The article presents an experience research of little-known concept of the personality of the philosopher of the twentieth century M.M. Rubinstein. An attempt was made to correlate the meaning of his concept of the centers with the overall development trend of domestic philosophical knowledge of 20s – 30s of the XX century. Using the synchronic and diachronic approaches to the study of the problem, the hermeneutic and analytical research methods, the author defines terminology borders of ontognoseology, socio-philosophical and psychological interpretations of the concept of the person as a fundamental philosophical category.
concept of identity, substantiality, subjectiveness, moral personhood
Продолжая повествование о философской концепции личности М.М. Рубинштейна, отметим, что аксиологический момент в познании играет для него главенствующую роль. Но если для М.М. Рубинштейна невозможно требовать безотносительного познания, то требовать безотносительного существования как раз можно и даже необходимо в целях обеспечения безотносительности самого акта познания как такового.
Ранее отмечалось, что понятие «личность» всегда отсылает к соотносимости с божественной субстанцией. Именно поэтому прав К.В. Фараджев, утверждающий в своей вступительной статье к книге «О смысле жизни» М.М. Рубинштейна следующее: «Основное отличие понятия индивидуальности от понятия личности заключается, согласно его (М.М. Рубинштейна. — Ю.К.) концепции, в нормативно-ценностном аспекте — индивидуальность развивается в соответствии с природными закономерностями, личность является уже порождением мира культуры с его идеальными нормами и ценностями» [10, с. 36].
Таким образом, у М.М. Рубинштейна мы находим очевидное понимание личности в широком, субстанциональном, и узком, социально-философском, понятийных смыслах. Эти смыслы причудливо и не всегда непротиворечиво переплетаются между собой на страницах исследуемого труда, являя синкретический характер философствования тех лет, когда в одном произведении сразу несколько понятийных пластов введенного в оборот понятия используются параллельно, не вытесняя, а предполагая друг друга, образуя собой неразрывное, многофункциональное единство.
1. Abulkhanova K.A. Printsip sub"ekta v filosofsko-psikhologicheskoy kontseptsii S.L. Rubinshteyna [Tenet of Subject in the philosophical and psychological theory of S.L. Rubinstrein]. Moscow, ROSSPEN Publ., 2010, pp. 76-118. (in Russian)
2. Veselova E.K., Dvoretskaya M.I. Filosofskaya antropologiya i psikhologiya Spinozy v kontekste dukhovno-nravstvennogo stanovleniya cheloveka [The philosophical anthropology and psychology of Spinoza in a context of a moral and spiritual formation of a human being]. St. Petersburg, Obschjestvo pamjati igumenii Taisii Publ., 2011.
3. Kolesnichenko Y.V. Filosofiya lichnosti kak preodolennaya fenomenologiya. Vl. Solov´ev i M.M. Bakhtin [Philosophy of Personality as an overcome phenomenology: V.S. Solovyov and M.M. Bakhtin]. Voprosi filosophii [Questions of philosophy]. 2012, I. 1, pp. 105-117. (in Russian)
4. Brushlinskiy A.V. Psikhologicheskaya nauka v Rossii XX veka [Psyсhological science in Russia XX centure]. Moscow, Insitut psikhologii RAN Publ., 1997.
5. Rakityansky N.M. Kontsept i printsip sub"ektnosti v politikopsikhologicheskikh issledovaniyakh [Tenet and principal of Subjectum in political psychological studies]. Rossiyskaya politicheskaya nauka: istoki, traditsii i perspektivy: 21-22 noyabrya 2014 g. [Russian political science: backgrounds, traditions and perspectives: Materials of the Russian scientific conference (with international participation). Moscow, 21-22 of November]. Moscow, PIZ MGGU im. M.M. Scholohova Publ., 2014.
6. Rakityansky N.M., Kolesnichenko Y.V. Potentsial russkoy filosofsko-psikhologicheskoy shkoly i metodologiya portretirovaniya lichnosti politika [The capabilities of the Russian philosophical-psychological school and a methodology for portraiture of a politician’s personality]. Vestnik MGU [Moscow State University Bulletin]. 2014, I. 6, pp. 7-30.
7. Rubinstein M.M. O smysle zhizni. [On the essence of life]. Trudy po filosofii tsennosti, teorii obrazovaniya i universitetskomu voprosu. V dvukh tomakh [Works on philosophy of values, education and university issue. In 2 volumes]. Moscow, Territoria Buduschjego Publ., 2008. (in Russian)
8. Rubinstein M.M. Ocherk pedagogicheskoy psikhologii v svyazi s obshchey pedagogikoy [Drafts on educational psychology in relation to general pedagogics]. Moscow, Pedagogicheskaya Misl’ Publ., 1921. (in Russian).
9. Rubinstein S.L. Printsip tvorcheskoy samodeyatel´nosti (K filosofskim osnovam sovremennoy pedagogiki) [Tenet of self-activity (to the philosophical grounding of the contemporary pedagogics)]. Uchenye zapiski vysshey shkoly g. Odessy [Scientific notes of the higher school of Odessa]. Odessa, Publishing House of the Odessa Land Department of special scientific and professional technical education, 1922, pp. 148-154. (in Russian)
10. Faradzhev K.V. Filosofiya i zhizn´ Moiseya Rubinshteyna [The Philosophy and life of M.M. Rubinstein]. O smysle zhizni. Trudy po filosofii tsennosti, teorii obrazovaniya i universitetskomu voprosu. V 2 tomakh [On the essence of life. Works on philosophy of values, education and university issue. In 2 volumes]. Moscow, Territoria Buduschjego Publ., 2008. pp. 7-40. (in Russian)
11. Abulkhanova K.A., Tikhomirova S.V. Filosofsko-psikhologicheskoe nasledie S.L. Rubinshteyna [The philosophical and psychological heritage of S.L. Rubinstein]. Moscow, Insitut Psikhologii RAN Publ., 2011.
12. Schedrina T.G. Arkhiv epokhi: tematicheskoe edinstvo russkoy filosofii [The Epoche’s archive. Topical unity of the Russian philosophy]. Moscow, ROSSPEN Publ., 2008.