EDUCATIONAL POTENTIAL ROLE OF THE DISCIPLINE “FOREIGN LANGUAGE” IN THE FORMATION OF UNIVERSITY GRADUATES’ PROFESSIONAL COMPETENCE
Rubrics:
Abstract and keywords
Abstract (English):
The present article is devoted to the investigation of conditions of polylingualandmulticulturalidentity formation, the most important of which is the degree of formation of foreign language professional communicative competenceas one of the key educational competences. The competence under analysis contributes to the development of future University graduates’ abilities to: 1) interact with native speakers of a foreign language, representatives of another cultures in the logics of contemporary scientific paradigm, taking into account their professional features, national values and behavior norms; 2) create positive motivation for specific purposes professional communication; 3) use successful means of verbal and nonverbal communication adequate to specific purposes professional communicative situations.

Keywords:
polylingualand multicultural identity, foreign language professional communicative competence, linguistic, discourse, pragmatic, strategic, cross-cultural components, research competence.
Text

Как известно, обучение иностранному языку преследует несколько целей: практическую, образовательную и воспитательную. Под практической целью понимается формирование у студентов иноязычных коммуникативных навыков и умений; образовательная предполагает обогащение кругозора, культуры мышления, иноязычной коммуникации, что в свою очередь направлено на становление полилингвальной и мультикультурной личности студента. Образовательный потенциал дисциплины «Иностранный язык» проявляется в долговременной готовности студента развивать межкультурные, научные, академические и профессиональные связи, уважать ценности других стран и народов [4].

 

Формирование у студентов – будущих бакалавров и магистров иноязычной профессиональной коммуникативной компетенции обеспечивает реализацию образовательной, воспитательной и развивающей задач обучения. 

References

1. Anan´ev, B. G. Izbrannye psikhologicheskie trudy [Tekst] : v 2 t. T. 1 / B. G. Anan´ev. - M. : Pedagogika, 1980. - 232 s.

2. Asmolov, A. G. Deyatel´nost´ i ustanovka [Tekst] / A. G. Asmolov. - M. : Moskva: Izd-vo MGU, 1979. - 151 s.

3. Matienko, A. V. Metodicheskaya kontseptsiya kognitivno-kommunikativnogo kontrolya v sisteme obucheniya inostrannomu yazyku studentov lingvisticheskogo vuza [Tekst] : dis. … d-ra ped. nauk 13.00.02 / A. V. Matienko. - Nizhniy Novgorod, 2012. - 353 s.

4. Novoselov, N. M. Inoyazychnaya professional´naya kommunikativnaya kompetentsiya: opredelenie ponyatiya v logike urovnevogo obrazovaniya (bakalavriat i magistratura) [Tekst] / N. M. Novoselov. Fundamental´nye issledovaniya. - 2013. - № 11-6. - S.143-170.

5. Derkach, A. A. Akmeologicheskie osnovy razvitiya professionala [Tekst] / A. A. Derkach. - M. : Izdatel´stvo Moskovskogo psikhologo-sotsial´nogo instituta; NPO «MODEK», 2004. - 752 s.

6. Matienko, A. V. Al´ternativnyy kontrol´ v obuchenii inostrannomu yazyku kak sredstvo povysheniya kachestva yazykovogo obrazovaniya [Tekst] : avtoref. … d-ra ped. nauk 13.00.02 / A. V. Matienko. - Tambov, 2009. - 46 s.

7. Matienko, A. V.Al´ternativnyy kontrol´ v obuchenii inostrannomu yazyku kak sredstvo povysheniya kachestva yazykovogo obrazovaniya [Tekst] : dis. … d-ra ped. nauk 13.00.02 / A. V. Matienko. - Tambov, 2009. - 369 s.

8. Matienko, A. V. Predmet yazykovogo testirovaniya s pozitsiy kognitivno-kommunikativnogo podkhoda [Tekst] / A. V. Matienko. Vestnik Pyatigorskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta. - 2011. - №2. - S.278-281.

9. Slastenin, V. A.Pedagogika [Tekst] : uchebnik dlya stud. uchrezhdeniy vyssh. prof. obrazovaniya / V. A. Slastenin, I. F. Isaev, E. N. Shiyanov. - M. : Izdatel´skiy tsentr «Akademiya», 2012. - 608 s.

10. Tsaturova, I. A. Testirovanie ustnoy kommunikatsii [Tekst] / I. A. Tsaturova, S. R. Baluyan. - Moskva : Vysshaya shkola, 2004. - 245 s.

11. Matienko, A. V. Uchebno-testovyy portfel´ kak al´ternativnaya forma yazykovogo testirovaniya [Tekst] / A. V. Matienko. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. - 2008. - № 5. - S.160-163.

12. Bachman, L. The construct validation of some components of communicative proficiency / L. Bachman, A. Palmer. TESOL Quarterly. - 1982. - N 16. - P. 449-465.

13. Bezukladnikov, K. An outline of an ESP Teacher Training Course (2012). / K. Bezukladnikov, B.Kruze B. - World Applied Sciences Journal (WASJ). Volume 20, Issue 20 (Special Issue on Pedagogy and Psychology) P. 103-106. ISSN: 1818-4952 URL: http://www.idosi.org/wasj/ online.htm.

14. Canale, M. Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing / M. Canale, M. Swain. Applied Linguistics. -1980. - Vol. 1. - P. 1-47.

15. Chomsky, N. Knowledge of Language: its nature, origin, and use / N. Chomsky. - New York: Praeger, 1986. - 698 p.

Login or Create
* Forgot password?