Kazan', Russian Federation
Kazan', Russian Federation
Kazan', Russian Federation
Kazan', Russian Federation
One of the problems that is of interest to researchers is the adaptation of fi rst-year students. One of the indicators of their successful adaptation, many researchers believe performance. With the help of correlation and structural analysis, the interrelation between the results of fi nal examinations in the general education school and the results of training in the fi rst half of the year during the adaptation of fi rst-year students of the Institute of Physics of the Kazan (Volga) Federal University (KFU) was investigated. At the fi rst stage of the pedagogical analysis, we came to the conclusion that between the results of the fi nal examinations in the general education school and the results of training in the fi rst half of the year, during the adaptation of the fi rst-year students of the Institute of Physics, a slight diff erence was revealed, which demonstrates their interdependence. The article also presents an algorithm for working with a correlation matrix. The materials of the article can be used by high school teachers, curators of student groups, as well as by researchers in organizing and conducting an experiment on their problem in the higher school educational organization.
adaptation, freshman, evaluation, correlation matrix.
Введение
Студенческий период жизни человека привлекает внимание философов, психологов, физиологов, социологов, педагогов. Сегодня студент в стенах высшего профессионального заведения прикладывает усилия, чтобы усвоить теоретические знания по своей будущей профессии, а завтра уже применяет полученные знания, работая по специальности. Работодатели заинтересованы в том, чтобы студент получил качественное профессиональное образование. Одна из проблем, вызывающая интерес исследователей — адаптация студентов первого курса. Высшее учебное заведение решает проблему перехода личности от детской несамостоятельной жизни к взрослой самостоятельной. Студенты первого курса с началом обучения в вузе оказываются на начальном этапе адаптации, которая может растянуться до конца 2-го и даже начала 3-го семестра. Для отдельных студентов адаптация может продлиться весь период обучения в вузе. Одним из показателей успешной адаптации студентов первого курса является успеваемость [14], которая, по мнению группы ученых, зависит от результатов итоговых экзаменов в общеобразовательной школе [9, 10, 16]. Эти ученые для обработки данных использовали разные методики, мы же решили применить корреляционный и структурный анализ матрицы данных [4], что позволяет выявить возмож-
ные скрытые факторы, оказывающие влияние на изучамый объект. Проблему адаптации студентов-первокурсников высших профессиональных организаций ученые исследуют с разных ракурсов, например:
взаимосвязь степени стресса и адаптации [20];
физиология студента и адаптация [26];
взаимосвязь психологических и психофизиологических показателей студентов разных социальных групп и адаптация [11];
взаимосвязь мотивации адаптации и психического здоровья студентов [19];
взаимосвязь общения в социальных сетях и адаптации [24];
взаимосвязь стиля воспитания в семье, текущие отношения с родителями, психологическое благополучие в семье и адаптация [29];
процесс адаптации в вузе и нарастание сложности в отношениях с родителями, друзьями, дистанцирование от той культурной среды, в которой выросли студенты [22];
социальная адаптация студентов [7, 6];
учебная адаптация студентов [8];
адаптация иностранных студентов [18];
процесс культурной ассимиляции сельских школьников в городской культуре и адаптация в вузе [27];
методическая система, способствующая успешной учебной адаптации первокурсников [13];
построение учебного плана на модульной основе [3];
внедрение в учебный процесс новых форм обучения [1];
творчество в совместной деятельности педагога и студента в учебном процессе, способствующее адаптации студентов [21];
использование в учебном процессе сетевых информационных ресурсов, способствующих адаптации студентов [5]; социальная активность и успеваемость [25];
проблема адаптации студентов первого курса, рассматриваемая на курсах повышения квалификации, которые организуются для преподавателей вузов [2, 15].
Это лишь часть исследований, посвященных проблеме адаптации студентов-первокурсников высших профессиональных организаций.
1. Gabdrakhmanova R.G. Sovremennye formy organizatsii uchebnoy deyatel’nosti studentov [Modern forms of organization of educational activity of students]. Kazanskiy pedagogicheskiy zhurnal [Kazan pedagogical journal]. 2015, I. 3 (110), pp. 79-82.
