Sevastopol'skiy gosudarstvennyy universitet
Sevastopol', Sevastopol, Russian Federation
UDK 31 Статистика. Демография. Социология
In the context of the systems principle in the modern synergistic approach the author considers semantic mechanisms of psychic self-organization of subjects learning (teachers and students- teachers). It solved the problem of semantic concepts and self-organization of subject in the space of pedagogical interaction. The following methods are used: semantic analysis and concepts classification, modeling, content of analysis, testing, "repertory grid" by J. Kelly, sociometry and group valuation of the member of the group. Based on the hierarchical model, empirical results of a comparative analysis of the semantic constructs in the system of psychic self-organization of experienced teachers and students and educators are presented.
psychic self-organization, semantic psychology, subject, meaning-life ideological level.
Постановка проблемы. В поле общенаучной теории систем (Л. Барталанфи [12], А.А. Богданов [1] и др.), синергетики (Л.В. Лесков [8], И. Пригожин [9], Г. Хакен [11; 13] и др.), системного подхода (П.К. Анохин, Д. Бом [3], К. Левин, Б.Ф. Ломов, В.В. Налимов, О.К. Тихомиров и др.) и в контексте субъектной парадигмы (А.В. Брушлинский и др.) в настоящее время в психологии обозначена новая научная парадигма — субъект психической самоорганизации. В рамках современного синергического подхода человек раскрывается в своем жизненном поле как открытая система, которая саморазвивается во взаимодействии с другими системами окружающего мира, в том числе и теоретическими (идеальными). Психическая самоорганизация (ПСО) человека складывается на базе филогенетических структур и механизмов (программ) в пространстве личного опыта экологических, технических и социокультурных отношений, в результате чего человек раскрывает и осознает себя как субъекта, решающего жизненные задачи (проблемы) и стремящегося к свободе и жизнетворчеству (Н.А. Бердяев, Д.А. Леонтьев, Ж. П. Сартр, Л.В. Сохань, М. Хайдегер и др.). Данные вопросы сегодня являются актуальными, но остаются в значительной степени открытыми в плане определения феноменов и детерминант призвания, смысла и свободы.
1. Bogdanov A.A. Tektologiya. Vseobshchaya organizatsionnaya nauka [Tectology. Universal Organizational Science]. Moscow, Ekonomika Publ.,1989.
2. Meshcheryakov B.G. Bol'shoy psikhologicheskiy slovar' [Great psychological dictionary]. Moscow, Praym-Evroznak Publ., 2003. 672 p.
3. Bom D. Prichinnost' i sluchaynost' v sovremennoy fizike [Causality and randomness in modern physics]. Moscow, IL Publ., 1959. 248 p.
4. D'yakov S.I. Subektnost' pedagoga [Teacher's teaching]. Psikhosemanticheskie modeli i tekhnologiya issledovaniya [Psychosemantic models and research technology]. Moscow, FLINTA: Nauka Publ., 2015. 528 p.
5. D'yakov S.I. Psikhosemantika samoorganizatsii cheloveka kak sub"ekta zhizni [Psychosemantics of self-organization of a person as a subject of life]. Osnovy psikhologii sub"ekta [Fundamentals of the subject's psychology]. St. Petersburg, Prospekt Nauki Publ., 2016. 680 p.
6. Klochko V.E. Samoorganizatsiya v psikhologicheskikh sistemakh: problemy stanovleniya mental'nogo prostranstva lichnosti (vvedenie v transspektivnyy analiz) [Self-organization in psychological systems: problems of the formation of the mental space of the individual (introduction to transsexual analysis)]. Tomsk, TGU Publ., 2005. 174 p.
7. Leont'ev A.N. Izbrannye psikhologicheskie proizvedeniya [Selected psychological works]. Moscow, Pedagogika Publ., 1983.
8. Leskov L.V. Semanticheskaya Vselennaya [Semantic Universe]. Vestnik Moskovskogo universiteta [Bulletin of the Moscow University]. 1994, I. 2, pp. 3-19.
9. Prigozhin I., Stengers I. Poryadok iz khaosa: Novyy dialog cheloveka s prirodoy [Order from chaos: A new dialogue between man and nature]. Moscow, Progress Publ., 1986. 432 p.
10. Prokhorov A.O. Smyslovaya regulyatsiya psikhicheskikh sostoyaniy [Semantic regulation of mental states]. Moscow, Institut psikhologii RAN Publ., 2009. 352 p.
11. Khaken G. Tayny prirody. Sinergetika: uchenie o vzaimodeystvii [The mysteries of nature. Synergetics: the doctrine of interaction]. Moscow-Izhevsk, Institut komp'yuternykh issledovaniy Publ., 2003. 320 p.
12. Ludwig von Bertalanffy.General system theory. George Braziller, New York, 1945.
13. Haken G. Erfolgsgeheimnisse der Natur Synergetik: Die Lehre vom Zusammenwirken. Rowohlt. 2003. - 320 p.