Results related to analysis of some domestic printing manuals on English teaching for students of economic specialties in secondary vocation education system are provided in this paper. During the analysis contradictions between these manuals’ contents, methods, forms and training resources and requirements to results of acquisition FSES SVE’s educational programs, scientific achievements in area of foreign languages teaching’s didactics and technique, and also to information society realities had been revealed. As one of possible ways for named results achievement a professionally focused course of English language distance teaching for students of SVE of economic profile is offered. Thanks to its thematic and professionally significant content which is selected, developed and structured in a combination with a special set of information and pedagogical technologies, active methods of teaching, such course will become effective, economically expedient and socially significant tool for development of social and professional qualities of SVE system trainees. In the second part of paper the author tries to comprehend results of diagnostic and predictive stages related to a pilot study, and proves methodical tasks’ statement as well as pedagogical experiment’s practical stage choice.
professionally focused course, distance teaching, students’ independent work, secondary professional education, teaching content, data carriers, information perception channels, audition and writing abilities development, international standards.
Развитие любого общества определяется обеспеченностью его экономических структур квалифицированными кадрами. Переход к информационному обществу, волатильность рыночных структур, а также изменения в социально-психологическом портрете молодого специалиста диктуют необходимость использования информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) и широкого внедрения дистанционного обучения (ДО) в профессиональное образование, что дает молодому человеку возможность быстро и грамотно ориентироваться в информационных потоках, легко адаптироваться к социальноэкономическим и технологическим инновациям и, как следствие, повышать свою профессиональную ценность, быть конкурентоспособным на рынке труда.
Федеральные образовательные стандарты нового поколения также указывают на необходимость достижения нового качества профессионального образования, способного подготовить компетентного специалиста, готового самостоятельно решать задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации, т.е. быть способным и готовым к самостоятельности.
Однако авторы социологических исследований П.Г. Буга [1] и А.А. Вербицкий [4] отмечают, что современные выпускники школ не готовы к самостоятельной работе, указывают на низкий уровень обученности и обучаемости студентов-первокурсников, на их неумение логически мыслить, работать с текстом. Это значит, что формирование и развитие навыков самостоятельной умственной и познавательной деятельности становится задачей системы профессионального образования.
1. Buga P.G. Universitetskaya Kniga: problemy i resheniya [University Book: problems and solutions]. Universitetskaya kniga Publ., 1996, no.1, pp. 10-12.
2. Vassilchenko N.V. Continuous education from college to university: online ESP course on Economics, Banking and Insurance for college students. Materialy 3 vserossiyskoy konferentsii ‘Aktualnye problem sotsialnoy kommunikatsii’ [Proc. 3rd All-Russia Conference ‘Current Problems of Social Communication’], Nizhny Novgorod, Technical University of Nizhny Novgorod Publ, 2012. (in Russian)
3. Vassilchenko N.V. Online ESP course for college students of economics as a tool of learning motivation and job competency enhancement. 4 Mezhdunarodnyi forum ‘Innovatsii i razvitie rossiiskoy ekonomiki’ [Proc. 4th International Forum ‘The Russian Economy: Development and Innovation’]. Moscow, Moscow State University of Economics, Statistics and Information Publ, 2011. (in Russian)
4. Verbitsky A.A. Samostoyatelnaya rabota studentov: problem i opyt [Student Self Study: problems and experience]. Moscow, Vysshee obrazovanie v Rossii Publ. 1995, pp. 137-145.
5. Hilbert M., Lopez P. The World’s Technological Capacity to Store, Communicate, and Compute Information. Science, 2011, Vol. 332, no. 6025, pp. 60-65 Available at: http://www.sciencemag.org/content/332/6025/60.full (accessed 6 February 2014).
6. PISA-2009. Results. Available at: http://www.centeroko. ru/pisa09/pisa09_res.htm (accessed 6 February 2014).
7. Kolesnikova N.N. English for Мanagers. Kolesnikova N., Danilova G., Devjatkina L.. Moscow, Academia Publ, 2010, 213 p.
8. Polat E.S. Pedagogicheskie tekhnologii distantsionnogo obucheniya [Pedagogic Technologies of Distant Learning]. Moscow, Academia Publ., 2006, 390 p.
9. Ukaz prezidenta Rossiiskoi Federatsii [The Edict of the President of the Russian Federation] No. 599 dd. May 7, 2012. “O merakh po realizatsii gosudarstvennoi politiki v oblasti obrazovaniya I nauki”[‘On the State Policy on Education and Science’], Available at: http://graph-kremlin.consultant.ru/page.aspx?1610850 (accessed 6 February 2014)
10. Cummins J. Linguistic interdependence and the educational development of bilingual children. Review of Educational Research, 49(2). 1979, pp. 222-51
11. Rivers W.M. Teaching Foreign Language Skills 2nd edition, Chicago: University of Chicago Press. Chapter 9. 1981.
12. Thomas W.P., Collier, V.P. Language minority student achievement and program effectiveness. Bilingual Research Journal: The Journal of the National Association for Bilingual Education, Volume 24, Issue 3, 2000.