2. Gabdrakhmanova R.G., Khusainova R.M., Chirkina S.E. i dr. Razrabotka kursov povysheniya kvalifi katsii - neot”emlemaya chast’ raboty nad obrazovatel’nym proektom [Development of training courses is an integral part of the work on an educational project]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological science and education]. 2015, I. 7 (4), pp. 73-93.
3. Garnaeva G.I., Aganov A.V., Nefed’ev L.A., Nizamova E.I. Pedagogicheskaya tekhnologiya i modul’noe obuchenie kak faktory razvitiya vysshego pedagogicheskogo obrazovaniya [Pedagogical technology and modular training as factors of development of higher pedagogical education]. Kazanskiy pedagogicheskiy zhurnal [Kazan pedagogical journal]. 2015, I. 3 (110), pp. 10-23.
4. Garnaeva G.I., Kuznetsov E., Nefed’ev L.A. Strukturnye issledovaniya uspevaemosti studentov fi zicheskogo fakul’teta TGGPU [Structural studies of student performance, faculty of physical TGGPU]. Vestnik TGGPU [Bulletin of TGGPU]. 2008, Vyp. 4 (15), pp. 10-13.
5. Garnaeva G.I., Nizamova E.I., Temnikov D.A. Rol’ setevykh informatsionnykh resursov v upravlenii nauchno-issledovatel’skoy deyatel’nost’yu studentov [Role of network information resources in the management of research activities of students]. Kazanskiy pedagogicheskiy zhurnal [Kazan pedagogical journal]. 2015, I. 3(110), pp. 40-43.
6. Grigoryan E.G. Problema sotsial’noy adaptatsii studentov-pervokursnikov v tekhnicheskom vuze [Problem of social adaptation of fi rst-year students in technical high school]. Kul’tura i obrazovanie [Culture and education]. 2014, V. 12. Available at: http://vestnik-rzi.ru/2014/12/2735.
7. Elgina L.S. Sotsial’naya adaptatsiya studentov v vuze [Social adaptation of students in higher education]. Vestnik Buryatskogo gosudarstvennogo universiteta [Buryat state University]. 2010, V. 5, pp. 162-166.
8. Zhegul’skaya Yu.V. Faktory uchebnoy adaptatsii studentov pervogo kursa (na primere Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury i iskusstva) [Factors of educational adaptation of students of the fi rst course (on the example of Kemerovo state University of culture and arts)]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury i iskusstv [Vestnik of Kemerovo state University of culture and arts]. 2011, V. 15, pp. 130-138.
9. Zamkov O.O., Peresetskiy A.A. EGE i akademicheskie uspekhi studentov bakalavriata MIEF NIU VShE [Exam and academic success of undergraduate students of ICEF HSE]. Prikladnaya ekonometrika [Applied econometrics]. 2013, V. 30, I 2, pp. 93-114.
10. Mayorova N.V. Protivorechiya EGE i razvitie sistemy obrazovaniya [Contradictions of unifi ed state examination and development of education system]. Fundamental’nye i prikladnye issledovaniya v sovremennom mire [Fundamental and applied researches in the modern world]. 2014, I. 2 (7), pp. 58-65.
11. Notova S.V., Kiyaeva E.V., Alidzhanova I.E., Akimov S.S. Pokazateli psikhofi ziologicheskoy adaptatsii studentov raznykh sotsial’nykh grupp [Parameters of psychophysiological adaptation of students from diff erent social groups]. Ekologiya cheloveka [Human Ecology]. 2015, V. 11, pp. 41-47.
12. Pol’din O.V. Prognozirovanie uspevaemosti v vuze po rezul’tatam EGE [Forecasting of progress in higher education according to the results of the exam]. Prikladnaya ekonometrika [Applied econometrics]. 2011, I. 1 (21), pp. 56-69.
