The article presents analysis of the requirements of the FSES on the levels of General education to personal and metasubject educational outcomes. The basis for the analysis of requirements of the FSES is the controllability of the process of formation of metasubject and personal educational outcomes at the level of educational institutions, and educational systems. It is obvious that the management of the process of educational outcomes formation implies the possibility to defi ne specifi c educational outcomes of the stage, year of study, topic / section, lesson / extracurricular activities and implement formative and summative assessment of the results. This demands the operationalization of the FSES requirements for the purpose of building up and evaluation. The attempt of such operationalization is proposed in the paper and supplied with examples. The article contains correlation requirements of the new standard to personal and metasubject educational results with education results traditionally accepted in didactics. It is revealed that a signifi cant portion of metasubject educational outcomes represent the key (general) competencies of students, i.e., assigned universal ways of activity in the fi eld of information, communication, problem-solving (self-management). The results have been obtained in the framework of the state task of Russian Ministry of Education for the Federal Institute for Education Development on the theme “Organizational-methodical maintenance of process of formation of metasubject and personal outcomes of students in accordance with FSES of elementary, primary and secondary schools”.
evaluation of educational outcomes, meta-subject learning outcomes, planning of educational results, personal educational outcomes intermediate educational outcomes
Хорошо организованный институт образования следует за социально-экономической эволюцией общества, формируя образовательные результаты на всех уровнях обучения так, чтобы обеспечить поколение инструментами адаптации к новым условиям и сделать деятельность в них наиболее эффективной.
Долгое время отечественное образование фиксировало предметные образовательные результаты как итоговые. По существу это продолжается и сегодня, несмотря на то, что в условиях сегодняшней реальности пришло понимание ограниченности этих результатов и их неадекватности. Однако однажды запущенная и отлаженная машина с трудом поддается смене режима.
ФГОС общего образования заявил новый тип образовательных результатов — метапредметные и личностные. Несмотря на то, что их статус не определен, это уже шаг в подготовке поколения к новой социально-экономической организации, которая является результатом стремительного технологического развития последних пяти-шести десятилетий. Тенденция роста скорости старения технологий сопровождается сокращением времени жизни актуальных знаний, потерей актуальности видов и приемов деятельности, организационно-управленческого устройства организаций.
1. Asmolov A.G. Formirovanie universal´nykh uchebnykh deystviy v osnovnoy shkole: ot deystviya k mysli. Sistema zadaniy. - M.: Prosveshchenie, 2011. - 159 s.
2. Golub G.B., Kogan E.Ya., Postalyuk N.Yu., Fishman I.S. Kompetentnostno-orientirovannoe obrazovanie. Metodologiya i praktika / pod obshchey red. E.Ya. Kogana. - Samara: Izdatel´skiy dom «Fedorov», 2014. - 128 s.
3. Golub G.B., Perelygina E.A., Fishman I.S. Klyuchevye kompetentnosti obuchayushchikhsya v kontekste trebovaniy FGOS novogo pokoleniya: metodicheskoe posobie / pod red. E.Ya. Kogana. - Samara: «Arbat», 2012. - 86 s.
4. Kraevskiy V.V., Lerner I.Ya., Zhuravlev I.K. i dr. Teoreticheskie osnovy protsessa obucheniya v sovetskoy shkole / pod obshch. red. V.V. Kraevskogo, I.Ya. Lernera. - M.: Pedagogika, 1989.
5. Lerner P.S. Ocherki modeli vypusknika sredney obshcheobrazovatel´noy shkoly [Elektronnyy resurs]. - http:// www.bim-bad.ru/biblioteka/article_full.php?aid=1125 [data obrashcheniya 24.06.2016].
6. Primernaya osnovnaya obrazovatel´naya programma obrazovatel´nogo uchrezhdeniya. Osnovnaya shkola [Elektronnyy resurs]. - minobrnauki.rf/projects/413/fi le/4587 (data obrashcheniya 24.06.2016).
7. Programma razvitiya obshchikh uchebnykh umeniy i navykov shkol´nikov. Narodnoe obrazovanie. - 1982. - № 10. - S. 106-111.
8. Repkin V.V. Razvivayushchee obuchenie i uchebnaya deyatel´nost´. - Riga, 1997. - 40 s.
9. Fishman I.S., Golub G.B., Perelygina E.A. Poryadok formirovaniya razdela «Sistema otsenki dostizheniya planiruemykh rezul´tatov osvoeniya osnovnoy obrazovatel´noy programmy osnovnogo obshchego obrazovaniya» : metod. rekomendatsii. - Samara: TsPO, 2013. - 100 s.
10. Federal´nyy gosudarstvennyy obrazovatel´nyy standart nachal´nogo obshchego obrazovaniya, trebovanie 15 [elektronnyy resurs]. - http://minobrnauki.rf/documents/922 (data obrashcheniya 24.06.2016).
11. Federal´nye gosudarstvennye obrazovatel´nye standarty obshchego obrazovaniya [Elektronnyy resurs]. - http://minobrnauki.rf/documents/543 (data obrashcheniya 24.06.2016).
12. El´konin B.D. Ponyatie kompetentnosti s pozitsiy razvivayushchego obucheniya. Sovremennye podkhody k kompetentnostno-orientirovannomu obrazovaniyu: materialy seminara. - Samara: Profi, 2001. - S. 22-29.
13. PISA 2012 Results in Focus: What 15-year-olds know and what they can do, 2013, OECD Publications [Elektronnyy resurs]. - Rezhim dostupa: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-resultsoverview.pdf.
14. European Commission/EACEA/Eurydice, 2015. Assuring Quality in Education: Policies and Approaches to School Evaluation in Europe. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Offi ce of the European Union [Elektronnyy resurs]. - Rezhim dostupa: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/178EN.pdf.