CONCEPTUAL BASES OF REALIZATION OF PROFESSIONAL ORIENTATION WORK OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE REGION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Relevance of work is caused by the fact that now the integrated approach to system of professional orientation work with youth starting with the entrant becomes one of important tasks for higher education institutions and finishing the graduate taking into account their personal opportunities and abilities, and also a state and prospects of development of regional economy and labor market. In article functions of the main subjects on career guidance of youth in general are considered and the emphasis for a role of higher education institutions in this direction is placed. Results of research of preferences of entrants are given in the choice of educational services, an assessment of efficiency of professional orientation work in the region, conclusions are drawn. Need of development of the Concept of professional orientation work of higher educational institutions of the Orenburg region with youth is proved. The principles are formulated, the mechanism of realization of professional orientation work is presented and the main directions of improvement of work of higher education institutions of the Orenburg region on career guidance stages are defined.

Keywords:
career guidance, entrant, professional self-determination, region, higher education institution, concept.
Text

Актуальность проблемы. Система профессиональной ориентации молодежи в современных условиях развивается и за последние годы изменилась в качественном порядке 

благодаря применению современных информационных технологий в организации данного процесса. Отмечается разнообразие мероприятий, самостоятельно проводимых школами, вузами, активное взаимодействие образовательных организаций общего, среднего и высшего образования и работодателями. В текущих условиях учитывается прогноз востребованности профессий на рынке труда по данным служб занятости населения [1, 2]. Кроме того, осознается высокая важность этой работы в школах, в вовлечении учащихся и их родителей в процесс профориентации школьников младшего звена, а также непосредственная профориентационная работа вузов по привлечению потенциальных абитуриентов.

Профориентация в образовательных учреждениях и профессиональных учебных заведениях в большинстве случаев выполняется формально, часто по собственной инициативе или по инициативе администрации образовательного учреждения.

Подразделения (департаменты, службы) Министерства труда и занятости РФ оказывают профориентационные услуги наряду с помощью в поиске места работы и трудоустройстве. В обязанности профконсультантов Минтруда России вменено проведение профориентационной работы с различными категориями населения, включая учащихся общеобразовательных школ (мониторинг профессиональных предпочтений и планов, ярмарки профессий, индивидуальные и групповые консультации) [3].

References

1. Ermakova Zh.A. Perevod ekonomiki na vysshie tekhnologicheskie uklady: problema kvalifitsirovannykh kadrov (region. aspekt) [Translation of the economy to higher technological way: the problem of qualified personnel (region aspect)]. In-t ekonomiki Publ., 2004. 43 p.

2. Dokashenko L. Rol’ chelovecheskikh resursov v razvitii innovatsionnoy ekonomiki [The role of human resources in the development of innovative economy]. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Orenburg State University]. 2011, I. 13, pp. 141-146.

3. Nikulina Yu.N. Vnedrenie rezul’tatov issledovaniy potrebiteley obrazovatel’nykh uslug v sistemu upravleniya vuzom [Implementation of the results of research of educational services consumers in the university management system]. Problemy sovremennoy ekonomiki [Problems of Modern Economics]. 2015, I. 3, pp. 363-367.

4. Shestakova E.V. Mekhanizm samorazvitiya predpriyatiya [The mechanism of the enterprise self-development]. Strategii sovremennogo razvitiya nauki: Trudy XIII Mezhdunarodnoy nauchnoprakticheskoy konferentsii Severnyy Charl’ston, Yuzhnaya Karolina [The Strategies of Modern Science Development: Proceedings of the VIII International scientific-practical conference North Charleston, SC]. USA, 2015, pp. 139-142.

5. Struzberg G.V. Integratsionnoe vzaimodeystvie vuzov s sub”ektami rynka truda [Integration interaction of universities with the subjects of the labor market]. Universitetskiy kompleks kak regional’nyy tsentr obrazovaniya, nauki i kul’tury: materialy Vserossiyskoy nauchno-metodicheskoy konferentsii (s mezhdunarodnym uchastiem) [University complex as a regional center of education, science and culture: Proceedings of the All-Russian Scientific Conference (with international participation)]. Orenburg, IPK «Universitas» Publ., 2015, pp. 1445-1450.

6. Kontseptsiya razvitiya vysshego obrazovaniya Orenburgskoy oblasti [The concept of higher education of the Orenburg region]. Available at: http://www.orenrectors.ru

7. Strategiya razvitiya Orenburgskoy oblasti do 2020 goda i na period do 2030 goda. Utverzhdena postanovleniem Pravitel’stva oblasti ot 20.08.2010 № 551-pp [The development strategy of the Orenburg region up to 2020 and for the period up to 2030. Approved by the Regional Government of 20.08.2010 number 551-PP].

8. Karpova G.V. Monitoring stanovleniya konkurentosposobnogo spetsialista: sbornik rezul’tatov issledovaniy za 2012-2013 uchebnyy god [Monitoring of the formation of the competitive expert: a collection of research results for the 2012-2013 academic year]. Orenburg, OSUPubl., 2013. 164 p.

9. Spros i predlozhenie na rynke truda regiona za IV kvartal 2015 goda [Supply and demand in the labor market in the region for the IV quarter 2015]. Available at: http://job.osu.ru/region/rynok_truda

10. Delaney M. The role of Institutional Research in Higher Education. Ibid. 1997, V. 38, I. 1, pр. 1-16.

11. McArthur J. Reconsidering the social and economic purposes of higher education. Higher Education Research and Development. 2011, V. 30, I. 6.

Login or Create
* Forgot password?