CRITERIA-LEVELED EVALUATION OF STUDENTS STUDYING ACHIEVEMENTS AT RUSSIAN AND LITERATURE CLASSES
Abstract and keywords
Abstract (English):
Issues on using of criteria-leveled model of evaluation of students’ studying achievements on 10-point scale, which were worked out on the basis of new principles of evaluation, are considered in this article. The main ones among them are teaching results planning, evaluation of student’s competence as dynamic developing individuality; promotion of student from lower level of development to higher by dint of objectivity of his achievements evaluation, students exercise self-control and self-evaluation of own activity. Using of concrete criteria while evaluation of students’ studying achievements by Russian and literature in 7th grade is shown. Criteria of subject evaluation tables are composed referred to requirements to knowledge, skills of students according to the studying program of Russian and literature. Developed evaluation criteria stimulate students to carry out self-analysis, self-evaluation of own success and failures.

Keywords:
evaluation of students’ studying achievements, subject evaluation table, evaluation criteria, 10-point mark, criteria-leveled evaluation system
Text

Измерение и оценка достижений учащихся в обучении требуют точного определения, что подлежит измерению, нуждается в серьезной разработке критериев, показателей, а также инструментов измерения. В соответствии с требованиями компетентностного подхода система диагностики, контроля и проверки учебных достижений учащихся сегодня предполагает выявление критериев качества образования, среди которых в качестве основного следует назвать умение применять полученные знания в процессе практической деятельности.

Рассматривая ключевые компетенции учащихся в контексте обучения русскому языку и литературе, языковой подготовленности учащихся, необходимо отметить, что механизм формирования компетенций, конечно, существенно отличается от механизма формирования академических знаний. Традиционно полученные знания больше предназначены для воспроизведения, а компетенциям ученика обучить вряд ли возможно. Компетентным ученик будет тогда, когда сам, путем самостоятельного поиска учебной информации, на основе ранее приобретенных знаний сможет осуществить предметнопрактическую деятельность, направленную на исправление собственных ошибок. При этом учитель является главным консультантом, направляющим действия ученика на получение запланированных ожидаемых результатов, что способствует приобретению учеником конкретных компетенций.

References

1. Baranov S.P. Sushchnost’ protsessa obucheniya [The essence of the learning process]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1981. 143 p.

2. Baranov M.T., Ladyzhenskaya T.A. i dr. Russkiy yazyk: uchebnik dlya 7 klassa obshcheobrazovatel’nykh uchrezhdeniy [The Russian language: the textbook for grade 7 educational institutions]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2003.

3. Kaldybaev S.K. Pedagogicheskie izmereniya: stanovlenie i razvitie [Pedagogical measurements: formation and development]. Bishkek, 2008, pp.122, 98-100.

4. Kaldybaev C.K., Mamytov A.M., Iptarov S.I. Osnovy pedagogicheskogo otsenivaniya: ucheb. posobie po podgotovke bakalavrov (napravlenie «Pedagogicheskoe obrazovanie») [Basics of educational assessment: studies. allowance for bachelors (direction “Teacher education”)]. Bishkek, KIRland, 2014, pp.48-49, 98-100.

5. Korovin V.Ya. Literatura: 7 klass: uchebnik-khrestomatiya dlya obshcheobrazovatel’nykh uchrezhdeniy: v 2 ch. [Literature: Grade 7: textbook-reader for educational institutions]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2008.

6. Leont’ev A.N. Psikhologicheskie voprosy soznatel’nosti ucheniya [Psychological issues of consciousness teachings]. Deyatel’nost’, soznanie, lichnost’ [Activity, consciousness, personality]. Moscow, 1975, pp. 235- 302.

7. Available at: podelise.ru (accessed 10 February 2011).

8. Predmetnyy standart po predmetu «Russkiy yazyk» (dlya shkol s russkim yazykom obucheniya) dlya 5-9-kh klassov (utverzhden Prikazom MOiN KR №956/2 at 08.09.2015. [Subject standard on the subject «Russian language» (for schools with Russian language of instruction) for 5-9 grades (approved by Order of MES KR # 956/2 from 08.09.2015)]. Bishkek, 2015.

9. Ramochniy natsional’nyy kurrikulum srednego obshchego obrazovaniya Kyrgyzskoy Respubliki (utverzhden Prikazom Ministerstva obrazovaniya i nauki KR №1114/1 accessed 21 December 2009). Bishkek, 2010. 66 p.

Login or Create
* Forgot password?