TO THE QUESTION OF EVOLUTION AND CURRENT STATE OF TEACHING HISTORY OF REGIONS IN THE CONTEXT OF HISTORY OF RUSSIA
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the question of formation and development of teaching regional history. The main development stages of regional educational and methodical sets (EMS) have been allocated, which are caused by adoption of the normative documents defi ning the purposes and the maintenance of school education:The mandatory minimum content of basic general and complete secondary education in 1998/1999; State Education Standard 2004, Federal State Educational Standard of Basic General Education (it is put into operation with 9/1/2013); Federal state educational standard of secondary general education (it is put into operation with 9/1/2014); Historical and Cultural Standard of 2013. The article describes the characteristics of regionalEMS, the problems of their further development.

Keywords:
regional history, educational and methodical set, the textbook on regional history, a regional component of the state educational standard, invariant and variable parts of the curriculum, the Historical and cultural standard, historical local history.
Text

История России органически состоит из истории составляющих ее регионов. Многообразие и богатство смыслов истории нашей страны делает ее абсолютно уникальной, устойчивой к различным цивилизационным вызовам. В истории Руси-России сочетаются элементы земледельческих цивилизаций и цивилизаций кочевых народов, номадов. Издревле Россия осуществляла социокультурный синтез между Европой и Азией. Поэтому построение курса истории России неотъемлемо от развития знания по истории российских регионов и народов. Построение курсов региональной истории прошло в современной России несколько этапов, обусловленных становлением отечественной системы общего образования. Первый период — становление региональной истории, приходится на 1990-е гг. Главным лейтмотивом этого периода стало предоставление субъектам Российской Федерации самостоятельно определять содержание и направленность курсов истории регионов. Отсутствовали единые государственные нормативные документы, определяющие содержательный контент и требования, предъявляемые к освоению школьных дисциплин. В соответствии с интеллектуальными и финансовыми возможностями регионов, приоритетами политики региональных властей начался процесс создания программ изучения истории регионов, разработка методических материалов, учебников и учебных пособий. В первую очередь приступили к такой работе в автономных республиках, отличающихся ярким этносоциальным, этнокультурным компонентом.
В этой связи отметим среди первого поколения учебной литературы по региональной истории следующие пособия:
■ История татарского народа и Татарстана. Фахрутдинов Р.Г., подготовленный в Казани в 1995 г.
■ Народы Карачаево-Черкесии. История и культура. 1998 г.
В 1990-е гг. создаются первые учебные пособия для школ в Московском регионе, Санкт-Петербурге, Псковской области и других регионах России. В 1998–1999 г. были утверждены Министерством образования России Обязательные минимумы содержания основного общего (1998 г.) и полного среднего образования (1999 г.). Это послужило основой для создания нового поколения учебников и пособий по региональной истории.
 

References

1. Mannay-ool M.Kh., Dostay I.A. Istoriya Tuvy: uchebnik dlya 9 klassov obshcheobrazovatel’nykh shkol [History of Tuva: a textbook for 9 classes of secondary schools]. Kyzyl, 2006.

2. Akmanov I.G. Istoriya Bashkortostana: S drevneyshikh vremen do kontsa XIX veka [History of Bashkortostan: From ancient times to the end of the XIX century]. Ufa: Kitap Publ., 2005. 248 p.

3. Gorelova N.A., Kuzina I.N., Ponikarova N.M. Moskvovedenie. Zdravstvuy, Moskva [Moskvovedenie. Hello, Moscow]. Moscow, ANO ITs «Moskvovedenie» Publ., AO «Moskovskie uchebniki» Publ. Moscow, 1998.

4. Alekseev A.I., Kim E.V., Rogachev A.V. Moskvovedenie: Uchebnik dlya 2 klassa obshcheobrazovatel’noy shkoly [Moskvovedenie: Textbook for the 2nd grade of the secondary school]. Moscow, ANO ITs «Moskvovedenie» Publ., OAO «Moskovskie uchebniki» Publ., 2005.

