Abstract and keywords
Abstract (English):
This article in the light of modern research clarifies categorical apparatus of the concept of human capital, defines its constructive opportunities for finding ways of effective development of society. Essential conditions for the effective use of national human capital are identified: availability of real human capital in proper amount; its quality, structural maturity, practical orientation, sufficient degree of not only knowledge, but also competency based component, which allows to use it in practice, in real actions; the accordance of human capital, its representing abilities and competencies with the needs of production development and strategy of the State; availability of the effective mechanism of the use of personnel, which provides taking up posts by specialists based on professional competence, constructive motivation and ability to work, as well as the relevance of these competences at the workplace. The author diagnoses problems in the field of quantitative and qualitative parameters of national human capital in this country and the social mechanism of its usage and outlines ways of solving them.

Keywords:
human capital, national human capital, terms and conditions of use of human capital, mechanism of use human capital.
Text

Одна из важнейших тенденций, определяющих динамику современного мира, положение в нем отдельных государств и народов, — возрастание роли человеческого фактора в общественном развитии. Научным осмыслением этого процесса явилось появление ряда теорий, раскрывающих роль человеческих ресурсов в развитии экономики и общества. Центральное место среди них занимает концепция человеческого капитала. Она позволяет не только осознать приоритетную значимость человеческих ресурсов в современном производстве, в обеспечении высокой эффективности деятельности любой организации, но и находить оптимальные решения актуальных практических вопросов управления персоналом.

Сформировавшаяся в общих чертах в 50–60-е гг. ХХ в. концепция человеческого капитала претерпела с тех пор большие изменения. Расширилось и углубилось понимание человеческого капитала, определились важнейшие пути и способы его формирования, разработаны методики и процедуры его измерения на микро- и макроуровнях (уровнях отдельных организаций и страны в целом) и некоторые другие, преимущественно общетеоретические и диагностические, аспекты. Однако остаются относительно слабо изученными условия и механизмы эффективного использования человеческого капитала, в целом и в отдельных, конкретных странах в частности [8]. Между тем выявление и создание таких условий — одна из приоритетных задач государственной политики, решение которой влияет на успех экономического и социального развития страны.

Выявление важнейших социальных условий эффективного использования национального человеческого капитала, их идентификация применительно к современной России, а также определение общих путей создания и (или) сохранения таких условий является целью настоящей статьи.

References

1. Becker G.S. Human Capital and Poverty Alleviation. Human Resources Development and Operations Policy, World Bank, 1995.

2. Unemployment among young people in Russia, 5 times more than the 30-40 year olds. VEDOMOSTI [Statements]. Available at: http://www.vedomosti.ru/ (accessed 27 October 15).

3. Bermus A.G. Problems and prospects of realization competence approach in education. Internet-zhurnal «Eidos» [Internet magazine «Eidos»]. 2005. 10 September. Available at: http://www.eidos.ru/journal/2005/0910-12.htm (accessed 15 March 16).

4. Vozdvizhenskaja A. Russia has moved up in the ranking of countries to develop human capital directly to 25 positions. Available at: http://www.rg.ru/gazeta/rg (accessed 14 May 2015).

5. Gimpelson V.E., Kapelushnikov R.I. Russian worker: education, occupation, qualification. Moscow, Ed. House of the higher school of Economics Publ., 2011.

6. Proper construction of the system of education. Available at: http://www.frio.ru/articles/description/7/4158/ (accessed 05 April 15)

7. Kalukov E. The brain drain from Russia has increased over the past year and a half. Available at: http://www.rbc.ru/society/24/03/2015/551134c29a7947727d49866d

8. Kozlov A.I. Human capital: formation, entity formation and evaluation criteria. Moscow, CJSC «Ekonomika Publishing House» Publ., 2009.

9. Competence in education: experience design: sat. researcher. Ed. Hutorskoy. Moscow, scientific-promotional enterprise «INEC», 2007.

10. Pugachev V.P. Training in Russia: current problems and ways of their solution//Scientific works Faculty of public administration. ISS. 8. Moscow, Izdatel’stvo moskovskogo Universiteta Publ., 2012, pp. 312-321.

11. Pugachev V.P. Social transformation in post-soviet Russia in the light of global strategically control of humanity. Electronic bulletin. 2015. no. 53, pp . 6-31.

12. World Bank glossary Available at: http://www.worldbank.org/depweb/beyond/mirross/glossary.html (Available at: 17 April 2015).

Login or Create
* Forgot password?