13. Poptsov A.N., Surovikina S.A. Analiz soderzhaniya ponyatiya «adaptatsiya» i ee diagnostika v protsesse obucheniya fizike pervokursnikov fi liala politekhnicheskogo vuza [Analysis of the notion of “adaptation” and its diagnostics in the process of teaching physics fi rst-year students of branch of the Polytechnic University]. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya [Modern problems of science and education]. 2012, V. 2, pp. 132-141.
14. Solov’ev V.N. Vliyanie adaptatsii i motivatsii uchebnoy deyatel’nosti na uspevaemost’ studentov [Infl uence of adaptation and motivation of educational activity on student performance]. Fundamental’nye issledovaniya [Fundamental research]. 2004, V. 5, pp. 81-83. Available at: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?Id=5688 (Accessed 27 November 2016).
15. Temnikov D.A., Garnaeva G.I., Aganov A.V. Model’ povysheniya kvalifi katsii prepodavateley v bol’shikh uchebnykh gruppakh [Model of teacher training in large study groups]. Kazanskiy pedagogicheskiy zhurnal [Kazan pedagogical journal]. 2015, I. 3 (110), pp. 83-86.
16. Khavenson T.E., Solov’eva A.A. Svyaz’ rezul’tatov Edinogo gosudarstvennogo ekzamena i uspevaemosti v vuze [Relationship of the results of the Unifi ed state exam and academic performance]. Voprosy obrazovaniya [Educational Issues]. 2014, V. 1, pp. 176-199.
17. Shchegoleva L.V., Surovtsova T.G. Rezul’taty EGE i uspevaemost’ studentov pervogo kursa [Results of the exam and the academic performance of fi rst-year students]. Quarterly scientifi c peer-reviewed on-line journal “Lifelong education: XXI century”. 2015, I. 4 (12).
18. Akhtar N., Pratt C.B., Bo Sh. Factors in the cross-cultural adaptation of African students in Chinese universities // Journal of Research in International Education. 2015. V. 14. I 2. pp. 98-113.
19. Bailey T.H., Phillips L.J. The infl uence of motivation and adaptation on students’ subjective well-being, meaning in life and academic performance. Higher Education Research & Development [Published Online]. 2015. V. 25. P. 201-216.
20. Clinciu A.l Ion. Adaptation and Stress for the First Year University Students // Procedia Social and Behavioral Sciences. 2013. V. 78. P. 718-722.
21. Khuziakhmetov A.N., Gabdrakhmanova R.G. Creativity in Joint Activity of Teacher and Student in the Learning Process // IEJME-Mathematics Education. 2016. № 11(4). P. 735-745.
22. Lehmann W. Habitus Transformation and Hidden Injuries Successful Working-class University Students // Sociology of Education. 2014. V. 87. P. 11-15.
23. Lukas Graf. The rise of work-based academic education in Austria, Germany and Switzerland // Journal of Vocational Education & Training. 2016. I. 68 (1). P. 1-16.
24. Nalbone D.P., Kovach R.J., Fish J.N., Mccoy K.M., Jones K.E., Wright H.R. Purposive Use of Social Networking Web Sites for the First-Year Experience // Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice. 2016. V. 17. P. 489-512.
25. Nuñez A.-M. Organizational Eff ects on First-Year Students’ Academic Outcomes at a New Public Research University // Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice. 2009. V. 10. I. 4. P. 525-541.
26. Panikhina A.V. Physiology of adaptation of fi rst-year students to studies at higher educational institutions // Bull Exp Biol Med. 2011. V. 151. P. 278-279.
27. .Xiulan Yu. From Passive Assimilation to Active Integration: The Adaptation of Rural College Students to Cities // Chinese Education & Society. 2015. V. 24. P. 92-104.
28. James M. Comparative-Historical Methodology // Annual Review of Sociology. 2004. V. 30. P. 81-101.
29. Wintre M.G., Yaff e M. First-Year Students’ Adjustment to University Life as a Function of Relationships with Parents // Journal of Adolescent Research. 2015. V. 15. P. 19-37.