SPECIAL ASPECTS OF IMPLEMENTATION OF PEDAGOGICAL SUPPORT FOR TALENTED STUDENTS RECEIVING HIGHER LEGAL EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to actual problems of pedagogical support of personal and professional development of gifted students receiving legal education in the context of realization of the person-centered approach in modern Russian education. The analysis of various approaches to the definition of terms "giftedness", "talent" in the scientific literature was carried out. The article justifies the importance of the diagnostic activity of trainers to identify talented law students. The concept of "pedagogical support" as a basic one is considered. Attention is focused on the importance of the formation for gifted students-lawyers readiness to obtain professional knowledge for future practical activities, to constant professional self-development, skills of creative professional thinking, and communication skills. It is shown how the lecturer helps to form in this category of students emotional stability, high self-control behavior, the ability to reflective analysis, the ability to rationally get out of the conflict, adequate self-esteem and self-confidence. The article considers in details the directions of realization of pedagogical support for students-lawyers with outstanding creative and intellectual abilities and also suggests successive stages of realization of pedagogical support for gifted students at all training courses when obtaining a higher legal education.

Keywords:
genius, talent, pedagogical support, personal and professional development, individual psychological characteristics, legal education, legal activity.
Text

Введение
«Одаренность» и «талантливость»: современные
концепции о содержании понятий


Успешность юриста как представителя специфической профессиональной касты, играющей большую роль в современном российском обществе, зависит от набора его моральных установок, определенных врожденных и развитых психофизических качеств, а также таких профессиональных качеств, которые были им приобретены в ходе получения юридического образования. Именно педагоги высшей школы, осуществляющие преподавание профильных юридических дисциплин, должны вести непрерывную работу по диагностике потенциала обучающихся, выявлять талантливых студентов-юристов. Возможно, одаренные студенты, получающие сегодня высшее юридическое образование на том или ином его уровне, станут движущей силой, способной в недалеком будущем обеспечить интенсивное развитие российской правовой системы, представляя собой ценность для общества в целом. Одной из популярных концепций одаренности является концепция Дж. Рензулли, утверждающего, что одаренность включает в себя интеллектуальные способности, творческие способности, настойчивость, представляющую собой мотивацию для достижения определенного результата, эрудированность, а также благоприятные условия окружающей среды. Исходя из составляющих одаренности, автор концепции определяет и направления педагогической работы, проведение которой необходимо для развития этого природного явления в обучающихся [6]. Отечественная наука и педагогическая практика не имеют однозначной позиции о природе одаренности. Сторонники одной точки зрения определяют одаренность как генетически обусловленную исключительность, которую необходимо развивать [2; 5].

References

1. Belbin R.M. Komandy menedzherov. M.: HIPPO, 2003. - 172 s.

2. Vygotskiy L. S. Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste. SPb.: SOYuZ, 1997. - 96 s.

3. Gazman O.S. Pedagogicheskaya podderzhka detey v obrazovanii kak innovatsionnaya problema. M.: Innovator, 1995. - 58 s.

4. Il'in E.P. Psikhologiya tvorchestva, kreativnosti, odarennosti. SPb.: Piter, 2011. - 434 s.

5. Matyushkin A.M. Zagadki odarennosti:Problemy prakticheskoy diagnostiki. M.: Direkt-Media, 2014. - 127 s.

6. Ofitsial'nyy sayt DzhozeffaRenzulli [Elektronnyy resurs]. URL: http://www.intelltheory.com/renzulli.shtml (data obrashcheniya 21.03.2018 g.).

7. Rubinshteyn S.L. Osnovy obshchey psikhologii: V 2 t. T. II. M.: Pedagogika, 1989. - 488 s.

8. Teplov B.M. Problema individual'nykh razlichiy. M., 1961.

Login or Create
* Forgot password?