5. Gorelova N.A. Moskvovedenie. Puteshestvie v proshloe Moskvy. Uchebnik dlya 3 klassa nachal’noy shkoly [Moskvovedenie. Journey to the past of Moscow. Textbook for grade 3 of elementary school]. Moscow, ANO ITs «Moskvovedenie» Publ., OAO «Moskovskie uchebniki» Publ., 2005.

6. Moskvovedenie: uchebnik. 8-9 klassov [Moskvovedenie: the textbook. 8-9 grades]. Moscow, «Moskvovedenie» Publ., 1998.

7. Moskvovedenie : Uchebnik dlya 10-11 klassov [Moskvovedenie: Textbook for the 10-11 grades]. Moscow, 1998.

8. Alekseev A.I., Kim E.V., Kozlenko S.I. Moskvovedenie. Nash gorod : uchebnik dlya 5-7 klassov [Moskvovedenie. Our city: a textbook for grades 5-7]. Moscow, 1999.

9. Ryabtsev Yu.S. Moskvovedenie. XX - nachala XXI v. 9 klass [Moskvovedenie. XX - the beginning of the XXI century. Grade 9]. Moscow, Moskovskie uchebniki Publ., 2008.

10. Istoriya Moskovskoy oblasti [History of the Moscow region]. Moscow, 2005.

11. Istoriya Yaroslavskogo kraya s drevneyshikh vremen do kontsa 20-kh gg. KhKh veka [History of the Yaroslavl region from ancient times to the late 20-ies. XX century]. Yaroslavl’, 2000.

12. Marasanova V.M, Salova Yu.G. Istoriya kul’tury Yaroslavskogo kraya s drevneyshikh vremen do kontsa KhVIII veka [The history of culture of the Yaroslavl region from ancient times to the end of the 18th century]. Yaroslavl’, YarGU Publ., 2008.

13. Khuzin F.Sh., Piskarev V.I., Mukhamadeev A.R., Mirgaleev I.M., Gibatdinov M.M. Istoriya Tatarstana i tatarskogo naroda s drevneyshikh vremen do kontsa XVI veka: 5-6 klassy [History of Tatarstan and the Tatar people from ancient times to the end of the XVI century: Grades 5-6]. Kazan’: Tatarskoe detskoe Publ., 2016.

14. Gilyazov I.A., Piskarev V.I. Istoriya Tatarstana: vtoraya polovina XVI - XVIII veka [History of Tatarstan: the second half of the XVI - XVIII century]. Kazan’: TaRIKh Publ., 2004. 111 p.

15. Istoriya Bashkortostana (Istoriya Rossii cherez istoriyu regionov) [History of Bashkortostan (History of Russia through the history of regions)]. Moscos, «Integratsiya: Obrazovanie i Nauka» Publ., 2017.

16. Istoriya Kryma (Istoriya Rossii cherez istoriyu regionov [History of Crimea (History of Russia through the history of the regions)]. Moscow: «Integratsiya: Obrazovanie i Nauka» Publ., 2017.

17. Petrovich V.G. Istoriya Saratovskogo Povolzh’ya (Istoriya Rossii cherez istoriyu regionov) [History of the Saratov Volga region (History of Russia through the history of the regions)]. 2017. 18. Istoriya Orenburga. (Istoriya Rossii cherez istoriyu regionov) [The history of Orenburg. (History of Russia through the history of the regions)]. Moscow, «Integratsiya: Obrazovanie i nauka» Publ., 2017.

18. Istoriya Orenburga. (Istoriya Rossii cherez istoriyu regionov): uchebnoe posobie. - M.: OOO «Integraciya: Obrazovanie i nauka», 2017.

19. Istoriya Novosibirskoy oblasti. (Istoriya Rossii cherez istoriyu regionov) [History of the Novosibirsk region. (History of Russia through the history of the regions)]. Moscow, «Integratsiya: Obrazovanie i nauka» Publ., 2017.

Login or Create
* Forgot password?