ASSOCIATIVE CONCEPTS OF PERSONNEL MANAGEMENT PROFESSIONALIZATION AS AN OCCUPATION (SOCIOLOGICAL SUBSCRIPTION INDEX OF AGENCY “ROSPECHAT” 25181 ANALYSIS)
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents the results of associative dimension of individual and group imagery and symbolic concepts regarding personnel management held in 2015 within a comprehensive sociological research of professionalization branding and brand management. The survey polled 1,083 respondents, students of four universities tracking programs that involved the discipline “Personnel Management”. The survey participants had to choose specific visual mediators, which they most clearly associated with personnel management. The analysis of the survey results has allowed us to note peculiar imagery and symbolic concepts based on the respondents’ gender, age and occupation. The article specifically reflects the interpretation of the respondents’ associations using the psychogeometry instruments. Special attention is paid to classification of the survey participants’ imagery and symbolic concepts on groups of indicators characterizing the personnel management.

Keywords:
phenomenon of the symbolic, principles of association, individual and group imagery and symbolic concepts.
Text

ВВЕДЕНИЕ

В современной научной мысли в сфере управления персоналом пристальное внимание уделяется теоретической проработанности и практической значимости различных парадигм науки управления персоналом. Вместе с тем остаются без должного внимания вопросы индивидуального и коллективного восприятия управления персоналом, результаты которого обусловливают не только отношение в обществе к данному виду деятельности, но и профессиональный интерес к нему. Следует отметить, что на фоне активно развивающегося (с конца XX — начала XXI в.) в других странах так называемого HR-брендинга (развитие бренда работодателя) в России наблюдаются только процессы интеграции персонала в бренды организаций, а процессы интеграции брендов видов деятельности в персонал представлены в усеченном варианте. В данном контексте вопросы брендинга и бренд-менеджмента управления персоналом как вида профессиональной деятельности приобретают особую актуальность.

References

1. Maklakov A.G. Obshchaya psikhologiya [General Psychology]. Saint Petersburg, Piter Publ., 2001, 502 p. (in Russian)

2. Karmadonov O.A. Sotsiologiya simvola [Sociology of Symbol]. Moscow, Academia Publ., 2004, 352 p. (in Russian)

3. Babenko I.I. Concerning associativity as a universal communicative language feature. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Tomsk State Pedagogical University Herald], 2004, I. 1, pp. 25-28. (in Russian)

4. Golovashina O.V. Associative experiment to measure civic identity. Sotsiologicheskiye issledovaniya [Sociological Researches], 2015, I. 7, pp. 64-71. (in Russian)

5. Taranenko V.I. Exposed logo, or Psychogeometry [Electronic resource]. Available at: http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=6649374 (Accessed 27 March 2016).

6. Upravleniye personalom: Uchebnik [Personnel management: Textbook]. Moscow, RAGS Publ., 2008, 608 p. (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?