In this paper a competence-based approach concept in a modern education system of the Russian Federation has been considered. Value of competences for pupils’ identity full development as well for their successful socialization has been shown. The "communicative competence" concept essence content has been reveled. Requirements to results of preschool education in a context of children’s communicative development have been defined. A short analysis of problem related to communicative and speech development of normally developing children and disabled children, including those of hearing-impaired has been presented. The need of teacher’s purposeful correctional and developing activity is proved, stages (according to activity structure), purposes, and content of work on formation of communicative competence at hard of hearing children of advanced preschool age by means of communicative situations (communication situations) complex use have been described. A principle (linearly - concentric) of this complex creation as well as situations’ selection criteria have been specified.
competence approach, communicative approach, communicative competence, communicative situations, hard-of-hearing preschoolers.
В современной российской системе общего образования ведущее место занимает компетентностный подход в рамках реализации федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС). В основе концепции ФГОС лежит системно-деятельностный подход, предполагающий развитие личности обучающегося на основе усвоения универсальных учебных действий, познания и освоения мира, а также учет индивидуальных возрастных, психофизических особенностей обучающихся, роли и значения видов деятельности и форм общения для определения целей образования, воспитания и путей их достижения [12]. Исключительная значимость компетенций и компетентностей для всестороннего развития воспитанников, формирования личности, успешной социализации отмечается многими отечественными учеными.
Требования Стандарта к результатам освоения основной общеобразовательной программы дошкольного образования показаны в виде целевых ориентиров, которые представляют собой социальные и психологические характеристики возможных достижений ребенка на этапе завершения дошкольного образовании. Согласно ФГОС дошкольного образования, овладение коммуникативной компетентностью воспитанниками осуществляется в ходе их обучения в образовательной области «Коммуникативно-личностное развитие». Освоение данной области способствует приобретению ими опыта в таком виде деятельности, как коммуникация и предполагает овладение конструктивным общением, навыками взаимодействия со взрослыми и сверстниками (умение договаривается, обменивается предметами, распределять действия при сотрудничестве), используя при этом устную речью как основное средство общения [10].
1. Belaya N.A. Interdisciplinary approach to studying of a problem of communicative competence of children hard of hearing. Specialnoye obrazovaniye [Special education], 2012, no.4 (24), рр. 6-13. (in Russian)
2. Belaya N.A. Technique of studying of communicative competence at preschool children hard of hearing. The Emissia. Offline Letters. 2012. Available at: http://www.emissia.org/offline/2012/1806.htm (Accessed 19 May 2012). (in Russian)
3. Belaya N.A. Problem of the content of the concept "communicative competence" of modern psychology and pedagogical researches Perspektivniye innovacii v nauke, obrazovanii, proizvodstve i transporte 2011: materiali mezhdunarodnoi nauchno-prekticheskoi konferencii [Perspective innovations in science, education, production and transport 2011: materials of the international scientific and practical conference], Vol.19, Odessa, 2011, pp.75-78. (in Russian)
4. Belaya N.A., Rechitskaya E.G. Features of communicative competence of children of 6-7 years hard of hearing. Evropeyskiy zhurnal sotsialnikh nauk [European Social Science Journal]. 2012, no.10 (2), pp. 113-120. (in Russian)
5. Galperin P.Ya. Psihologiya mishleniya i ucheniye o poetapnom formirovanii umctvennih deistvij [Psychology of thinking and the doctrine about stage-by-stage formation of intellectual actions]. Voronezh, NPO Modek Publ., 1988, pp.272-317. (in Russian)
6. Diagnostika effektivnosti pedagogicheskikh kommunikaciy (modifitsirovannyy variant ankety A.A. Leont’eva) (Diagnostics of efficiency of pedagogical communications (the modified version of the questionnaire of A.A. Leontyev) Available at: http://azps.ru/tests/tests_leontyev.html (accessed 27 August 2013) (in Russian)
7. Asmolov A.G., Burmenskaya G.V., Volodarskaya I.A., Salmina N.G. Kak proektirovat universalnye uchebnye deystviya v nachalnoy shkole: ot deystviya k mysli [How to project universal educational actions at elementary school: from action to thought]. Moscow, 2008, 151 p. (in Russian)
8. Noskova L.P. Programmy (dlya spetsialnikh doshkolnikh ucherezhdeniy) vospitanie i obuchenie slaboslyshachshikh detey doshkolnogo vozrasta [Programs (for special preschool institutions) Education and training of children of the preschool hard of hearing]. Мoscow,1991. 156 p. (in Russian)
9. Ot rozhdeniya do shkoly. Osnovnaya obchsheobrazovatelnaya programma doshkolnogo obrazovaniya [From the birth to school: main general education program of preschool education]. Moscow, MOZAIKA-SINTEZ Publ., 2010, 304 p. (in Russian)
10. Proekt Federalnogo gosudarstvennogo obrazovatelnogo standarta doshkolnogo obrazovaniya [Draft of the Federal state educational standard of preschool education]. 2013, 34 p. (in Russian)
11. Rechitskaya E.G., Parhalina E.V. Gotovnost slaboslishachshikh detey doshkolnogo vozrasta k obucheniyu v shkole [Readiness of children of preschool age hard of hearing for training at school]. Moscow, Vlados Publ., 2003, 192 p. (in Russian)
12. Federalnyy gosudarstvennyy obrazovatelnyy standart nachalnogo obchshego obrazovaniya [Federal state educational standard of the primary general education]. Ministry order of Education and Science of the Russian Federation, no.373, 06 October 2009, 224 p. (in Russian)