METHOD OF ACTIVATING OF THE CREATIVE PROCESS OF STUDENTS-DESIGNERS THROUGH COMPOSITIONAL IMPROVISATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the issues of student improvisation in the classroom activities in "Plastic Modeling" course on the basis of the evolution of ideas about shaping in the historical schools of design. The article is focused on the analysis of the specific features of the design engineering, some characteristics of the method of abstract volumetric-spatial composite modeling — one of the principles of shape-formation, as well as conditions of stimulating student motivation for creativity that determines the vital importance of the problem of future designers training to practice. From the material presented in the article one can draw a conclusion about the main professional activity of bachelors — the ability to learn using the theoretical and empirical knowledge in professional problem solving, the development of non-standard approach to problem tasks. The result of applying of this method in the classroom is shown by the photographs of student compositional work.

Keywords:
abstract compositional modeling, artistic expression, models, volumetric-spatial thinking, association and improvisation in creativity, associative verbal and semiotic series
Text

Актуальность рассматриваемой проблемы развития творческой активности у студентов-дизайнеров, обучающихся в новых образовательных условиях бакалавриата, заключается в определении путей, способствующих стимулированию их творческого воображения, творческого мышления, связанного со стремлением к продуктивной деятельности получения готового результата.

Главная задача учебного проектирования в системе дизайнерского образования — научить студентов творить, т.е. создавать новый прообраз (первая стадия проектирования), именно это определяет специфику дизайнерского проектирования. Рассматривая творческий процесс у студентов-дизайнеров, необходимо найти основные подходы к созданию условий активизации их способностей, знаний и умений. Само творчество характеризуется как целостный процесс с выделением таких признаков, как наличие проблемы и противоречий; творческие задачи; концентрация творческих усилий; новизна и оригинальность полученного результата.

References

1. Barkhin M.G. Mastera sovetskoy arkhitektury ob arkhitekture. Izbr. otryvki iz pisem, statey, vystupleniy i traktatov [Masters of Soviet architecture on the architecture. Fav. excerpts from letters, articles, speeches and treatises in 2V]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1975, V. 2.

2. Minevrin G.B., Shmitko V.T., Efimov A.V. Dizayn. Illyustrirovannyy slovar´ spravochnik [Illustrated Dictionary reference]. Moscow, Arkhitektura-S Publ., 2004. 288 p.

3. Koynova N.V. Razvitie predstavleniya o forme v metodologii pervykh shkol dizayna - VKhUTEMASA I Baukhauza. Materialy mezhdunarodnoy studencheskoy nauchnoy konferentsii "Aktual´nye problemy arkhitektury i dizayna-2011" [The development of ideas about the form in the methodology of the first design schools - the Higher Art and the Bauhaus. Proceedings of the International Student Conference "Actual problems of Architecture and Design 2011"]. «Arkhitekton: izvestiya vuzov». Zhurnal po problemam arkhitektury, gradostroitel´stva, dizayna. 2011. Prilozhenie k № 34. Iyul´ ["Architect: Higher Education." Log on problems of architecture, urban planning and design. 2011 Annex to the number 34. Iyul]. Available at: http://archvuz.ru/cont/299 (accessed 20 June 2016).

4. Martynov F.T. Osnovnye zakony i printsipy esteticheskogo formoobrazovaniya i ikh proyavlenie v arkhitekture i dizayne [Osnovnye laws and principles of aesthetic formation and their manifestation in architecture and design]. Ekaterinburg, Ural Architecture and Art Institute Publ., 1992. 107 p.

5. Mikhaylov S.M. Ot abstraktnogo k konkretnomu, ot konkretnogo k abstraktnomu [From the abstract to the concrete, from the concrete to the abstract]. Problemy dizayna-5 [Problems of design-5]. Moscow, Artproekt Publ., 2009, pp. 70-77.

Login or Create
* Forgot password?