Abstract and keywords
Abstract (English):
The article discusses the construction of circuits only within random-access memory, additionally limited by attention. We propose a model explaining the features of the dynamics of solving problems on insight using N.N. Semenov’s theory of chain branching chemical reactions. When referring to long-term memory (and return from it with the result on the construction of a representation) the real average length of generalized mental chains can only increase, since it is known that the concepts and objects in it branched and associated with others. In circuit theory, the condition when values of average length chains go to infinity means nonstationary mode of reaction (chain explosion). Thus, in the present model this mode of sharp increase in the average length of the chains is the most favorable conditions for the building the representation – any circuit (with a length of no longer than d) we take to build from existing units operated with all its branches - it is taken in our attention and has no time to break off. These conditions are most favorable for the building and restructuring the representations, and there is the insight moment in our model. Well-known literature data on the experimental investigation of insight and creativity are in good agreement with the requirements of this model towards insight parameters.

Keywords:
intuition, insight problem solving, branched chain reactions
Text

Последние успехи когнитивной психологии привели к возможности  формулировки понятия инсайта как чисто интуитивного решения и к разработке специальных «задач на инсайт», решаемых большинством испытуемых интуитивно. На примере работы Меткальф [12], рассмотрим, чем отличается субъективная оценка интуитивного  решения задачи от ре-шения сознательного, в данном случае – аналитического (рис.). Справа представлены гисто-граммы отчетов о решении аналитических (алгебраических) задач, а слева – интуитивных.  Испытуемых, которые решали задачи, просили оценивать по требованию близость к реше-нию в разные времена до момента его обретения. При оценке пользовались метафорой чув-ства потепления, которое измерялось в виде рейтинга от 1 до 7. Температура «7» означала решение. Нижние гистограммы для аналитической и интуитивной задачи практически по-добны. Это означает, что сначала большинство решающих далеки от решения в обоих случа-ях. Из вида последующих  гистограмм справа следует, что, испытуемые, решающие алгеб-раические задачи, ощущали постепенное приближение к решению.В случае решения интуитивной задачи ход гистограмм сохраняет подобие начальной картине вплоть до самого момента решения. Это значит, что большинство испытуемых до самого конца не предполагают, что задача будет ими вскоре решена.

 

 

 

References

1. Minskiy M. Freymy dlya predstavleniya znaniy. Moscow: Energiya; 1979. Russian.

2. Rubtsova NA, Komissarov GG. Tsepnye protsessy v intuitivnom reshenii zadach. Tezisy 18 mezhdunarodnoy konferen-tsii. MKO-Pushchino; 2011. Russian.

3. Semenov NN. Izbrannye proizvedeniya v 4 t. Moscow: Nauka; 2004. Russian.

4. Bowden EM, Jung-Beeman M, Fleck J, Kounios J. New approaches to demystifying in-sight. Trends in Cognitive Sciences. 2005;9(7):322.

5. Coderre EL. Exploring the Cognitive Effects of Bilingualism: Neuroimaging Investigation of Lexical Processing, Executive Control and The Bilingual Advantage: Thesis submitted for the degree of D Ph. University of Nottingham; 2012.

6. Farah MJ, Haimm C, Sankoorikal G, Chatterjee A. When we enhance cognition with Adde-rall, do we sacrifice creativity? A preliminary study. Psychopharmacology. 2009;202(1-3):541.

7. Jaro AF, Gregory JH, Jarosz AF, Colflesh GJH, Wiley J. Uncorking the muse Alcohol in-toxication facilitates creative problem solving. Consciousness and Cognition. 2012;21(1):487.

8. Cushen PJ, Wiley J. WileyAha! Voila! Eureka! Bilingualism and insightful problem solving. Learning and Individual Differences. 2011;21(4):458.

9. Hernandez M, Costa A, Humphreys GW. Escaping capture: Bilingualism modulates dis-traction from working memory. Cognition. 2012;122(1):37.

10. Karimi Z, Windmann S, Gunturkun O, Abraham A. Insight problem solving in individuals with high versus low schizotypy. Journal of Research in Personality. 2007;41:473.

11. Kharkhurin AV. The role of bilingualism in creative performance on divergent thinking and invented alien creatures tests. Journal of Creative Behavior. 2009;43(1):59.

12. Metcalf J, Wiebe D. Intuition in insight and noninsightproblem solving. Learning, Mem-ory and Cognition. 1987;15:238

13. Morales J, Calvo A, Bialystok E. Working memory development in monolingual and bi-lingual children. Journal of Experimental Child Psychology. 2013;114(2):187.

14. Subramaniam K, Konios J, Parrish TB, Jung-Beeman M. A Brain Mechanism for Facilitation of Insight by Positive Affect. Journal of Cognitive Neuroscience. 2009; 21(3):415.

15. Vartanian O, Martindale C, Kwiatkowski J. Creative potential, attention, and speed of in-formation processing. Personality and Individual Differences. 2007;43: 1470.

Login or Create
* Forgot password?