DIDACTIC FUNCTIONS, CAPACITIES AND FEATURES OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper addresses several starting suppositions and principles to be taken in consideration when designing electronic educational resources (EER) and integrating thereof in the educational process. Some of the most common approaches to interpreting the notions of EER didactic functions, capacities and features are analyzed. In the light of up-to-date goals of education the author highlights three didactic functions of EER: to extend (enrich) the educational content; to introduce new kinds of educational activities and to improve traditional educational activities performance; to personalize the educational process itself. Given the mentioned didactic functions, structural composition of EER didactic capacities and features have been augmented. The case study is presented to exemplify interrelation of EER didactic functions, capacities and features with the goals of educational activities, kinds of educational activities, and atomic actions, aimed at meeting educational goals.

Keywords:
electronic educational resources, didactic functions, capacities and features of electronic educational resources, learner’s activities structure.
Text

Электронные образовательные ресурсы являются неотъемлемым компонентом современной информационной образовательной среды, а она, в свою очередь, выступает важнейшим условием и одновременно средством формирования новой системы образования в целом. Взвешенный системный подход к определению исходных позиций проектирования ЭОР, определению требований, предъявляемых к готовым информационным продуктам, органичное включение и методически грамотное использование их в составе современной информационной образовательной среды способны повысить качество образования и обеспечить достижение новых образовательных результатов.

Исходные позиции, которыми необходимо руководствоваться при разработке и применении в учебном процессе ЭОР, ориентированы на планируемый образовательный результат, учет психолого-педагогических механизмов протекания мыслительной деятельности обучающихся, реализацию функций и максимальное использование специфических возможностей и свойств ЭОР.

Рассмотрим третий исходный компонент проектирования ЭОР — дидактические функции, возможности и свойства ЭОР

Важность этого компонента трудно переоценить, поскольку потенциал средств информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в качестве ресурса для развития современной системы образования весьма значителен. Информационно-коммуникационные технологии способны обеспечить содержательное наполнение образования, дистанционность, мобильность, интерактивность, формирование образовательных сообществ, моделирование и анимирование различных процессов и явлений и многое другое.

References

1. Asmolov A.G., Semenov A.L., Uvarov A.Yu. Rossiyskaya shkola i novye informatsionnye tekhnologii: vzglyad v sleduyushchee desyatileti [Russian school and new information technologies: look in the next decade]. Moscow, NeksPrint Publ., 2010.

2. Akhayan A.A. Didakticheskie vozmozhnosti komp´yuternoy kommunikatsii na osnove internet-tekhnologiy, kak instrumenta distantsionnoy nauchno-obrazovatel´noy deyatel´nosti [Didactic opportunities of computer communication on the basis of Internet technologies, as instrument of remote scientific and educational activity]. Available at: http://www.emissia.org/offline/2000/770.htm (Accessed 14 August 2013).

3. Belikov V.A. Obrazovanie. Deyatel´nost´. Lichnost´ [Education. Activity. Personality]. Moscow, Akademiya Estestvoznaniya Publ., 2010.

4. Kuznetsov A.A., Grigor´ev S.G., Grinshkun V.V. Obrazovatel´nye elektronnye izdaniya i resursy [Educational electronic editions and resources]. Moscow, Drofa Publ., 2009.

5. Polat E.S. Novye pedagogicheskie i informatsionnye tekhnologii v sisteme obrazovaniya [New pedagogical and information technologies in an education system]. Moscow, Akademiya Publ., 1999.

6. Nurmukhamedov G.M. Electronic training courses: requirements of education, design, development, problems and prospects. Informatika i obrazovanie [Informatics and education], 2012, no. 1. (in Russian)

7. Robert, I.V. Teoriya i metodika informatizatsii obrazovaniya (psikhologo-pedagogicheskiy i tekhnologicheskiy aspekty) [Theory and technique of informatization of education (psychology and pedagogical and technological aspects)]. Moscow, IIO RAO Publ., 2010.

8. Rubtsov, V.V. Sotsial’no-geneticheskaya psikhologiya razvivayushchego obrazovaniya: deyatel’nostnyy podkhod [Socio-genetic psychology developmental education: activity approach]. Moscow, Moscow City University of Psychology and Education Publ., 2008.

9. Chernobay, E.V. Metodicheskie osnovy podgotovki uchiteley k proektirovaniyu uchebnogo protsessa v sovremennoy informatsionnoy obrazovatel’noy srede (v sisteme dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovaniya) [Methodical bases of preparation of teachers to design educational process in the modern information educational environment (in the system of additional vocational training)]. Moscow, 2012.

10. Chernobay, E.V. Tekhnologiya podgotovki uroka v sovremennoy informatsionnoy obrazovatel’noy srede [Technology training lesson in modern information educational environment]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2014.

Login or Create
* Forgot password?