nogo obshchego, osnovnogo obshchego, srednego obshchego obrazovaniya) (vospitatel’, uchitel’)» (Zaregistrirovano v Minyuste Rossii 06.12.2013 N 30550) [Order of the Ministry of Labor of Russia of October 18, 2013 N 544n (as amended on December 25, 2014) “On the approval of the professional standard“ Teacher (pedagogical activity in the fi eld of preschool, primary general, basic general, secondary general education) (educator, teacher) ” (Registered in the Ministry of Justice of Russia December 6, 2013 N 30550)]. Available at: http://fgosvo.ru/: Portal Federal’nykh gosudarstvennykh obrazovatel’nykh standartov vysshego obrazovaniya. Available at: http://fgosvo.ru/uploadfi les/profstandart/01.001.pdf / (accessed 16 April 2018).

13. Prikaz Minobrnauki Rossii ot 17.12.2010 N 1897(red. ot 31.12.2015) «Ob utverzhdenii federal’nogo gosudarstvennogo obrazovatel’nogo standarta osnovnogo obshchego obrazovaniya» (Zaregistrirovano v Minyuste Rossii 01.02.2011 N 19644) [Order of the Ministry of Education and Science of Russia dated December 17, 2010 No. 1897 (ed. December 31, 2015) “On approval of the federal state educational standard of basic general education” (Registered in the Ministry of Justice of Russia February 1, 2011 N 19644)]. Available at: www.consultant.ru: Baza Konsul’tantPlyus. Available at: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_110255/ (accessed 16 April 2018).

14. Psikhologiya professional’nogo samoopredeleniya [Psychology of professional self-determination]. Moscow: «Akademiya» Publ., 2010. 304 p.

15. Seryakova S.B. O modelirovanii psikhologo-pedagogicheskoy kompetentnosti pedagoga dopolnitel’nogo obrazovaniya [On the modeling of psychological and pedagogical competence of the teacher of additional education]. Nauka i kul’tura Rossii [Science and Culture of Russia]. 2013, V. 1, pp. 197-199.

16. Slastenin V.A., Chizhakova G.I. Vvedenie v pedagogicheskuyu aksiologiyu [Introduction to pedagogical axiology]. Moscow: «Akademiya» Publ., 2003. 192 p.

17. Shingaev S.M. Psikhologo-pedagogicheskaya kompetentnost’ pedagoga sovremennoy shkoly [Psychological and pedagogical competence of the teacher of a modern school]. Resursy, obzory, novosti obrazovaniya [Resources, reviews, news of education]. 2013, I. 21. Available at: http://erono.ru/art/?ELEMENT_ID=1950 (accessed 10 March 2017).

Login or Create
* Forgot password?