MONITORING OF PRESCHOOL EDUCATION: PROBLEMS AND SDUTIONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article describes the system of monitoring of preschool education, its problem and solutions. The author gives specialties of drawing up the program of monitoring and implementation of types of monitoring activity on the basis of Federal state standard of preschool education. Special attention is paid to the conditions allowing successfully organizing and carrying out a monitoring in the preschool general education organization. The emphasis is placed on coordination of individual and group results of development of children. That’s why requirements to monitoring of individual development and monitoring of an educational program of kindergarten are considered by the author. It is made on the basis of approximate variable educational programs of preschool education. There are examples of drawing up the passport and program of monitoring, the formulation of purposes and concretized results, the description of the controlling actions, criteria and indicators which can be used in practice of kindergarten in the article.

Keywords:
monitoring, preschool education, structure of monitoring, monitoring activity, monitoring indicators, criteria and indicators, the concretized results, results of development of educational areas, monitoring of individual development, monitoring of an educational program of kindergarten.
Text

Разработка мониторинга дошкольного образования сегодня рассматривается как проблема, связанная с необходимостью аудита образовательных услуг дошкольных образовательных учреждений как результата внедрения механизмов подушевого финансирования в системе образования. Это означает, что государство демонстрирует заинтересованность в обеспечении соответствия качества данных услуг вложенным средствам. Такой мониторинг должен обеспечивать комплексный подход к оценке итоговых и промежуточных результатов освоения образовательной программы детского сада и показывать динамику развития детей [5].

Содержание такой программы включает совокупность образовательных областей, что обеспечивает разностороннее развитие детей с учетом их возрастных и индивидуальных особенностей по основным направлениям — физическому, социально-личностному, познавательно-речевому и художественно-эстетическому. При этом объектом педагогического мониторинга являются результаты образовательного процесса и средства, которые используются для их достижения. Если же рассматривать его как образовательный мониторинг, то, согласно мнению А.С. Белкина [2], объектом мониторинга будет состояние и развитие педагогического процесса в целях оптимального выбора образовательных целей, задач и средств их решения.

References

1. Zimnjaja I.A. Pedagogicheskaja psihologij a [Pedagogical psychology]. Moscow, Logos Publ., 2000. 384 p.

2. Korotaeva E.V., Nazarova L.D. Nekotorye harakteristiki pedagogicheskogo monitoring [Some characteristics of pedagogical monitoring]. Avtorskie tehnologii i monitoring obrazovatel’nogo processa [Copyright technologies and monitoring of the educational process]. Ekaterinburg, 1999, pp. 19-20.

3. Kruleht M.V., Tel’njuk I.V. Jekspertnye ocenki v obrazovanii [Expert evaluation of education]. Moscow, Akademij a Publ., 2002. 112 p.

4. Monitoring v sovremennom detskom sadu [Monitoring of the modern kindergarten]. Moscow, TC Sfera Publ., 2008. 64 p.

5. Safonova O.A. Monitoring kachestva obrazovanij a v doshkol’nom uchrezhdenii [Monitoring the quality of education in preschools] Upravlenie DOU [Management POC]. 2002, I. 6, pp. 8-11.

6. Terzioglo E.I. Upravlencheskij monitoring kak sredstvo povyshenij a kachestva obrazovatel’nogo processa v doshkol’nom uchrezhdenii. Kand. Diss. [Administrative monitoring as a means of improving the quality of educational process in preschool. Cand. Diss.] Ekaterinburg, 2001. 194 p.

7. Tret’yakov P.I., Zakharenkov S.I., Tuberozova M.V., Sharay N.A. Pedagogicheskiy marketing v upravlenii razvitiem obrazovatel’nykh system [Teaching marketing in the management of the development of educational systems]. Moscow, UTs «Perspektiva» Publ., 2010. 232 p.

Login or Create
* Forgot password?